Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får kalde føtter ifht kjøp av elbil etter å ha lest her på forumet... :-/

Startet av Balaklava, søndag 11. november 2018, klokken 14:28

« forrige - neste »

Balaklava

Vi trenger en "ny" nr 2 bil i familien og har kommet så langt at nåværende bil nr2 er satt hos forhandler i påvente av takst og vi har avtalt at vi skal kjøpe en ny Inoq som de får inn til uka.

Det hele begynte med at jeg var inne hos forhandler for å se etter en type liten- eller mellomklassebil. Mest brukt til småkjøring lokalt, men også enkelte lengre turer på noe under 20 mil. Forhandler sa da at om en skal ha en bil i den klassen i dag så kjøper en i praksis en elektrisk bil. Jeg har tenkt tanken før men rekkevidden har vært for dårlig. Men med Ioniq virker rekkevidden å være god nok, til god nok pris. Så da "gikk vi for den".

Så melder jeg meg inn her, for noen få dager siden, og begynner å lese om lading.... jeezzes. Skjønte at Tesla drev med noen egne greier, men dette virker jo helt ko-ko. Ulike leverandører, brikker, apper, registrering og ett helsikes styr for å få "fylt tanken". Er det mulig?

Leser en tråd om en som kjører til København, må sjekke om tråden er fra 2008 eller noe... neida. Kjørte dit selv i sommer, 6 timer med stopp for å fylle en gang og spise litt, kjapp og grei tur. I tråden leser jeg om uendelige ladepauser, problemer med å finne rett lader osv. 12, 12! timer!! Det er jo galskap!

Nå har jeg ikke tenkt å kjøre elbil til København men om det skulle skje så ville jeg, dum og uerfaren med elbil som jeg er, tenke "Maxsidistanse minus 20%= x ganger lading a 30 minutt" som ekstratid som jeg nok skal "overleve".

Fra meg er det ca 60 relativt flate mil til København. Da ser jeg for meg to ladinger a 30 minutt før Køben, som også vil være en grei frekvens på pauser. Men sånn er det altså ikke forstår jeg...
--
Men det løses jo greit ved å ikke kjøre til København... Men har også noen turer til vestlandet i året, og da tenker jo jeg, dum som jeg er, at det kunne vært gøy å ta elbilen. Ta seg litt ekstra tid og spare noen kroner. Men igjen, ut fra hva jeg har lest, er det helt uaktuelt å utsette seg selv for så mye selvplaging.
---
Skal det være så høy terskel og plagsomt å kjøre elbil? Jeg vil i grunnen bare kjøre og lade når det trengs, er ikke så veldig interessert i selve teknologien osv...


Crown

Du har bestilt Ioniq. Det betyr null stress og korte ladetider.

Har kjørt 5 ganger Askøy-Oslo-Askøy i år med vår, bruker godt under en time med lading hver vei (500km pluss-minus). I sommer kjørte vi ca 3000km rundt omkring på bilferie.

Meld deg inn i elbilforeningen, da får du en ladebrikke der du kan samle abonnementene dine på én brikke. Så er det bare å ha denne liggende i bilen og holde foran hurtigladerne for å starte lading.

Selv bruker jeg appen plugshare for å finne lader og planlegge ruten. Elbilforeningen har også en app der du kan planlegge ruten. Et tips er å teste hurtigladingen før du trenger det, sånn at du vet hvordan det fungerer. Har du gjort det et par ganger så blir det rutine.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Ebe

Det finnes i hovedtrekk 3 leverandører av lading, Grønn kontakt, Fortum og BKK. Alle disse støttet elbilforeningens ladebrikke. Så i praksis må man registrere seg som bruker tre steder, men trenger bare bruke den samme brikken hvert sted.

Så det er ikke så komplisert :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Balaklava

Sitat fra: Crown på søndag 11. november 2018, klokken 14:55
Du har bestilt Ioniq. Det betyr null stress og korte ladetider.

Har kjørt 5 ganger Askøy-Oslo-Askøy i år med vår, bruker godt under en time med lading hver vei (500km pluss-minus). I sommer kjørte vi ca 3000km rundt omkring på bilferie.

Meld deg inn i elbilforeningen, da får du en ladebrikke der du kan samle abonnementene dine på én brikke. Så er det bare å ha denne liggende i bilen og holde foran hurtigladerne for å starte lading.

Selv bruker jeg appen plugshare for å finne lader og planlegge ruten. Elbilforeningen har også en app der du kan planlegge ruten. Et tips er å teste hurtigladingen før du trenger det, sånn at du vet hvordan det fungerer. Har du gjort det et par ganger så blir det rutine.

Ok, ble litt beroliget kjenner jeg :-) Plugshare er notert.

Sitat fra: Ebe på søndag 11. november 2018, klokken 14:58
Det finnes i hovedtrekk 3 leverandører av lading, Grønn kontakt, Fortum og BKK. Alle disse støttet elbilforeningens ladebrikke. Så i praksis må man registrere seg som bruker tre steder, men trenger bare bruke den samme brikken hvert sted.

Så det er ikke så komplisert :)

Den er grei. Men det betyr at jeg må registrere meg fire plasser for å "fylle tanken"?. Elbilforeningen, Grønn kontakt, Fortum, BBK, eller fikser registreringen i elbilforeningen alt i en operasjon? Og om jeg tar en svipp over grensa til Strømstad så... hva da?

Men greit, en får ta "kontorarbeidet", det går. Men neste spørsmål.

Når jeg går inn på karttjenester som viser ladestasjoner så står det tall og kryptiske betegnelser, virker som det er en haug med forskjellige typer ladestasjoner, jeg vil "bare" lade bilen fortest mulig. Og kan jeg ikke lade på Teslastasjonene?

Trodde dette skulle være enkelt og "plug and drive" så og si. Lurer på om jeg er for gammel for dette.. ;-)




turfsurf

Sitat fra: Sutalaus på søndag 11. november 2018, klokken 15:15
Når jeg går inn på karttjenester som viser ladestasjoner så står det tall og kryptiske betegnelser, virker som det er en haug med forskjellige typer ladestasjoner, jeg vil "bare" lade bilen fortest mulig. Og kan jeg ikke lade på Teslastasjonene?
Tenk deg at du er ung og elbileiere. Så låner du en fossilbil for å frakte søpla. Svinger innom bensinstasjonen for å fylle. Der er det pumper med 95, 98, diesel, power og eco og what not. Og ikke kan du betale med app heller. Ikke så veldig annerledes egentlig. En liten terskel man må komme over.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Balaklava

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. november 2018, klokken 15:27
Sitat fra: Sutalaus på søndag 11. november 2018, klokken 15:15
Når jeg går inn på karttjenester som viser ladestasjoner så står det tall og kryptiske betegnelser, virker som det er en haug med forskjellige typer ladestasjoner, jeg vil "bare" lade bilen fortest mulig. Og kan jeg ikke lade på Teslastasjonene?
Tenk deg at du er ung og elbileiere. Så låner du en fossilbil for å frakte søpla. Svinger innom bensinstasjonen for å fylle. Der er det pumper med 95, 98, diesel, power og eco og what not. Og ikke kan du betale med app heller. Ikke så veldig annerledes egentlig. En liten terskel man må komme over.

Joda, og om de ikke har "riktig pumpe" så må jeg stå og fylle i 2 timer ;-). Sånn er det heldigvis ikke.

Men elbil er lik 3-4 ulike leverandører man må være medlem av hver enkelt for å i det hele tatt få kjøpe (?), ulike teknologier, spenninger, kabler osv. Om idiotien er komplett så må jeg betale på ulike måter også kanskje? En app for hver leverandør da eller? Eller kan jeg betale med Vipps eller andre etablerte appløsinger for betaling?

Hvor er EU standardisering og internasjonale standarder når en trenger det? Kjenner "friheten" ved å kjøre bil dunster bort...
---
Virker kanskje naiv som tusen nå, men at det var så teit som dette for å få ladet bilen trodde jeg virkelig ikke. Det er jo totalt tilbakestående opplegg. Men jeg skal selvsagt klare å få det til.


jkirkebo

Sitat fra: Sutalaus på søndag 11. november 2018, klokken 17:57
Men elbil er lik 3-4 ulike leverandører man må være medlem av hver enkelt for å i det hele tatt få kjøpe (?), ulike teknologier, spenninger, kabler osv. Om idiotien er komplett så må jeg betale på ulike måter også kanskje? En app for hver leverandør da eller? Eller kan jeg betale med Vipps eller andre etablerte appløsinger for betaling?

Hver leveradør har sin app ja, men du trenger ikke å bruke app. Alle kan betale med SMS, uten å ha registrert seg på forhånd. Men det koster litt mer. Registrerer du deg og bruker elbilforeningens brikke så trekkes beløpet automatisk fra ditt kredittkort. Det er dermed superenkelt i bruk når du først har registrert deg. Bare å vise brikken og trykke "start" (varierer litt fra hurtiglader til hurtiglader) så lader du og betales automatisk. Enklere enn å fylle bensin med andre ord da du slipper å ta opp lommeboka og trykke pin-kode.

Det finnes tre hurtigladeløsninger. Tesla har sin egen som ingen andre kan lade på. De to andre er CCS og CHAdeMO. Stort sett alle hurtigladere (med noen veldig få unntak) tilbyr begge deler, så det er bare å velge riktig kabel (CCS i ditt tilfelle). Dette er ikke mer komplisert enn å velge mellom 95,98 eller diesel på bensinpumpa.  Kun den ene pluggen passer så du får ikke gjort noe feil.

EU har standarisert på CCS men var sent ute. Tesla var igang lenge før CCS var klart for brukbare hastigheter så de laget sin egen standard. CHAdeMO er den asiatiske standarden som en del fortsatt bruker, men alle nye offentlig tilgjengelige hurtigladere i EU må tilby CCS. Skal du saktelade har EU standarisert på Type 2, alle nye offentlige sakteladepunkter må tilby type 2 uttak så da bruker du bare type 2 kabelen som følger med bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Ja, det er mye knot med hurtiglading.

Men når jeg en sjelden gang bli hefta 1-2 timer med løsninger som ikke fungerer, så tenker jeg at jeg er glad som ikke har fossilbil som ville bruke 30 minutter ekstra på kø hver morra, og jeg er glad jeg slipper å ta toget som ville hefte meg 1-2 timer hver morgen og ettermiddag.

Å kjøre 60 mil med el-bil i denne klassa under 30kwt er for spesiellt interreserte. Man kan også få en fin tur hvis man sykler 60 mil, bare man har den rette innstillingen.
På motorveien vil helektriske biler få høyt forbruk, hvis man kommer opp i fart. Spesiellt i regnvær.

Til hverdags kan man få mye kjøreglede med helelektrisk bil, og det kan veie opp for umaken med at bilen ikke passer til streknigner på 60 mil.

Counterpointer

Sitat fra: Sutalaus på søndag 11. november 2018, klokken 17:57
Virker kanskje naiv som tusen nå, men at det var så teit som dette for å få ladet bilen trodde jeg virkelig ikke. Det er jo totalt tilbakestående opplegg. Men jeg skal selvsagt klare å få det til.
Pust ut, og slapp av. Dette kommer til å gå helt strålende.

Du har egentlig fått all info du trenger i postene over. Det er noen få ting en må lære seg og så går alt veldig fint.

Den første og viktigste er at «tankfylling» i hverdagen er et tilbakelagt kapittel Du starter hver dag med tilnærmet full tank. Det er bare å bruke ca ti sekunder på å plugge inn hjemme.

Det er kun på langtur en egentlig har behov for hurtigladere og de ligger nå tett som hagl Ioniq lader raskt så en liten beinstrekk hver 10-15 nde mil har du bare godt av.

Lykke til !

Balaklava

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. november 2018, klokken 19:50
Sitat fra: Sutalaus på søndag 11. november 2018, klokken 17:57
Virker kanskje naiv som tusen nå, men at det var så teit som dette for å få ladet bilen trodde jeg virkelig ikke. Det er jo totalt tilbakestående opplegg. Men jeg skal selvsagt klare å få det til.
Pust ut, og slapp av. Dette kommer til å gå helt strålende.

Du har egentlig fått all info du trenger i postene over. Det er noen få ting en må lære seg og så går alt veldig fint.

Den første og viktigste er at «tankfylling» i hverdagen er et tilbakelagt kapittel Du starter hver dag med tilnærmet full tank. Det er bare å bruke ca ti sekunder på å plugge inn hjemme.

Det er kun på langtur en egentlig har behov for hurtigladere og de ligger nå tett som hagl Ioniq lader raskt så en liten beinstrekk hver 10-15 nde mil har du bare godt av.

Lykke til !

:+1: Ja, du har nok helt rett. Når jeg leser her inne, uten egen bil, så tror jeg på en måte at alle problemene alle her inne har hatt vil ramme min bil og mitt kjøremønster, det vil det jo ikke. Får finne hurtiggladere som ligger laglig til på de to- tre langrutene jeg kjører av og til så går det vel helst greit :-)

Så får jeg sette av et par timer til "kontorarbeid" og få registrert ditten og datten så brikka virker og ut å prøve meg litt rent praktisk.

Hverdagen vil jo, som du sier, være lading over natt og full tank om morgenen. Det er luksus.

Electrix

Haha, ja det er litt annerledes og nye ting å sette seg inn i, men det er egentlig ikke verre enn med eksosbiler.

Teslas superladere er forbeholdt Tesla, så de trenger du ikke bry deg noe mer om, på samme måte som avgiftsfri diesel ikke er noe for vanlige privatbiler.

For hurtiglading, som er det som er aktuelt på tur er det egentlig bare Chademo og CCS valget, på samme måte som bensin og diesel, noen biler lades med chademo plugg og noen med CCS eller combo som det også kalles, men her er pluggene forskjellige og man kan ikke gjøre feil og lage katastrofe slik man kan med å ta feil av bensin og diesel. For Ioniq er det CCS som gjelder og da kan du huke bort de andre i appen så blir det enklere.

I tillegg er elbilene lagd slik at de nekter å kjøre dersom ladekabel er plugget i, i motsetning til eksosbiler som gjerne kjører av sted med tuten fra bensinpumpa i fyllehullet og røsker i stykker hele bensinpumpa.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Samco

Største problemet er risken om laderen i det heletatt virker. Selve hurtigladingen er en enkel plug n play med rf brikke.

sylwester

Sitat fra: Sutalaus på søndag 11. november 2018, klokken 17:57
Joda, og om de ikke har "riktig pumpe" så må jeg stå og fylle i 2 timer ;-). Sånn er det heldigvis ikke.
Jeg kjenner flere som har fylt feil drivstoff og de klarte seg ikke med 2 timer venting. De måtte ta bussen videre og idag er det ikke alltid dekket av kasko så det er en dyr feil å ta - som skjer en god del ganger hvert eneste år.

Sitat fra: Sutalaus på søndag 11. november 2018, klokken 14:28
... Mest brukt til småkjøring lokalt, men også enkelte lengre turer på noe under 20 mil.
...
Leser en tråd om en som kjører til København, må sjekke om tråden er fra 2008 eller noe... neida. Kjørte dit selv i sommer, 6 timer med stopp for å fylle en gang og spise litt, kjapp og grei tur. I tråden leser jeg om uendelige ladepauser, problemer med å finne rett lader osv. 12, 12! timer!! Det er jo galskap!
Altså det er mer enn "under 20 mil" til Køben.
Det er forskjell på rekkevidden og den rekkevidden du kan kjøre i 120km/t. Det er også høyere forbruk om vinteren.

Rekkeviddene oppgitt av produsentene er noe optimistiske, litt som bensinforbruk på biler. WLTP-rekkevidder er jo for blandet kjøring, veldig lite motorvei,  i 20 varmegrader. Mange på vestlandet som skryter av høy rekkevidde og det tror jeg på siden i lave hastigheter er det ikke rart at du kommer deg frem 125Wh/km.  Snittforbruket mitt er 161Wh/km og jeg hadde 200Wh/km da jeg kjørte 120km/t i Sverige med 5 varmegrader. Jeg vet at 200Wh/km i lav hastighet når det er -20 grader. Dvs. 220Wh/km for en kombinasjon av 120km/t og 20 minus er ikke rart å tenke seg. Dvs. 160km.

Ved hurtiglading tar de siste 20% like lang tid som de 70% før. Dvs. du kan velge å lade dobbelt så lenge for 25% ekstra rekkevidde eller du kan dra tidligere å komme dobbelt så langt ved å lade 70% 2 ganger. Dvs. det er fullt mulig å gjøre dette feil og bruke lang tid.

Jeg har en 24kWh Leaf fra 2012 og en 40kWh Leaf fra 2018. Den flørste er slitsom å reise tur/retur Halden på vinteren. Jeg må lade 2 ganger frem, ca. 30 minutter til sammen. Jeg tror 2012-bilen ikke bør kjøres noe mer enn 20mil og den klarer 8mil på den veien. Dvs. 100% rekkevidde har 8mil og jeg tenker 2,5 er nær smertegrensa.

Ladetidene til noen av bilprodusentene er like realistiske som forbuket. 40kWh har jeg kjørt tur/retur Uddevalla. Det er 45mil. Rekekvidden på fullt batteri er 220km så 550km er garantert smertegrensen. Min tur til Uddevalla funket helt fint med en lading midtveis frem, en lading ved destinasjon og den klarte hele turen tilbake på en lading. Ganske behagelig, men jeg testet ladehastigheten på en huertiglader på destinasjon og hadde 17kW. Dvs. en reduksjon 65% i ladehastighet. Jeg måttet ha ladet i en time for 10 ekstra mil, mens jeg hadde ladet for 25 mil allerede og bare brukt 1,5 time.

Hvis du virkelig skal på lange turer over 50mil så foreslår jeg Kia Niro, Hyundai Kona og Tesla. TeslaBjørn kjørte tur/retur Trondheim med 2 ladestop med Kona. 970km. Bilen har god rekkevidde og batterikjøling slik at ladehastigheten opprettholdes under hele turen. Turen til Triondheim er jo med lave hastigheter så du kan forvente den 20% høyere forbruk tenker jeg, men du lade nok ikke i 6 timer.

Har du lenke til de som tok turen på 12 timer?


Uansett mitt forslag. Hvis du kjører under 16mil per dag til daglig så er 40kWh Leaf en rimelig og tilgjengelig bil. Du klarer 20 mil mesteparten av året, men på kalde dager må du nok hurtiglade litt ca. 15 minutter hvis du gjør det et sted mellom 10-25%. Selv ville jeg ikke kjøpt den om jeg hadde mer enn 16mil per dag fordi rekkevidden går noe ned i løpet av de 5 første åra og alle trenger å lade når det er kaldt. Det blir ladekø både på ladestasjoner og på jobb så best å ikke være avhengig av det til daglig. 
Langturene mine er ikke så mange. Gøteborg, Karlstad og Uddevalla var utenkelige med 2012, men helt greie med 2018. Stockholm er i smertesonen så kona vil helst leie bil dit, mens jeg vil prøve den en gang. Jeg tenker 4 ladestopp hvor 2 av de er med matpause. Køben er noe lengre og jeg ville ikke turt å få med kona på den med 2018, men jeg kunne sikkert gjort det selv.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Crown

Sitat fra: sylwester på søndag 11. november 2018, klokken 22:57

Ladetidene til noen av bilprodusentene er like realistiske som forbuket. 40kWh har jeg kjørt tur/retur Uddevalla. Det er 45mil. Rekekvidden på fullt batteri er 220km så 550km er garantert smertegrensen. Min tur til Uddevalla funket helt fint med en lading midtveis frem, en lading ved destinasjon og den klarte hele turen tilbake på en lading. Ganske behagelig, men jeg testet ladehastigheten på en huertiglader på destinasjon og hadde 17kW. Dvs. en reduksjon 65% i ladehastighet. Jeg måttet ha ladet i en time for 10 ekstra mil, mens jeg hadde ladet for 25 mil allerede og bare brukt 1,5 time.

Til trådstarter: Dette er et problem kun for de bilene som ikke har aktiv temperaturregulering av batteriet, som Leaf og e-Golf. Ioniq som trådstarter har bestilt har ikke dette problemet og kan hurtiglades gang etter gang på tur uten at effekten går ned.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Electrix

Sitat fra: snakkesalig på mandag 12. november 2018, klokken 07:28
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40814.0
Den tråden er heldigvis ikke særlig representativ for trådstarter som skal kjøpe en Ioniq som kan lade DC og lader ca 3 ganger raskere enn den Zoe som ble brukt der.

Renault Norge har av en eller annen grunn bevisst valgt å ikke selge versjonen med hurtiglading i Norge. Man må derfor regne med lange ladepauser med den bilen på langtur. Men den gir mye rekkevidde for en lav pris dersom man klarer seg stort sett med rekekvidden den har, eller dersom langturene ikke er lenger enn at man klarer seg med en spisestopp på 30-45 min.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA