Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på BMW i3 60ah og 94ah etter at 120ah er lansert.

Startet av Smarkus88, lørdag 10. november 2018, klokken 16:21

« forrige - neste »

Smarkus88

Hei folkens!

Har over lengre tid ønsket å anskaffe meg en bmw i3.
Var å prøvekjørte en 2017 modell Charged edition og må si jeg var forelsket umiddelbart og har mer eller mindre bestemt meg for at det er i3 jeg skal gå for (Ønsker helst å kjøpe fra forhandler).

Når det kommer til hvilken årsmodell jeg skal velge så er jeg veldig ubesluttsom grunnet usikkerheten rundt prisutvikling. Jeg ønsker å kjøpe en brukt og registrerer på finn.no at:

- Pris på 60ah ligger mellom +/- 200 000,- avhengig av utstyr og kjørelengde etc.
- Pris på 94ah ligger ca rundt 270 000,- og deretter avhengig av overnevnte faktorer (Godt mulig jeg tar feil i forhold til pris her).

Hadde håpet jeg kunne få litt råd fra dere som kjenner bilen og kanskje har en formening angående markedet i forhold til BMW i3.

Jeg ser at 120ah nå kommer i Desember/Januar.
Er dette ensbetydende med et merkbart prisfall på 60ah og 94 ah i løpet av få måneder?

Har forøvrig et budsjett på 230 000,- og ønsker selvfølgelig å få mest mulig for pengene.
Burde jeg vente noen måneder før jeg kjøper?

Ønsker dere en riktig god helg.



Trond.m

Jeg ville primært satset på å kjøpe en i3 94Ah mellom desember og januar. Da vil det nok bli levert over 1000 nye i3, og en betydelig andel av disse har nok i3 fra før. Hvor stort prisfallet blir er vanskelig å si og et prishopp på 40.000 på 120 Ah reduserer nok dette i forhold til den gangen 94Ah ble introdusert. Med ditt budsjett må du satse på at noen har dårlig tid fordi de vil hente ut en ny 120 Ah, og at markedet for bruktbil er dårlig i forbindelse med jul og nyttår. Forhanderkjøp må du nok glemme, og satse på å kjøpe en norsk-kjøpt bil fra en privat eier med full fabrikkgaranti. Jeg tror uansett du må være innstil på å gå litt opp i pris, men 94Ah gjør at bilen får et vesentlig større bruksområde. Trenger du bare en bil til maks 10 mil daglig kjøring, så kan 60 Ah være et bra alternativ.

Trond.m

Ja det er jeg enig i. Ser en bra bil her hos en forhandler til 269. Jeg kjenner litt til Sentral bil og antar at denne er kjøpt inn for ca 250.000. Så Jeg vil jeg tro at det med litt hell kan være mulig å få en tilsvarende bil til ca 250.000 ved privat kjøp fra en med god økonomi som gleder seg til å hente en ny 120 Ah. Kjøper du bil fra en som skal oppgradere til ny i3 kan du også gå ut fra at eieren har vært fornøyd med bilen. Jeg ville heller kjøpt en moderat utstyrt 94Ah enn en 60Ah med skinn og alt utstyr.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133227114

Smarkus88

Takk for gode tips!

Skal pendle 47 km pr vei og det er ladestasjon på skolen jeg pendler til..
Er usikker på om 60ah er for lite mtp rekkevidde. Men Iforhold til at 94ah mest sansynlig ikke vil bli justert ned til mitt budsjett så er kanskje 60 ah mitt eneste alternativ. Spørsmålet er da, hvor mye vil 60ah falle i pris etter nyttår?

Ser på denne her - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133601103

Syntes den var noe høy i pris i forhold til utstyret (Har sett flere 60ah på finn som har mer utstyr men ligger sånn ca til samme pris).

Tanker?


Samco

Det går helt fint med en 60amp null problem. Du kommer fram og tilbake og fram igjen ivertfall på sommeren glatt ...

Ingeniøren

#5
Mer enn batteri som skiller disse. 94 ah versjonen er litt mykere i fjærene slik at den ikke blir så stumpete på ujevn vei.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA