Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knirking i forstilling, smøre eller bytte foringer?

Startet av HansV, mandag 12. november 2018, klokken 20:21

« forrige - neste »

HansV

Ser det er ett gjennomgående problem med knirking i stabstagforingene på disse bilene, og jeg har også dette på den jeg har kjøpt meg nå.
Nå som garantitiden er ute, hva er beste løsning? Vil det funke greit å ta de av ,rense og smøre f.eks. med molycoat. Eller må de byttes for at det skal bli bra? Hvis de skal byttes, hvilken type/produsent lager foringer som funker! Febi? Mayle? Oppgraderte? Nissan har vel bevist grundig at de originale ikke er bra nok.

leafnor

Jeg har planer om å smøre de gamle med et molybdenfett. Men "motet" har foreløpig ikke strekt til, for de sitter så forbannet trangt til.
Grunnen til jeg tenker å smøre er at nye vil det kun gå to år til før de er like langt.
Videre er det billigere også, og om 2-3 år spørs det om bilen er så mye mer så en får unngå å bruke så mye på den.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

HansV

Kostnaden med å bytte er ikke all verden når en kjøper på ebay e.l. Men det er jo egentlig ikke noe poeng å bytte foringene før de er utslitt.
Jeg tror jeg begynner med å smøre opp mine, så får vi se hvordan det blir.
Noe annet jeg bør gjøre mens jeg er i gang?
Noen som vet hvor jeg får kjøpt nye karroseriklips som passer til bunnpanna? De som står på begynner å bli rustne og vanskelige å få av, og plastklipsa her var 1 eller kansje 2-gangs hvis du har flaks.

leafnor

Sitat fra: HansV på tirsdag 13. november 2018, klokken 08:28
Kostnaden med å bytte er ikke all verden når en kjøper på ebay e.l. Men det er jo egentlig ikke noe poeng å bytte foringene før de er utslitt.
Jeg tror jeg begynner med å smøre opp mine, så får vi se hvordan det blir.
Noe annet jeg bør gjøre mens jeg er i gang?
Noen som vet hvor jeg får kjøpt nye karroseriklips som passer til bunnpanna? De som står på begynner å bli rustne og vanskelige å få av, og plastklipsa her var 1 eller kansje 2-gangs hvis du har flaks.
Jeg smører videre ja. Det varer ikke så lenge, for vanskelig å komme til.
Klips har jeg kjøpt på eBay til bunnpanna. Viktig å lete frem de med riktig diameter.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

HansV

Noen som har prøvd Powerflex foringer på stabstaget? Har god erfaring med foringer derfra på andre biler.
Ser at jeg får ett sett til rundt 400kr på ebay. De ser ikke ut til å være delte, så hele staget må nok demonteres for å få de på. Og da er det sikkert greit å bytte lenkearmene samtidig...

Powerflux

Har fått det tipset at teflontape slik som rørlegger bruker fungerer helt supert på stab stag.
Et par runder med teflontape der foringen sitter og et strøk med Lithium fett gjør at foringen sitter tight og knirk/klank forsvinner :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Det med rørgjengetape vil sikkert virke.
Ellers så har jeg erfaring med å bruke ren molybden (MoS2) i pulverform på knirkende gummi mot stål (På annet oppheng enn på bil, men tilsvarende løsning).
Forøvring brukt det på giret på Leafen også, altså mikset MoS2 i oljen.
http://www.superfrictionfighter.com/
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA