Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdifall på e-tron etter 3 år- hva tenker folket?

Startet av gal, tirsdag 13. november 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

gal

Det er ubehagelig å tenke på, men det skjer i det øyeblikket du triller ut døra fra forhandleren med en ny e-tron.

VERDIFALL.

Hva tenker folk om verdifall på e-tron? Hva sier leasing selskapene? Hva sier ekspertene? Har noen tenkt noen tanker om det? Det er jo bare spekulasjoner - så det er fritt fram.

Om vi forutsetter 3-års perspektiv, dvs du skal selge eller bytte inn en brukt Audi e-tron 55 i 2022 med 60-100k på vegen.

:-1:
-   Relativt dyr bil med mye ekstrautstyr (bling), som bruktbil markedet ikke verdsetter verdien av.
-   Det triller ut en rekke nye små mellomklasse el-biler fra Asia i 2022 uten venteliste– hvorfor kjøpe 3-års brukt når du kan få ny til 2/3-deler av prisen?
-   e-tron blir kjent som 'Audis første el-bil' – ikke alt lyktes for Tesla og Mercedes heller med første el-bil. Så historiene går i 2022 om alt som ikke fungerer.
-   Hvor alvorlig ment er dette fra Audi og Møller? Hvor alvorlig tar de reklamasjoner? Hvor grei er de med garantisaker?
-   Tesla eiere rapporterer 10% verdifall per år for model S. Men dollarkursen influerer.
-   Konkurrere som bruktbil med ny BMW ix3 og ny Mercedes, disse blir lavere priset med mindre batteri/rekkevidde
-   Hvordan ser Ionity nettet ut i 2022 i Norge, og det nære naboland Sverige? Så langt er kontinentet prioritert.
-   Kan bli kjent som en tørst el-bil pga. størrelse (en småfeit klump).
-       Går 5000 nye e-tron på markedet i 2019 - så skal mange av de ut igjen som brukte i 2022 

:+1:
-   Sannsynlig regjeringsskifte i 2021 til Ap+venner -> dermed nytt Statsbudsjett med nye engangsavgifter på dyre el-biler (merk – ikke så sannsynlig for engangsavgift på små el-biler ref. hva SVere og MDGere i byene skal ha). Det reduserer verdifallet på brukte el-biler – særlig de store.
-   Fortsatt stort batteri og relativt lang rekkevidde selv i 2022
-   Konkurranse fra andre selgere av brukte e-tron; Er dette en bil for et lengre perspektiv?
-   Liten konkurranse fra andre brukte el-biler fra andre leverandører i tilsvarende klasse
-   Batteri leveranser fortsatt bøygen for el-biler– dermed fortsatt kø på nye el-biler. Alternativet med brukt el-bil fungerer
-   Andre land har tatt Norges ny el-bil kvoter. Norge blir som et lite el-bil marked satt bak i køen. Eneste alternativ er brukt.




hemi

sitter med mye av disse tankene selv og vingler.
hadde jo håpet på 500km wltp, ikke 435 som lekket hittil, men håper virkelig på over 400km epa for at ting skal kunne forsvares.

Trond.m

#2
Det interessante med bruktmarkedet for elbiler hvor etterspørselen ikke er i balanse med tilbudet er at prisen faktisk går litt opp når du kjører ut fra butikken. Men til forskjell fra de mest etterspurte asiatiske elbilene vil nok verditapet ta igjen gevinsten i løpet av kort tid. Jeg vil tippe at man kan kjøre 6 mnd uten verditap (forutsatt tidlig levering), men at man deretter må regne med minst 10-15 % i året fram til 3 år. Mitt stalltips er derfor 25-40 % verditap etter 3 år, 60.000 km. 25 % tror jeg bare man kan oppnå ved at NOK fortsatt er svak, det innføres gradvis avgift / mva og det ikke skjer store teknologiske nyvinninger på batterisiden. Men jeg tror man bør kalkulere med 40 % verditap. Er startprisen 850.000 blir det 9400 kr/mnd + renter og driftsutgifter.
Konklusjon: Det koster å være kar  ;)

hemi

Jeg har hatt P85D

Selv med prisøkning på bilen, var det jo ganske voksent verditap på 1,5 år

Trond.m

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. november 2018, klokken 10:35
Jeg har hatt P85D
Selv med prisøkning på bilen, var det jo ganske voksent verditap på 1,5 år
Mange tror at Tesla nesten ikke har verditap. Kan du utdype det i %, kroner pr. år ?
Det er jo relevant i forhold til hva e-tron kjøpere kan forvente.

Espen Hugaas Andersen

#5
Performance er ikke det som har tendert til å holde seg best i pris. Erfaringene med Tesla er at man bør holde seg på et moderat/lavt nivå utstyrsmessig for lavest mulig verditap, både i prosent og kroner.

Noen ting er fullstendig bortkastede penger når det gjelder bruktbilverdien. F.eks foliering og store felger. Dette kan være ting som faktisk får kjøpere til å holde seg unna. I tillegg kan det nevnes at i forhold til bruktbilverdien er det er lurt å holde seg unna sære farger/fargekombinasjoner.

Akkurat hva som blir riktig nivå å legge seg på for e-tron vet jeg ikke, men jeg ville som et minimum tatt med hengerfeste.

(Jeg er ikke spesielt misfornøyd med verditapet hittil på min X100D. Betalte ca 890k, og 1,5 år/55k km senere er jeg nede i området 800k.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi

#6
fikk 860k når jeg solgte den 1-1,5 år gammel og 19500km , bilen i nyspec lå da til 1.3 og noe ny hos tesla etter prishopp, men selv med gamle priser var det jo tap. Min hadde alt unntatt 7 seter av utstyr, sort skinn nextgen, sort bil, så var relativt greit å selge kontra andre.

Værste jeg har hatt var over 50% på 3 år med mercedes GL 420CDI

Jeg tror ikke e-tron blir mercedes ille, men jeg tror den kommer til å bli litt ala det man ser på tesla P modellene.

Er det full tilgang på batterier og mye nytt nice er det uten tvil verditap.

Som jeg liker å si, elbil, og spesiell dyr elbil er litt "Stolleken" med penger. Når musikken stopper blir det litt panikk og plutselig er du der uten stol og det blir dyrt.

Jeg tror endel TMS folk får det litt kipt fremover med TM3

TMX kan holde seg da den faktisk har vettug hengervekt og masse seter og ikke får noen konkurranse fra e-tron på akkuratt den bitne.


1000kwh

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. november 2018, klokken 11:00
fikk 860k når jeg solgte den 1-1,5 år gammel og 19500km , bilen i nyspec lå da til 1.3 og noe ny hos tesla etter prishopp, men selv med gamle priser var det jo tap. Min hadde alt unntatt 7 seter av utstyr, sort skinn nextgen, sort bil, så var relativt greit å selge kontra andre.

Værste jeg har hatt var over 50% på 3 år med mercedes GL 420CDI

Jeg tror ikke e-tron blir mercedes ille, men jeg tror den kommer til å bli litt ala det man ser på tesla P modellene.

Er det full tilgang på batterier og mye nytt nice er det uten tvil verditap.

Som jeg liker å si, elbil, og spesiell dyr elbil er litt "Stolleken" med penger. Når musikken stopper blir det litt panikk og plutselig er du der uten stol og det blir dyrt.

Jeg tror endel TMS folk får det litt kipt fremover med TM3

TMX kan holde seg da den faktisk har vettug hengervekt og masse seter og ikke får noen konkurranse fra e-tron på akkuratt den bitne.
Jeg mener man bør droppe hele restverdien når man ser på om man har råd til en bil eller ikke.

Er man helt avhengig av at bilen (en bruksgjenstand på lik linje med en plenklipper) holder seg godt i verdi eller at man har en restverdi etter x antall år så er bilen for dyr for deg.

Allers helst betaler man bilen kontant, har godt med penger ellers og kan ta tap på hele bilens verdi (selvfølgelig veldig usannsynlig, men trygg tankegang)..

Og som en annen sier her, dropp foliering, lakkforsegling og alle andre dyre ekstrautgifter som gir deg så godt som ingenting tilbake når bilen skal selges. Ved salg tror du at din bil er så mye flottere enn alle de andre på finn, setter den høyt i pris og får ikke solgt.

Før Teslaen hadde vi et brutalt verditap på en rimelig Hyundai. MEN, hva vi potensielt kunne tape totalt var mye mindre. Det er noe å tenke på.

ELbilist1

Jeg har i løpet av 10 år hatt 3 biler og 2 av disse Diesel (Siste Tesla)
Av erfaring datt alle disse 3 ca 10 til 12% pr år...
Teslaen falt minst, hadde S85 i 4,5 år :) :) :+1:
Ny, 598, solgt for 435..
Mercedes C, mest med 14% på 8 mnd  :( :(
:) Ren nytelse, hvær dag!

hemi

USD er 8.51 akkuratt nå. krona er svak.

Tror tesla regnetstykket for den som handler si en P100 i dag og selger om 4.5 år er ganske kipt.

bil er tap, også elbil, vi har vært tildels heldige som early adopters, jeg har hatt komisk lite verditap på flere av elbilene mine, kombinerer det med at jeg har 5000 mindre i drivstoff i mnd bare ved å droppe småkjøring med v8 suv har man litt spillerom.

Det alle venter på som skal endelig bestemme seg og sitter litt på gjerdet er jo pris og rekkevidde, de 2 viktigste punktene. plass, størrelser osv har vi jo allerede fått, og fått se/tildels prøve selv.

Jeg har 0 tro på at EQC er noen utfordrer til e-tron. Ix3 kanskje.




Imagine

#10
Man bør i utgangspunktet alltid ha råd til å tape 50% de første 3-5 årene og 85% på 8-10 år. Det er mulig jeg bommer kraftig, men på E-tron har jeg sagt at det er ok med ca 100.000kr i årlig verditap de første 3 årene. Alt som er mindre enn dette er bonus i min verden.

Grunnen til dette er at jeg tror elbilene vil ha voldsom utvikling fremover. Samtidig vil de holde se populære også på bruktmarkedet for folk som kjøper 3-5 år gamle biler. Etter eller rett før batterigarantien går ut blir de derimot mye skumlere og jeg tipper vi sitter med verdi maks 20-30% av nypris, sannsynligvis mindre.

Om man ser på en ny BMW X5 eller Audi Q7 er det ganske store verditap, selv for hybridmodellene. I 2016 kostet X5 40e plug-in hybrid godt utstyrt gjerne 950-1 mill. Nye ble de regnet som et gunstig nybilkjøp i sin klasse. Nå koster de brukte 650-700. De har også gått opp i pris som nye, men det er også annonsert ny X5 generasjon som nå er akkurat startet å leveres.
Porsche Cayenne hybrid er det også rimelig store verditap på.

Selv casher jeg alltid ut bilene jeg kjøper kontant. Tror nok likevel leasing ikke er så dumt om man får en gunstig leasingavtale og er redd verditapet pga fremtidens utvikling. En av de jeg nevnte rett over kunne i 2016 og 2017 leases for under 10.000 pr mnd med lavt innskudd. Ikke så voldsomt stor forskjell om man kjøper eller leaser. Og det er deilig å bare kunne levere den inn utrn å måtte selge. Har ikke leaset før, men kunne gjerne prøvd det en gang.

hemi

Leasing krever at du binder deg i 3 år, hverken du eller jeg pleier å klare ha noe så lenge :p

Counterpointer

Verdifallet på E-tron vil også avhenge av ryktet den får.

Ioniq holder seg veldig godt i pris f.eks

Mens omtalte P85D fikk mye negativ omtale med 700hk påstanden, den ble litt reddet av dollarkurs og prisstigning.

Er bekymret for bruktmarkedet på I-Pace selv om nybilsalg på Finn ser ut til å gå greit.

Så mye er ukjent om E-tron enda. Når Bjørn Nyland f.eks får kjørt en produksjonsbil på test og prisene på ekstrautstyr er klare vil bildet bli tydeligere.

tuono

#13
Jeg tror Audi vil stå seg veldig godt. Med forbehold om at vi får oss en overraskelse med hensyn til rekkevidde. Noe ryggmargsfølelsen taler i mot siden dette er et tysk prestisjeprosjekt på mange måter. Mulig andre som kan dette bedre enn meg vet mer om dette med rekkevidden. Uansett....

- Fullskala stasjonsvogn for Hvermannsen (Jada...ikke alle er fornøyd leser jeg).
- Rimelig kurant hengerfeste/lastmulighet (som ovenfor).
- Audis innarbeidede rykte og posisjon på det norske markedet. Ikke alle vanlig dødelige utenfor forumer etc. er like komfortabel med Tesla og endel andre merker.
- Mange av dem i gruppen nevnt overfor vil like "normaliteten" i Audien. Det noen her inne kaller mangel på wow-faktor.

Det eneste som taler i mot at dette blir en ettertraktet bil på det norske markedet er prisen og at folk kanskje vil foretrekke et evt. kommende rimelig asiatisk alternativ. Hyundai er i ferd med å opparbeide seg et godt rykte innen elbil i et "folkelig" prissegment.....når de først leverer. Jada, vet at mange nå fnyser og leser over neseryggen, men dette er en realitet.

Imagine

#14
Kommende billige asiatiske biler er ingen trussel for Audi E-tron. Det er som med bensinbiler. Enten liker du tyske kvalitetsbiler og betaler litt for det eller så vil du ha mest mulig for pengene (asiatisk).

Den største trusselen for E-tron er hvor fort det kommer nye tyske premiumbiler med ny teknologi, rekkevidde og ladehastighet. Tyskland har pleid å ha 7 år mellom hvert generasjonsskifte for en bilmodell, og 3-4 år ut i bilmodellens liv kommer en facelift.

Ny batteriteknologi vil telle klart mest for verditapet på dagens elbiler. Og det er trolig svært forbedret batteriteknologi bare 4-5 år frem i tid. Det snakkes om 5-6 ganger rekkevidden i forhold til samme batterivekt. Spørsmålet blir hvor tidlig dette kan prises markedsvennlig og ikke minst faktisk leveres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA