Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor så dyr?

Startet av Sandvika, søndag 11. november 2018, klokken 12:37

« forrige - neste »

Sandvika

Har lenge hatt lyst på en Twizy som bil nr.2. Tar lite plass i gårdsplassen og i trafikken. Rekkevidde, plass og hastighet som dekker 90% av mitt behov. Overbevist om at med litt tilrettelegging og riktig pris så kunne denne bilklassen gjort unna 50% turene i og rundt byene og løst mange samfunnsutfordringer. 

Det som holder meg igjen er prisen. Om man normliserer med ekstrautstyr som er standard på andre biler så er man kjapt på 120.000. For å dekke transportbehovet sammenlignet med en annen ny bil så er det ikke så ille, men kjapp "should-cost" analyse får meg til å føle at Renault har gjort denne bilen alt for dyr!

Enkel sammenligning.
Renault Zoe fra samme selskap ligger nå på 230'. Trekker man ut hjemmelader så er man kanskje på 220'.  41kwh batteri x 1500- 2000kr/kwh  så er man på ca.150' i "råpris" på bilen uten batteri.

Tilsvarende for Renault Twizy er 120`- 6.1kwh batteri x 1500- 2000kr/kwh = 110' i råpris for  bilen.

Altså ca.150.000 for 1500kg "ordentlig bil" vs. ca. 110.000 for 450kg med minimumsløsninger.

En vindusvisker vs to vindusviskere, to seter vs. fire seter osv. 5 dører vs. 2 dører osv. Mindre rotasjonsstøpte plastdeler vs. store stålplater.  Bortsett fra ratt, pedaler og styringssystemer så er burde materialkostnaden jevnt over være under halvparten på Twizy vs. Zoe?

Overbevist om hadde man satset på volum så kunne denne bilen kostet 50-60.000,- og hatt en månedskostnad som konkurrerte med busskort. 

Hva er årsaken til at Renault (eller noen andre produsenter) ikke mener alvor med denne bilklassen?

paalao

Jeg er enig, Twizy er svindyr når man ser på forholdet hva man betaler og hva man får i forhold til en liten ekte elbil.

RazAquato

Jeg så en video av hvordan de produserer Twizy, og fikk forståelsen av at denne ikke masseproduseres på samme måte som eks. Zoe (mye manuelt arbeid). videre har de foreløpig ingen konkurrenter innen akkurat dette segmentet, så således kan de nok prise høyt.

Snart kommer både Microlino og Uniti One, så da vil jeg tippe at prisnivået endrer seg :)

Største fordelen med en L7e-bil er uten tvil at dette klassifiseres som tung motorsykkel. det vil si at man slipper EU-kontroll, bomavgifter m.m..  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA