Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell batterikapasitet, buffere og kWh-måling på TMS P85

Startet av Simen1, mandag 12. november 2018, klokken 13:53

« forrige - neste »

Simen1

Batteriet på min P85 skal visstnok være 85 kWh, men hvor nøyaktig er dette? Korresponderer 0 kWh med 0 km og 85 kWh med fulladet km i displayet?

Så vidt jeg vet er det litt tap i ladesystemet slik at tilført energi fra Zaptek pro-en er litt mer enn det som lagres i batteriet. Jeg lurer siden jeg sjekker SOC i antall km og antall kWh gjennom Zaptek-en. Jeg får konsekvent ca 5-8% lavere kWh-målinger i Zapteken enn når jeg sammenligner SOC i km før og etter lading. For eksmepel hvis jeg skal lade fra 30-80%, altså netto 50% av 85 kWh, så skulle jeg i teorien målt 42,5 kWh + noen få kWh ladetap. I et slikt tilfelle måler Zapteken typisk 39-40 kWh. Hvorfor? Jeg klager ikke - men det irriterer meg at jeg ikke forstår hvorfor jeg tilsynelatende har en perpetuum mobile.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Espen Hugaas Andersen

#1
Når en P85 var ny ville den typisk ha rundt 81 kWh totalt, og 77 kWh tilgjengelig. Det kan være litt buffer under 0 km, men ikke nødvendigvis.

Det er ikke unaturlig om en 4 år gammel bil er nede på f.eks 73 kWh tilgjengelig, der 1 kWh er under 0 km. Da kan 50% utgjøre 36 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Simen1 på mandag 12. november 2018, klokken 13:53
Batteriet på min P85 skal visstnok være 85 kWh, men hvor nøyaktig er dette? Korresponderer 0 kWh med 0 km og 85 kWh med fulladet km i displayet?

Så vidt jeg vet er det litt tap i ladesystemet slik at tilført energi fra Zaptek pro-en er litt mer enn det som lagres i batteriet. Jeg lurer siden jeg sjekker SOC i antall km og antall kWh gjennom Zaptek-en. Jeg får konsekvent ca 5-8% lavere kWh-målinger i Zapteken enn når jeg sammenligner SOC i km før og etter lading. For eksmepel hvis jeg skal lade fra 30-80%, altså netto 50% av 85 kWh, så skulle jeg i teorien målt 42,5 kWh + noen få kWh ladetap. I et slikt tilfelle måler Zapteken typisk 39-40 kWh. Hvorfor? Jeg klager ikke - men det irriterer meg at jeg ikke forstår hvorfor jeg tilsynelatende har en perpetuum mobile.

Det er langt fra 85 kwh i batteriet ditt. Mellom det at den stopper (som normalt er under 0% i displayet) og 100 % hadde den som ny ca 77.5 -78.0 kwh tilgjengelig for bruk. I tillegg var det 4 kwh i "brick-protection" som du ikke kunne bruke. I løpet av årene så har du fått forringelse på batteriet ditt så kanskje du har en plass mellom 73 og 77.

Min bil har 77.6 kwh tilgjengelig når den er ladet til 100%og 3.6 kwh når bilen viser 0%. Det vil si at jeg må lade 74 kwh + tap i ladeprossesen som ligger på 5-8% for å lade den fra 0 til 100, altså ca 78 -80 kwh.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Sjelden gamle hadde så mye som ny. Generasjonen som kom ca samtidig med AP hadde gjerne et par kWh høyere kapasitet, og de kunne ligge på 78-79 som nye. Min 85D lå på 76,9 ved 20.000km, og leser nå av 76,4 etter 133.000km med relativt mye superlading; ca 7500kWh. P85`en ligger og vaker rundt 74kWh og ser veldig stabil ut ved snart 150.000km. Den ble ikke målt som ny.

Et viktig moment å ta med er at pakkene slettes ikke er like som nye; her er det nok en del variasjoner. Men BMS settes med en fast verdi når bilen er ny, så justeres den inn etterhvert som den tas i bruk. En kWh eller to mer eller mindre drukner på den måten i "støyen" av ulike degraderingsfaktorer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA