Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil som går 60km vinter uten problem til 100-130k

Startet av lizardskin, tirsdag 13. november 2018, klokken 09:29

« forrige - neste »

lizardskin

Har sett en del på E-Up, og Leaf (ca 2014), men blir ikke klok på hvilken som er best til mitt bruk.
Pendler 30 km hver vei, landevei og motorvei mesteparten av turen. Har ikke lader på jobb, men garasje med 230v hjemme. Hvilken bil kan dette uten at jeg trenger å svette om rekkevidden?
Og MÅ jeg kjøpe hurtiglader eller ladeboks hjemme? Er det ikke greit nok med vanlig strømuttak?

Mulig jeg spør dumt, men må jo starte en plass.:-)

Vollis47

Begge disse bilene klarer fint denne kjøreturen, sommer som vinter.

Du MÅ ikke, men du BØR sette opp en ladeboks i garasjen. Spesielt om garasjen er integrert i huset. Selv om du ikke setter opp ladeboks er der krav til elanlegget når det skal brukes fast for lading, så en elektriker må gjøre litt arbeid. Da kan du like gjerne få montert en ladeboks.

Da lader du bedre og raskere og du sover bedre (tryggere).
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

lizardskin

Mange takk for svar Vollis. Hva vil en ca pris på en slik ladestasjon være? Inkl elektriker. Garasjen er separat fra huset.

bårdk

Hvis du klarer deg med en liten bil, får du mye for pengene ved å kjøpe en av trillingene.

Osloensis

Nesten alle elbilene på det norske markedet (Buddy og Think unntatt) klarer 60 km også om vinteren. Du må sjekke batteriets tilstand godt, dvs rapport selger har fra et verksted. Du burde klare å få en akseptabel bil fra 60-80.000 kr som kan gå minst 60 km mellom lading. Dyrere bil vil naturligvis være mindre risikabelt og ha en høyere salgsverdi om en gitt tid. 
Du kan egentlig velge veldig mye forskjellig - i prisklassen 60-80.000 hovedsakelig trillinger til en Ford eller Renault varebil.
Over 100.000 kr mange andre typer i tillegg ,som Leaf og e-Up. 

Om du ikke har råd til ladeboks, ville jeg heller ha valgt en litt billigere bil, og investert i å trekke en ny kurs ut. Maks 20.000 kr inkl elektriker om det ikke er veldig spesielle forhold, mest sannsynlig noe rimligere. Om du leier, forstår jeg at dette er lite attraktivt, men da kan du kanskje spørre utleier om dere kan dele på utgiftene. Ladeboks/klargjøring for dette vil helt klart øke verdien på boligen.

Vi leide ut en elbil nå i en uke. Schuko-uttaket (vanlig stikkontakt) de ladet fra, klarte å bli brent. Sjelden dette fører til brann, men dum risiko å ta. Uansett hva du gjør - IKKE sett inn timere e.l mellom ladekabel og uttak!
Det lades også dobbelt så raskt fra dedikert ladeboks, 4 ganger så raskt om bilen kan lade 6-7 kW i timen (og sikringen tåler det).


Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Vollis47

Sitat fra: lizardskin på tirsdag 13. november 2018, klokken 13:01
Mange takk for svar Vollis. Hva vil en ca pris på en slik ladestasjon være? Inkl elektriker. Garasjen er separat fra huset.
Ladebokser kan du få kjøpt for fra ca kr 6000 og oppover. Elektriker krever kanskje tilsvarende, avhenger av hvor mye nye komponenter som må til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Sitat fra: lizardskin på tirsdag 13. november 2018, klokken 13:01
Mange takk for svar Vollis. Hva vil en ca pris på en slik ladestasjon være? Inkl elektriker. Garasjen er separat fra huset.
Bor du borettslag eller sameie, med felles garasje vil det ofte være egne interne retningslinjer som må følges.
Har du egen privat garasje kan du selv velge den løsning du ønsker / elektriker anbefaler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Angående bruk av eksisterende kontakter så går det mest sannsynlig helt fint, men er ikke lovlig. Mer info her:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

Vil ellers tro at Leaf har litt mer rekkevidde enn e-Up!, men forskjellen er kanskje ikke så stor. Leafen er en del større, så du må nesten velge litt selv. Begge har vel app med mulighet for forvarming. Begge kan hurtiglade også, iallfall hvis du kjøper en norsksolgt e-Up!.

lizardskin

Takk for alle svar folkens! Nå har jeg litt å spisse inn på. Og så får vi se etterhvert med lader. Må mest sannsynlig spare opp til det. Tenker å få en elektriker til å se på anlegget i garasjen og vurdere hva som er greit og ikke greit. :-)

Osloensis

Og husk å tenke på hva som er viktig for deg:
varme i rattet? forhåndsvarmet bil? cruisekontroll? mulighet for å hurtiglade? mye kjøring på motorvei? behov for mye plass? hvor mange seter? behov for å kunne parkere på liten plass? sitte høyt og ha oversikt? sitter mer tilbakelent? Føles bilen god å kjøre generelt sett?

Her inne har deltakerne svært ulike behov. Noen trenger å kunne kjøre så langt som mulig, andre klarer seg finfint med et lite batteri. Noen har sterke anti-/ og sympatier for visse typer utseende, andre synes at automatisk cruisekontroll er et must. Sittestillingen noen elsker, er det mest ubehagelige andre kan tenke seg.

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

chriso89

Med vanlig stikk skal det være dedikert kurs som kun går til bilen på maks 10a og jordfeilvern b.   Kursen kan ikke brukes på andre stikk i garasje

geear

Sitat fra: chriso89 på torsdag 15. november 2018, klokken 19:03
Med vanlig stikk skal det være dedikert kurs som kun går til bilen på maks 10a og jordfeilvern b.   Kursen kan ikke brukes på andre stikk i garasje
Jo, det kan den, etter endringer tidligere i år. Men dette er noe elektriker må vurdere sammen med huseier, da sistnevnte må være villig til å ta risikoen for at sikringen ryker dersom man bruker andre forbrukere samtidig som man lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA