Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Glasstak og sol

Startet av Stylus, mandag 12. november 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Stylus

Jeg har bestilt model S og den kommer med glasstaket.
Er dette sotet på noen måte slik at ikke solen tar helt overhånd, eller må jeg belage meg på folie av noe slag? Hadde jeg fått det som jeg ville hadde bilen vært helt uten glass, men det går jo ikke.

What-a-watt

Kraftig sotet. Men så du ikke på bilen før du bestilte?

Stylus

Jo så på bilen, men den hadde soltak. Måtte bare høre med ekspertene her om hvordan det er.
Har kjørt Model X og den har jo ganske bra soting over hodene. Er kanskje noe tilsvarende den?

mthoring

Hatt bil med glasstak ett år. Kraftig sotet, ikke nødvendig med ytterligere tiltak.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

georglu

Sorry for high jack av tråden.

Hvordan er det med kulde og glasstaket (IKKE panorama med takluke)? Veldig spent på hvor kaldt det vil bli på hodet når vinteren endelig setter inn. På min forrige bil, en Auris Touring Sports, måtte jeg trekke gardinen foran glasstaket for at det ikke skulle bli for kaldt i kabinen når gradestokken var godt under 0. Har Model S samme problem med glasstaket sitt?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Stylus

Så bra det er sotet skikkelig. Er ikke noe glad i alt for varm isse ;)

Interessant spørsmål angående kulde og. Høyst relevant og anses ikke som highjacking fra min side.

cra

Kan ikke si jeg har tenkt over at det er glasstak, hverken sommer eller vinter. Lite solbrenthet/frostskader her i gården i alle fall. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mthoring

#7
Når det gjelder kulderas så er folk uenige, etter det jeg forstår. Jeg opplevde det som uproblematisk, selv i 25 blå i vinter. Bare guffet på litt ekstra på varmeapparatet. Andre synes det er mer problematisk.
Gjelder vel uansett samme problematikk med soltak som med glasstak og kulde(?) er jo mye glass der også. Metalltak er nok bedre på de aller kaldeste dagene.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

DagfinnN

Ved kaldere enn -30 klarte ikke min S og tine is på innsiden av panoramataket og selvsagt kjenner man kulde i issen da. Ved varmere smeltet isen og ved - 20 kjenner i hvert fall ikke jeg (som er tynn i håret) noe kaldras.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thor2014

Jeg puttet noe skumgummi oppi taket på vinteren. Merkbart varmere og mindre støy.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kamuflars86

Kjørt mye i Indre Finnmark med glasstak og Pano, greit me Kulde isolering me pano tak når det er over - 35/40 grader, men tror ikke en sparer mye så mye på den ekstra guffen en bruker på varmeapperatet.. Et minus er at uten kuldeisolasjon i tak er at det er litt kulderas  som skaper en ujevn varme i bilen, men er bare å ta på ullsokker og eventuell lue (noen en uansett bør ha på seg når det er kaldt).. Ingen problem med glasstak i flerfoldige kuldegrader er nå min konklusjon  :)



Sitat fra: georglu på mandag 12. november 2018, klokken 12:21
Sorry for high jack av tråden.

Hvordan er det med kulde og glasstaket (IKKE panorama med takluke)? Veldig spent på hvor kaldt det vil bli på hodet når vinteren endelig setter inn. På min forrige bil, en Auris Touring Sports, måtte jeg trekke gardinen foran glasstaket for at det ikke skulle bli for kaldt i kabinen når gradestokken var godt under 0. Har Model S samme problem med glasstaket sitt?

georglu

Noen som har prøvd dette til glasstaket?

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-s-fixed-glass-roof-sunshade.html

Er det noe poeng når glasstaket er så sotet som det er? Evt. vil det kunne redusere kulderas?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

OlaM

Sitat fra: georglu på tirsdag 13. november 2018, klokken 11:19
Noen som har prøvd dette til glasstaket?

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-s-fixed-glass-roof-sunshade.html

Er det noe poeng når glasstaket er så sotet som det er? Evt. vil det kunne redusere kulderas?

Ja, det vil hjelpe på parkering i solen på veldig varme dager, evt i sydligere strøk. Men da må man nesten dekke til sidevinduene på solsiden også. Den vil hjelpe ørlite mot kulderas, men funker veldig bra som holder for skumgummiplater av denne typen: https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk-2000018639

Da blir det ganske godt isolert. Sikkert litt pirk når hele taket er i ett stykke, ikke noe du har lyst til å slenge av og på hele tiden.
'21 3LR

georglu

Sitat fra: OlaM på tirsdag 13. november 2018, klokken 12:08
Da blir det ganske godt isolert. Sikkert litt pirk når hele taket er i ett stykke, ikke noe du har lyst til å slenge av og på hele tiden.

Takk for tips! Jeg tenker jeg først undersøker om det blir så kaldt at det ubehagelig. Praktisk med ekstra lys fra taket på dagtid også.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA