Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om Hyundai Ioniq

Startet av Empifield, mandag 12. november 2018, klokken 17:49

« forrige - neste »

Empifield

Har plutselig havnet i en situasjon der jeg har bruk for ny bil, og grunnet bomavgifter mm, så blir det nok el-bil.

Har foreløpig havnet på Hyundai Ioniq. Men har skjønt det er forskjellige utstyrspakker, der teknikk skal være den beste. Hva er i den som ikke er i andre? Hva bør man ha med for at bilen skal holde seg noenlunde i pris?

Har også skjønt det er en del biler som er importert fra bl.a. Tyskland. Er det noe som tilsier man skal styre unna disse?

Noen som kan hjelpe med disse - sikkert - relativt enkle spørsmålene?

AppleKnocker

Sitat fra: Empifield på mandag 12. november 2018, klokken 17:49
Har plutselig havnet i en situasjon der jeg har bruk for ny bil, og grunnet bomavgifter mm, så blir det nok el-bil.

Har foreløpig havnet på Hyundai Ioniq. Men har skjønt det er forskjellige utstyrspakker, der teknikk skal være den beste. Hva er i den som ikke er i andre? Hva bør man ha med for at bilen skal holde seg noenlunde i pris?

Har også skjønt det er en del biler som er importert fra bl.a. Tyskland. Er det noe som tilsier man skal styre unna disse?

Noen som kan hjelpe med disse - sikkert - relativt enkle spørsmålene?
I Norge kunne man velge Comfort, Teknikk, Skinn og soltak. For å ha soltak må  du velge skinn osv.

Teknikkpakke inneholder varmepumpe og en del sikkerhetsutstyr.


På utenlandske biler er det andre variasjoner i utstyr. Det er også noen smånforskjeller mellom årsmodellene. Men Hyundai har samme garanti i hele Europa, så utstyr er det som er viktig å passe på.

Har selv en 2017 svensk Ioniq. Eneste forskjell er at den ikke har ventilasjon i skinnsetene, men varme i baksetet i stedet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Zimon

Legger inn kopi av mitt svar i denne tråden også:
Hyundai Norge har på Ioniq 4 versjoner av bilen.
1. Standard uten ekstra utstyr.
2. Teknikkpakke.
3. Skinnseter (krever teknikkpakke)
4. Soltak (krever teknikkpakke og Skinnseter).

Ergo om det er norsk solgt bil med Soltak så har alt på seg.

Gå for en med minimum teknikkpakke. Skinnseter gir 2 ting "bare", det ene er selvsagt skinntrekk på setene, men også ventilasjon i settene og ikke bare varme. Nyere 2019 solgte biler i Norge har også varme i bakseter, men usikker om ventilasjon er kun foran, eller om også bak. Ventilasjon er deilig på varme sommerdager!

Har selv en Ioniq EV med Teknikk og Skinn, valgte å ikke ta med soltak da jeg kommer aldri til å bruke det + mister 1cm høyde på taket + litt mer vekt på bilen, ikke det store forskjellen, men kommer som sagt ikke til å bruke det.

Ang Importbiler så er det flere fra Nederland som Birger N Haug har ute på finn.no blant annet nå. De sier at den har varmepumpe, men eller er det som en standard bil. uten masse ekstra, så de importbilene mangler led nærlys, blindsone varsler, varme luft kanal til bakseter, parkeringsensor i front, varme i seter og ratt! og garantert mer.

Norsk teknikkpakke har varmepumpe (varmer og kjøler bilen raskt + bruker mindre energi), p-sensor foran, led nærlys, blindsone varsler, varme i ratt, varme i forseter og bakseter(kun på nye 2019) og endel annet. Men Varme i ratt og seter er ett must på ny bil i Norge synes jeg.

Kan du vente så gå for en ny norsk solgt bil med minst teknikkpakke, evt en brukt norsk importert bil med teknikkpakke minst. Såfremt du ikke klarer det uten det som teknikkpakken inneholder. Teknikkpakken vil nok også gjøre at bilen holder seg bedre i verdi også.

Selv er jeg veldig fornøyd med min Ioniq jeg fikk i Juni, angrer ikke ett sekund!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

stefn92

Kjøpte nylig en kampanjemodell som Mobile osv har nå. Dette er altså en Comfort modell med varmepumpe, ryggekamera, ryggesensor osv.. Mangler en del utstyr i forhold til teknikk pakken, men når man får alt man trenger til 262900 ink vinterdekk og ditec behandling så var ikke jeg vanskelig å be :) Er du ikke kresen på skinnseter osv, så hadde jeg slått til på dette tilbudet! Mobile Kjeller hadde denne kampanjemodellen til 249.900 uten vinterdekk.

Øyvind.h

#4
Hvis man bor i Oslo - hvor bør man kjøpe Ioniq nå? Hjelper svogeren min med bilvalg og har anbefalt Ioniq.
Jeg må;
- Sørge for at han ikke blir lurt av bilbutikk eller Finn-selger på pris/produkt
- Bilen må ha varmepumpe og setevarme
- Skinn og annen luksus er mindre viktig
- Pris er hovedpri
- Rask levering da han trenger bil nå.

Er Mobile på Kjeller da et lurt sted å starte?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nelz22

stefn92 : Den comfort modellen du har mangler all teknikk pakken men får med Varmepumpe?
Ionic 2017 Model (Platinum Silver Metalikk)
Kia Soul 2016 (Grå Metalikk) - SOLGT-

Zimon

Helt personlig så var jeg å prøvekjørte på Mobile Kjeller, men ene selgeren ga meg ikke noen god magefølelse og litt diverse.

Endte opp med å kjøpe min Ioniq av Birger N Haug på Økern/Risløkka i Oslo, selgeren var veldig hyggelig og fulgte opp meg og salget strålende.  Så ti tomler opp. :) Send meg PM om du vil ha kontaktinfo til han. :)

Biler som har Varmepumpe, men mangler det meste ellers i teknikkpakken er importbiler.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

stefn92

Sitat fra: Nelz22 på tirsdag 13. november 2018, klokken 10:44
stefn92 : Den comfort modellen du har mangler all teknikk pakken men får med Varmepumpe?

Ja, denne har varmepumpe.
Bilen mangler mye utstyr som teknikkpakken har. Som f.eks varme i ratt, batterivarmer, setevarmer, p-sensor forran, skinnseter osv.
Bilen varmer seg opp på nøyaktig to minutter, så kan ikke akkurat si at jeg savner disse funksjonene. Til mitt bruk var dette det beste bilkjøpet. Er 30-40.000 mer hvis man skal bestille en splitter ny ioniq med teknikkpakke og vinterdekk. Man må i tillegg vente 4-5mnd på bilen.

stefn92

Sitat fra: Zimon på tirsdag 13. november 2018, klokken 10:47
Helt personlig så var jeg å prøvekjørte på Mobile Kjeller, men ene selgeren ga meg ikke noen god magefølelse og litt diverse.

Endte opp med å kjøpe min Ioniq av Birger N Haug på Økern/Risløkka i Oslo, selgeren var veldig hyggelig og fulgte opp meg og salget strålende.  Så ti tomler opp. :) Send meg PM om du vil ha kontaktinfo til han. :)

Biler som har Varmepumpe, men mangler det meste ellers i teknikkpakken er importbiler.

Kan også legge til at comfort modellen som er på kampanje nå er splitter nye biler fra fabrikk. De bilene Birger N Haug har på finn til 269.900 osv, er importbiler. Noen av disse har ikke varmepumpe.

For meg var Mobile Kjeller helt overlegne, bestilte bilen en torsdag, fikk den ferdig Ditec behandlet med vinterdekk tirsdag uka etter.

Kim-

Du skriver at han trenger den kjapt. Pass på å ikke bli lurt av selgerene slik jeg ble da jeg ble fortalt om kort ventetid! (snart 10 måneder er gått, ingen bil enda.)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Balaklava


[/quote]

De bilene Birger N Haug har på finn til 269.900 osv, er importbiler. Noen av disse har ikke varmepumpe.

[/quote]

Er du sikker. Jeg kan ta feil men i følge selger på min lokale Birger N Haug avdeling har alle disse varmepumpe. Å selge uten i Norge vil vel være veldig nært å lure en kunde, sånt tror jeg ikke Birger N Haug driver med rett og slett.

Tror jeg har sett de fleste annonserte Ioniq hos Birger N Haug i Oslo og akershus uten å legge merke til nybiler uten varmepumpe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA