Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpsstoppere Etron - ut fra visning av bilen.

Startet av Pingle, tirsdag 13. november 2018, klokken 09:22

« forrige - neste »

Pingle

De fleste av oss på reservasjonslisten har nå rukket å få se bilen.
Mange av oss har hatt store forhåpninger, regnet med at dette var elbilen for oss, og hadde vel egentlig kjøpt den usett ut fra konseptbilen.
Likevel har en del av oss kastet inn håndkledet, ikke ut fra manglende utbygging av ionity, men ut fra "detaljer" som har blitt for drøye å svelge.
Jeg tenker dette som en sjekkliste for nye kjøpere, som i motsetning til meg kan finne ut at denne flotte bilen kan være noe for dem, eller kanskje kan finne ut hvorfor de bør holde seg unna.
Rekkevidde og ionity vs superchargers er knapt presentert under visningen, og kan med fordel holdes unna.


Mine to eksempler:
- Svært knapt midtsete, hvor en voksen får vondt bak pga beltefestene (avstand målt til 24,5 cm), og barneseter vanskelig går inn. Relevant om man har behov for at en voksen sitter bak, eller tre barneseter.
- Knapp bagasjeromsplass, som ligger mellom Q5 og A6/passat i størrelse.
At (øyemål) ca 1/4 av volumet ligger under gulvet gjør at disse 600 literne er i minste laget. (Akseptabelt for meg, men ikke akseptabelt for min bedre halvdel, siden vi alt har passat).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

zbk

For min del er forbeholdene primært følgende:

- Bilen føles liten innvendig i forhold til faktisk fysisk størrelse.
- Bilen er etter mitt syn litt kjedelig og ga meg ingen wow-følelse.
- Som altfor mange andre er det i praksis en fireseter for lengre turer
- Hvis WLTP på 435km stemmer er det skuffende med et så stort batteri. (beklager Pingle, men det er en del av stopperene mine)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hemi

Bagasjeplass og midtsete er for meg ikke issues, rekkevidde og pris er, samt skuffende 1800KG henger, det er jo som en bmw 1 serie.

Cayenne, x5, x6 veier mindre og tar 3500KG.

Blade Runner

Det finnes ikke en bil som tilfredsstiller alle behov og ønsker.
Hopp ut av køen og "move on",  så kan vi som liker bilen komme raskere til.

hemi

Sitat fra: Blade Runner på tirsdag 13. november 2018, klokken 10:06
Det finnes ikke en bil som tilfredsstiller alle behov og ønsker.
Hopp ut av køen og "move on",  så kan vi som liker bilen komme raskere til.
Det finnes flere fossile, men ikke elbil enda nei.

Imagine

#5
Sitat fra: hemi på tirsdag 13. november 2018, klokken 09:58
Bagasjeplass og midtsete er for meg ikke issues, rekkevidde og pris er, samt skuffende 1800KG henger, det er jo som en bmw 1 serie.

Cayenne, x5, x6 veier mindre og tar 3500KG.

Cayenne, X5 og X6 er i klasse med Q7 og Q8. Etron er nok mer en Audi A6 Allroad med bedre offroadegenskaper.
Er vel dessuten hengervekt nesten som en 5-serie eller A6. BMW 116i kan trekke 1200kg henger...

Pingle

Sitat fra: Blade Runner på tirsdag 13. november 2018, klokken 10:06
Det finnes ikke en bil som tilfredsstiller alle behov og ønsker.
Hopp ut av køen og "move on",  så kan vi som liker bilen komme raskere til.
Temaet i tråden er kjøpsstoppere.
Jeg har hoppet ut av køen (i likhet med EQC-køen).
Vi hadde en tråd om hvem E-tronkjøperen er, og jeg mener det er relevant med en tråd om hvem bilen IKKE passer - dvs når noe annet er bedre.

Personlig håper jeg at noen på Møller også leser denne, siden de kun har konsepter for fireseters biler fremover (unntatt Buzz).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Det bittelille panoramataket var nedtur.

Den høye innlastingsterskelen var nedtur.

Rekkevidde som sto i displayet ga meg skrekkopplevelsen fra I-Pace..... stooort spørsmålstegn?????

hemi

i-pace klarer de jo ikke flippe på finn nå under kostpris vel? etter at rekkevidden og ladeissues ble kjent.
Så ja det er en showstopper.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. november 2018, klokken 16:35
i-pace klarer de jo ikke flippe på finn nå under kostpris vel? etter at rekkevidden og ladeissues ble kjent.
Så ja det er en showstopper.
De som ligger ute er stort sett godt over kostpris og det ser ut som de omsettes. Det kommer stadig nye og antallet ligger jevnt mellom 15-20 stykker.

chargedup

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. november 2018, klokken 16:35
i-pace klarer de jo ikke flippe på finn nå under kostpris vel? etter at rekkevidden og ladeissues ble kjent.
Så ja det er en showstopper.
Er ikke akkurat Hyundai Kona eller Ampera over de som selges nei, men tror heller ingen hadde forventet å tjene veldig mye penger på I-pace. Snakker om et merke som tross alt solgte 299 biler i hele 2017 (Jaguars toppår i norge) og I-pace hadde "kun" et par tusen på depositumslisten. Jeg hadde ikke trodd at jeg som lå sånn midt på ventelisten skulle tjene penger på bilen, men at jeg i beste fall kunne gå i 0 etter å ha kjørt den noen tusen km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133525021
Denne ligger langt over nypris (import ifølge garantitekst, så vet jo ikke hva bilforhandler har kjøpt den for) og ble nylig solgt. Det er altså ingen grunn til å tro at alle I-pace selges med tap helt enda.

Uansett så har en Audi med sine 5/6/7000 depositumskunder mest interesse og sannsynligvis flere faktiske kjøpere i premiumklassen enn både Mercedes og (spesielt) Jaguar. Jeg tviler på at man vil få like god avkastning som på Hyundai med nesten 30% (prisklassen 400' har flere potensielle kjøpere enn 800'), men dersom man er blant de feks 1000 (2000?) første kan man nok tjene noe. Dersom noen tror på Hyundai avkastning og dermed over 200' mer enn kostpris, tror jeg man skal være fryktelig tidlig i køen (selv om Audi plutselig hadde skulle annonsert 60 mil rekkevidde etter WLTP og 350kw hurtiglading ;) )
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Spinner

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 13. november 2018, klokken 16:28Rekkevidde som sto i displayet ga meg skrekkopplevelsen fra I-Pace..... stooort spørsmålstegn?????
Hvis den er som eGolf viser den rekkevidde basert på forbruket siste x minutter eller x km, så den gir ikke nødvendigvis noen indikasjon på faktisk rekkevidde.
Estimater basert på faste verdier er mye lettere å forholde seg til!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA