Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdifall på e-tron etter 3 år- hva tenker folket?

Startet av gal, tirsdag 13. november 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

Pingle

Etter en kjapp kikk på tilvalgslisten sitter jeg med følelse av et betydelig norgestillegg.
Mulig at Audi VILat biler skal handles i EU primært ut fra at vi bare har ønske om co2-utslipp, og eu vel har krav (om ikke like godt sukret mtp avgifter).
Er det tilfelle, og det justeres ved at Norge regnes inn i eu-markedet ila et års tid, kan Møller få bedre priser og tilsvarende gi mer konkurransedyktige pris er ut.
Skjer det vil jeg gjette på at det gjør noe med prisene.
Om dette gjør noe med andre merkers appetitt på det norske markedet, er ikke det overraskende. 
Ellers er jeg enig i at det er deprimerende få gode alternativer til Etron på vei de neste årene, så hadde det ikke vært for at vi trenger fem seter, ville vi kjøpt, men nok bare med det utstyret vi vet vi får glede og nytte av.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Sitter med en sterkere og sterkere følelse av at de fleste produsentene av elbiler ikke har levelige marginer på dem selv med ekstra «Norges påslag».

Det er egentlig ingen som vil selge så mange biler som de kan.

BMW lager bare en sær liten en som de oppgraderer batteri/rekkevidde i etterkant av konkurrentene.

Nissan legger ikke inn temperaturstyring av batterier selv om det er velkjent problem.

Renault lager et ladesystem som blir for dårlig fungerende.

Tesla øker produksjonkapasitet så mye de kan men lagger så mye på servicekapasitet og deletilgang at de ikke kan selge for mange.

Audi legger spesifikasjoner i underkant av konkurenter og prisene høyere.

Sånn totalt sett er det ikke et samlet forsøk på å oversvømme markedet.

daktari

Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. november 2018, klokken 21:54
Sitter med en sterkere og sterkere følelse av at de fleste produsentene av elbiler ikke har levelige marginer på dem selv med ekstra «Norges påslag».

Det er egentlig ingen som vil selge så mange biler som de kan.

BMW lager bare en sær liten en som de oppgraderer batteri/rekkevidde i etterkant av konkurrentene.

Nissan legger ikke inn temperaturstyring av batterier selv om det er velkjent problem.

Renault lager et ladesystem som blir for dårlig fungerende.

Tesla øker produksjonkapasitet så mye de kan men lagger så mye på servicekapasitet og deletilgang at de ikke kan selge for mange.

Audi legger spesifikasjoner i underkant av konkurenter og prisene høyere.

Sånn totalt sett er det ikke et samlet forsøk på å oversvømme markedet.
jeg vil vel hevde at Tesla forsøker, men de skal samtidig bygge opp en massiv serviceorganisasjon, som også må overdimensjoneres pga litt for mye feil. Det tar tid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Husk at Teslaene slett ikke er billige, og ei heller har vært billige (relativt sett også den tiden (for oss nordmenn) da norskekrona var langt gunstigere mot dollar og euro. E-tron er jo tross alt fremdeles priset i Model S og Model X-land. Så det er jo ikke sååå ille det som Audi har kommet med når man har svelget største skuffelsen. Men jeg skulle jo gjerne sett at de hadde valgt mer aggressiv prising.

ArTa

#34
Sitat fra: StianSalG på lørdag 17. november 2018, klokken 09:01
Husk at Teslaene slett ikke er billige, og ei heller har vært billige (relativt sett også den tiden (for oss nordmenn) da norskekrona var langt gunstigere mot dollar og euro. E-tron er jo tross alt fremdeles priset i Model S og Model X-land. Så det er jo ikke sååå ille det som Audi har kommet med når man har svelget største skuffelsen. Men jeg skulle jo gjerne sett at de hadde valgt mer aggressiv prising.

1. Tesla er billig i forhold til ytelsene til Tesla.
2. Ikke noe morsomt å tape lyskryss duellene med en bil der man må bla opp nærmere 1 million.
3. Ref. Til punkt 2, de kunne like gjerne ha levert en betongkloss til den prisen og den hadde sikkert ytet like bra som spekken til Audi.

Tesla Strategi:
Før lansering: noe info, performance bare helt ok.
Kundeforventnimger bygges opp
Etter lansering: overgår på så og si samtlige punkter.
Fornøyd kunde.

Møller / Audi strategi:
Før lansering: helt rått performance og tekniske nyvinnger og lureri om priser som skal knocke alt.
Etter lansering ( og tiden rette før) : ytelser som kan sammenliknes med en traktor, går ned på samtlige punkter fra ting som blir kommunisert fra det holdet.


Har også fått med at kommunikasjonssjefen for Møller har sluttet hos dem helt sikkert grunnet misvisende informasjon fra dem og han ville vel ikke være mer på lureriene deres.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Trond.m

Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. november 2018, klokken 21:54
BMW lager bare en sær liten en som de oppgraderer batteri/rekkevidde i etterkant av konkurrentene.
Dette er jo direkte feil. BMW i3 har faktisk stortvsett ligget foran markedslederne Leaf og e-Golf når det gjelder rekkevidde, og er den eneste småbil med normal vekt. Og denne «raringen» ligger jo fortsatt på en 3. plass i antall registreringer selv om de venter på ny modell med lenger rekkevidde. I praksis ligger selv den gamle 94Ah modellen bare såvidt bak nye Leaf 40 i rekkevidde.

daktari

Sitat fra: TM på lørdag 17. november 2018, klokken 17:46
Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. november 2018, klokken 21:54
BMW lager bare en sær liten en som de oppgraderer batteri/rekkevidde i etterkant av konkurrentene.
Dette er jo direkte feil. BMW i3 har faktisk stortvsett ligget foran markedslederne Leaf og e-Golf når det gjelder rekkevidde, og er den eneste småbil med normal vekt. Og denne «raringen» ligger jo fortsatt på en 3. plass i antall registreringer selv om de venter på ny modell med lenger rekkevidde. I praksis ligger selv den gamle 94Ah modellen bare såvidt bak nye Leaf 40 i rekkevidde.
i3 er registrert for 4. Det er sært i mine øyne. Funker sikkert bra som pendlerkasse for mange.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#37
For en definisjon på sær bil  :o
Audi e-tron er en bil på 2.5 tonn og likevel sitter ikke den 5. personen spesielt behagelig.
Men dette er vel egentlig OT, så vi får gå tilbake til temaet verdifall på e-tron...
jeg tror det blir høyere enn vi har vært vant til de siste årene...

Derfor vil jeg (som bare kjører 2 i bilen) spare mye på å kjøre i3. Morsomt er det også  ;)

Snart-i3

5. person sitter ikke behagelig i min Audi A8 heller. i3 og BMW E93 (kabriolet) er begge 4-setere. Jeg har bare sære biler.

Når det gjelder biler skal alle ned til verdi 0. I mine beregninger ender billige biler på 0 etter ca 12 år og dyre biler etter ca 18 år. I tillegg legger jeg inn levetid i km. Dette vil nok også gjelde el-biler. Når utvalget er godt er det ingen som betaler noe særlig for gamle biler.

Anslår 12-15% avskrivning hvert år.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Jon65

Sitat fra: Snart-i3 på lørdag 17. november 2018, klokken 18:42
Når det gjelder biler skal alle ned til verdi 0. I mine beregninger ender billige biler på 0 etter ca 12 år og dyre biler etter ca 18 år.
Er nok ikke langt unna sannheten der. Og har de ikke kommet ned i null er de uansett såpass nærme at en litt uheldig teknisk feil som må fikses kjapt kjører verdien ned i null. (Må selvfølgelig se bort fra spesielle biler som blir samlerobjekter som 911 osv.)

Pingle

Betenkninger etron-pris i fremtiden fra ikke-etronkjøper:
Dårlig midtsete: antagelig en sjebne den deler med det meste som ikke er tesla.
Plass: godt nok.
Kvalitet: så lenge man ikke utstyrer den som leiebil i syden og ikke regner med å få igjen for "over the top"-utstyr, ville jeg ikke vært bekymret.
Takstativ og hengerfeste: tas med, så slipper du å konkurrere med tmx/tms.
Rekkevidde: selv om det blir mer energieffektive biler og -tette batterier, er 400km nok når man kan hurtiglade på 150kw. Full tank på spisepause, halv tank på en pose boller.

Kan ikke se at prisen skal tryne om tre år, selv ikke om Møller må ta rev i seilene mtp prising av nye biler. Batterier kan bli billigere på tre år, men har knapt påvirket teslaprisene så langt.
Tror heller på at batteriprisene balanseres mellom økt etterspørsel og teknologisk utvikling/stordriftsfordeler.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

gal

#41
12-15% per år avh av utstyrsnivå høres ut som et sannsynlig verdifall.

                                                     Ribba utgave                 Limited Edition
Total pris inkl vinterdekk                         709 140                   924 900
      
Verdi etter 3 år i 2022 (60k-80k)             453 800                   508 700
Verdifall i % per år                                  12 %                        15 %
Verdifall per mnd                                    7100                        11600

En ribba e-tron med hengerfeste, takrails og litt mer framstår som et vesentlig bedre kjøp.

jamez

Hva skjer med verdien når Skoda Vision E kommer med litt lengre rekkevidde, mye mer plass, mer praktiske løsninger - og Skodas lave priser på ekstrautstyr og sannsynligvis også lavere startpris.

Tipper Skodaen blir premium nok for de fleste - og at bagasjeplass og praktiske løsninger veier like tungt som design og 'audi-feeling'...

tuono

Vi leste akkurat samme påstander og spørsmål tidligere. Den gangen om en kommende Audi vs andre sammenlignbare biler som var på markedet.

Det kommer alltid noe nytt...

Pingle

Sitat fra: jamez på tirsdag 20. november 2018, klokken 12:53
Hva skjer med verdien når Skoda Vision E kommer med litt lengre rekkevidde, mye mer plass, mer praktiske løsninger - og Skodas lave priser på ekstrautstyr og sannsynligvis også lavere startpris.

Tipper Skodaen blir premium nok for de fleste - og at bagasjeplass og praktiske løsninger veier like tungt som design og 'audi-feeling'...
Fornøyd så lenge jeg får flyttet folk, fe og bagasje på skapelig vis. Og når det gjelder pris, særlig på ekstrautstyr, klarer jeg meg uten audistandard.
I likhet med alle andre kommene elbiler fra vag har de 2+2 seter i konseptet. Bagasjerom, henger og rails fant jeg ingen ting om.
Vet du mer om dette?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA