Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hull i vegg for ladekabel

Startet av oarnoe, mandag 12. november 2018, klokken 20:15

« forrige - neste »

oarnoe

Er så heldig at jeg har en lang fastmontert ladekabel på ladeboksen i garasjen. Og fra tid til annen er garasjen full i andre ting og bilen må stå utenfor. Er det noen som har tanker om hvordan lage et hull i veggen som gjør det mulig å føre kabelen ut, og som samtidig ser greit ut (et hull greier alle å lage).

Ønsker ikke å føre kabelen ut under garasjeporten.

Noen som har gjort tilsvarene?
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

cbjornerud

Dette har jeg gjort. Saget et firkantet hull i et bord, har liggende bord i veggen der garasjedøren er. Trebiten fra hullet lagde jeg et lite hakk i, akkurat stort nok til selve kabelen. Så monterte jeg denne trebiten som en luke med toppmonterte hengsler på innsiden, slik at luken kan slå inn. Luken er stor nok til at jeg kan tre type 2 pluggen gjennom hullet. Min kabel er i praksis alltid tredd gjennom, derfor har jeg skrudd fast luken fra innsiden med en enkelt skrue. Vedlagt en forenklet skisse av luken.
2015 Zoe R240

elektrolux

Eller du kan bore et hull, og midlertidig koble kabelen fra ladestasjonen for å tre den gjennom der.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Kjøp et lufteluke sett, bor et hull og ta ut deksler når du skal lade ute. Om du lager hullet litt trangt går det greit å ta dette av og på ved behov.

Utvendig deksel:
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/ventilasjon/friskluftventiler/ventilrist-414094/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Jeg står noen ganger også utenfor garasjen for å lade. Har en Zappi med 5m kabel på venstre side rett innenfor garasjedøren. Når jeg parkerer på utsiden for å lade rygger jeg ned til garasjen setter inn ladekabelen og lukker garasjeporten. Min kabel ligger på bakken, noe jeg ser på som uproblematisk. Gjorde dette også med min forrige ladestasjon. Så aldri noen for for slitasje på kabelen heller.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Electrix

Jeg har vippeport som har en liten glipe nederst og bare en plastnetting nederst for å stoppe løv og snø, lar bare kabelen ligge på bakken og lukker porten.

Hos svigers som har leddport lar jeg også kabelen ligge på bakken, men legger en liten trekloss ved siden så den tar imot trykket fra porten når den lukker.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ingeniøren

Sitat fra: Electrix på tirsdag 13. november 2018, klokken 09:18
Jeg har vippeport som har en liten glipe nederst og bare en plastnetting nederst for å stoppe løv og snø, lar bare kabelen ligge på bakken og lukker porten.

Hos svigers som har leddport lar jeg også kabelen ligge på bakken, men legger en liten trekloss ved siden så den tar imot trykket fra porten når den lukker.

Den blir møkkete - skrekk og gru  :-1: .... ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

Har hatt kabelen liggende på bakken i årevis (selve pistolen ligger i en liten luke på veggen), og den er faktisk forbausende lite møkkete, selv om det er sand/grus.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA