Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe elbil. Leaf eller Zoe?

Startet av Jengle, mandag 12. november 2018, klokken 11:36

« forrige - neste »

Jengle

Hei,

Jeg har tenkt og kjøpe en brukt elbil, på rundt 150.000 kr. Det har kokt ned til enten Nissan Leaf, eller Renault Zoe. Jeg leste et innlegg her inne, om at det var vanskelig å lade zoe i Norge? Gjelder dette fortsatt?

Holder batteriet seg på leaf lenge? Ser at de ligger på 140km, og det passer i grunn fint.

Noe annet jeg bør vite?
Bor i Bergen om det er relevant.

Osloensis

Hvordan er lademulighetene hjemme? Har du riktig spenning for Zoe?
For gatelading tror jeg at Zoe vanligvis klarer å lade 6-7 kW i timen, mens Leaf, med mindre de er spesifikt utstyrt, kun klarer 3,3 kWh
Trenger du noen ganger å lade via vanlig kontakt? Da bør du se om "bøtta" til Zoe er en akseptabel løsning for deg. Og om den følger med i prisen for bruktbilen.
Hvor langt trenger du vanligvis å kunne kjøre? Tror Zoe har lengre rekkevidde på én lading enn det en pre-2018 Leaf har.

Om du trenger hurtiglading, vil Leaf vanligvis lade raskere med ChaDeMo. Og det er vel flere ChaDeMo enn halhurtige ladestolper til Zoe. På den annen side står de halvhurtige laderne Zoe kan bruke vanligvis ledige, og om Zoe faktisk lader 20 kWh per time, så blir det billigere per minutt. Om du kan kombinere halvhurtigladingen med spising, tror jeg at Zoe-løsningen ofte kan funger minst like bra som Leaf.

For oss personlig er ikke Zoe et alternativ, fordi det er en for liten bil for våre behov, og fordi bygården vår vel ikke har riktig type strømnett til å utnytte den fullt ut. Men om vi kunne semihurtigladet den hjemme, og klarte oss med liten bil, ville jeg nok ha valgt Zoe av de to valgene. Rett og slett fordi den passer fint til vårt kjøremønster, som sjelden krever lengre kjøredistanser enn 40 mil en vei.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

minibiti

Hi,
Nothing changed regarding the Zoe itself since it was launched.
But this does not mean the charging is necessarily a problem if you know what you are doing  :)
If you get a Zoe with the podpoint home charger, no problem for charging.
If you charge on the go with chargers delivering at least 11 kW, no problem
If you have a TN net at home, no problem.
If you want to charge from an IT net/grid, you will need the ladebøtte or the Zaptec portable. With these 2 you can charge from any normal socket anywhere in Norway.

For around 150KNOK, you should manage to buy a Zoe from 2015/2016.
They manage around 100-120 km during the winter and 150-180 km during the summer.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Jengle

Okei, takk for svar. Renault har jo et litt frynsete rykte, gjelder dette Zoe også?

Osloensis

Jeg kjenner ingen i Norge med Renault (tror jeg), så aner ikke hva slags rykte de har. Men etter å ha sjekket litt inne på Zoe-underforumet, fant jeg ihvertfall en tråd om garanti der de virker å gi god og rask service på garantisaker:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40861.msg703145#msg703145
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

minibiti

I know it is all very subjective, but I am very happy with mine  :D
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Lars C. Krogenæs

Bor du i enebolig/villa og kan legge opp ny kurs ut i garasjen, eller du bor i borettslag med 400v er Zoe en god og billig bil. Kjør på!

Bor du slik at du er avhengig av å hente strøm fra et felles sikringskap og har 230volt, er ikke bilen for deg.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA