Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får kalde føtter ifht kjøp av elbil etter å ha lest her på forumet... :-/

Startet av Balaklava, søndag 11. november 2018, klokken 14:28

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Electrix på mandag 12. november 2018, klokken 07:47
Sitat fra: snakkesalig på mandag 12. november 2018, klokken 07:28
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40814.0
Den tråden er heldigvis ikke særlig representativ for trådstarter som skal kjøpe en Ioniq som kan lade DC og lader ca 3 ganger raskere enn den Zoe som ble brukt der.

Renault Norge har av en eller annen grunn bevisst valgt å ikke selge versjonen med hurtiglading i Norge. Man må derfor regne med lange ladepauser med den bilen på langtur. Men den gir mye rekkevidde for en lav pris dersom man klarer seg stort sett med rekekvidden den har, eller dersom langturene ikke er lenger enn at man klarer seg med en spisestopp på 30-45 min.

Den med hurtiglading er vel uansett ac hurtig lading som er veldig sært ikke utbygd i norge så skjønner hvorfor den ikke selges her, zoe skal vel komme med ccs neste år, da blir det nok bedre.
Model 3 2019 LR Rwd

Electrix

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 12. november 2018, klokken 09:52
Sitat fra: Electrix på mandag 12. november 2018, klokken 07:47
Sitat fra: snakkesalig på mandag 12. november 2018, klokken 07:28
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40814.0
Den tråden er heldigvis ikke særlig representativ for trådstarter som skal kjøpe en Ioniq som kan lade DC og lader ca 3 ganger raskere enn den Zoe som ble brukt der.

Renault Norge har av en eller annen grunn bevisst valgt å ikke selge versjonen med hurtiglading i Norge. Man må derfor regne med lange ladepauser med den bilen på langtur. Men den gir mye rekkevidde for en lav pris dersom man klarer seg stort sett med rekekvidden den har, eller dersom langturene ikke er lenger enn at man klarer seg med en spisestopp på 30-45 min.

Den med hurtiglading er vel uansett ac hurtig lading som er veldig sært ikke utbygd i norge så skjønner hvorfor den ikke selges her, zoe skal vel komme med ccs neste år, da blir det nok bedre.
Det finnes 43kW AC i Norge, men utbyggingen av dette har stoppet opp da det ikke finnes biler med raskere lading enn 22kW på AC lenger. Bare noen ytterst få 43kW Zoe som ble solgt tidlig, eller som er bruktimportert. Mange har spurt, men Renault nekter å selge denne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Balaklava

Skjønner ikke mye av begrepene rundt lading her. Men jeg skal altså lade "CCS". Betyr det hvilken som helst lader som passer i bilen? Kan jeg se på ladestasjonen hva som er hva?

Og i diverse apper, hva skal jeg se etter? CCS, og det er alt jeg trenger å se etter? Om jeg finner en stasjon som er CCS så går det unna, da kan jeg ikke risikere at det er en eller annen gammel variant som gjør at jeg må stå i halvannen time eller noe?

Dede

et spørsmå til - på hurtiglading - er det så at en bare kan bruke enten CCS eller Chademo eller type 2 - dvs at selv om det star 2+2+2 ladere der I appen er det egentlig bare plass til 2 (eller 3?) biler?
Hva er forskjellen på Type 2 vs de andre?  Effekten?

nojac

Du kan bare lade med ett uttak av gangen på en ladestasjon, omtrent som at det ikke er mulig å fylle bensin og diesel fra en pumpe samtidig.

Hver dag skjer det at noen fyller bensin på en dieseltank. Men ingen har noensinne fylt "feil" strøm på en elbil.

Ved hurtiglading bruker du ikke egen kabel, men en kabel fastmontert på hurtigladestasjonen. Bilen du kjøper har enten inntak for CCS (Combo) eller CHAdeMO, bare en av kablene på hurtigladeren passer til bilen.

Type 2 uttaket er for "saktelading" via vekselstrøm (hjemmelading) Men ved hurtiglading med CCS brukes noen av kontaktene i Type 2- kontakten sammen med de to kontaktene like under Type 2- inntaket. Det finner du lett ut av første gang du besøker en hurtigladestasjon.

Og det er som sagt ikke mulig å koble feil.
2018 e-Golf

Dede

Så det betyr at der det står 2+2+2 ladere er det plass til 3 (eller 2) biler? Og når det står 1 av 2 chademo ledige og samtidig 2 av 2 ccs ledige er det ikke 3 men 1 ledig lader?

Electrix

Kan gi en forklaring her:

1 av 2 chademo ledig
2 av 2 ccs ledig
2 av 2 Ac ledig

Her er det mest sannsynligvis 2 stk 50kW DC (likestrøm) hurtigladere, hver med chademo og ccs. En slik hurtiglader har to plugger, men bare en lader og kan bare lade en bil av gangen. I tillegg er det 2 stk ladekontakter for vanlig AC (vekselstrøm som man har i huset), disse står normalt som egne stolper eller bokser på vegg og fungerer uavhengig av hurtigladerne. Altså er det plass til en ekstra bil for hurtiglading og to ekstra biler for AC lading. Hvor fort biler lader på AC varierer veldig, noen lader med maks 3,6kW andre opp til 22kW eller 43kW.

DC hurtiglading gjøres med tykke kabler som er fastmontert på laderen, du trenger altså ikke ta med noe selv.

AC lading gjøres med medbrakt ladekabel (type2 for Ioniq).

Når det gjelder ladeoperatører anbefaler jeg å registrere seg i alle fall hos disse to som dekker stort sett det meste av landet:
Grønn Kontakt (billigst lading) https://minside.gronnkontakt.no/bestill og/eller last ned app
Fortum (best dekning) last ned app og registrer der

I appene deres kan du også se hvor ladere er og om de er ledig, i bruk eller i ustand.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Troald

Dette var også en ukjent verden for meg for 1,5 år siden, men det fine var at da jeg stod fast ved de første ladingene så var det alltid en hyggelig medelbilist som hjalp meg. Selv om man lader mest hjemme så er det lurt å lade endel ute den første tiden slik at man får det inn automatisk i hode og hender.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

haggen

Elbil fungerer supert når du ladder hjemme, og om du er alene på veien så fungerer det greit med hurtigladding på tur også. Men..elbilsalget øker kraftig nå, og selv om det er hurtiladere hver 50 km stort sett på hovedveier, så er det 1 og 2 stykk pr. lokasjon. Man trenger ikke være synsk for å se at her kommer det til å bli kø. Kjørte selv Ålesund-Stjørdal lørdags morgen med først gen I3, var heldig og hadde bare en plass hvor jeg måtte vente like lenge som jeg måtte ladde... Turen tok akkurat 8 timer og 15 minutt inkl. 1 spisepause m/ladding. Knappe 2 timer med ladding.. Ioniq ville klart dette mye bedre, men kø på laddestasjoner klarer den ikke bedre en noen andre.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Electrix

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 13. november 2018, klokken 08:49
Sitat fra: Electrix på tirsdag 13. november 2018, klokken 07:37
I appene deres kan du også se hvor ladere er og om de er ledig, i bruk eller i ustand.

Og dette fungerer og er pålitelig?
Jeg stoler i hvert fall nok på de til at jeg ankommer hurtiglader med lite strøm på batteriet, ofte low battery warning og en sjelden gang very low battery warning. Min erfaring er i hvert fall at Grønn Kontakts ladere er ok dersom de vises som ok i appen, dersom systemet ikke får ok signal fra laderen vises den som ute av drift, men det er ganske sjelden. Det som av og til skjer er at ladere henger seg opp, usikker på om dette vises alltid, men da har det vært nok med en telefon til support-nummeret som står på hurtigladeren og så starter de eller resetter laderen fra kontoret.

Samme med Fortum sine ladere i Fortum sin charge and drive app, men de viser bare status på sine egne ladere. Det har også vært litt problemer med fortum-appen tidligere, jeg har ikke fått den til å virke og har da basert meg på GK laderne, men det har funket bra i det siste.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: haggen på tirsdag 13. november 2018, klokken 08:57
Elbil fungerer supert når du ladder hjemme, og om du er alene på veien så fungerer det greit med hurtigladding på tur også. Men..elbilsalget øker kraftig nå, og selv om det er hurtiladere hver 50 km stort sett på hovedveier, så er det 1 og 2 stykk pr. lokasjon. Man trenger ikke være synsk for å se at her kommer det til å bli kø. Kjørte selv Ålesund-Stjørdal lørdags morgen med først gen I3, var heldig og hadde bare en plass hvor jeg måtte vente like lenge som jeg måtte ladde... Turen tok akkurat 8 timer og 15 minutt inkl. 1 spisepause m/ladding. Knappe 2 timer med ladding.. Ioniq ville klart dette mye bedre, men kø på laddestasjoner klarer den ikke bedre en noen andre.
Det er blitt mange flere elbiler de siste årene ja, og det virker som det er mange flere som tar elbilen ut på langtur nå som det er mange hurtigladere der ute. Det er jo bra, men det øker jo også risikoen for kø. Tidligere synes jeg det var artig de få gangene jeg så en annen elbil som hurtigladet når jeg var på langtur, nå er det vanlig og om man skal lade når det er stor trafikk hender det at det er kø av og til.

For å unngå kø når jeg tar helgeturer har jeg forsøkt å holde meg til de større stedene med 4 eller flere ladere, men det virker som det er mange som tenker likt og erfaringene mine fra de siste turene mine er at det er ofte disse stedene med mest kø. Har derfor noen ganger valgt de litt mer "øde" laderne selv om disse gjerne bare har 2 ladere. Et triks kan være å sjekke aktiviteten på de aktuelle hurtigladerne med appen, sjekker man flere ganger med litt mellomrom og ser at alle eller nesten alle er i bruk noen steder og alle ledige et annet sted så kan det være lurt å velge stedet med lite belegg selv om det er litt nærmere enn nødvendig. Da støtter man også opp om alle ladestedene :-)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hemi


Electrix

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. november 2018, klokken 09:21
Appene viser ofte ladere som er ute av drift, som ledige :(
Tenker du da på "samle-appene" som viser flere operatører eller på spesifikke operatør-appene? Jeg har ikke vært ute for at GK sin app viser feil på GK sin hurtiglader. Ikke Fortum app på fortum lader heller, men har ikke brukt den så mye ennå.

Var feilene du tenker på feil med hurtiglader som ikke kunne rettes av support?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Balaklava

Noen av disse appene som viser status til ladestasjonene i kartet, altså "med første blikk", eller må en klikke inn på hver lader?

Og hvilken app er best til å vise status fra flest mulige leverandører?

hemi

fortum foksrød viste 4 eller 5? ladere og da en ledig, den ledige var defekt, derfor den viste det hele dagen som ledig.. :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA