Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beskyttelse av batteri. Vektfordeling. Fremkommelighet.

Startet av tepe2, fredag 09. november 2018, klokken 22:31

« forrige - neste »

tepe2

Vurderer ny e-Golf. Hvor godt beskyttet er batteriet? Hvordan er plassering og vektfordeling? Hvordan er det med fremkommelighet på vinterføre?

Har hørt med to stykker. To forskjellige meninger. Ene mener fremkommelighet er noe dårligere enn på fossilvarianten pga batteriets plassering. Den andre påstår at e-Golfen har minst like bra fremkommelighet som vanlig Golf, kanskje til og med bedre. Sistnevnte er selger hos VW, så saltbørsa står klar ;)

geear

Mitt inntrykk er at den har jevnere vektfordeling enn fossilgolf på grunn av en lettere motor i fronten og en batteripakke som er ganske godt fordelt mellom akslingene. Det betyr mindre vektandel over drivhjulene, og igjen gir det brukbare kjøreegenskaper, men dårligere fremkommelighet. Er dessuten ganske sikker på at den har en konstruksjonsfeil som gjør at den spinner altfor lett på høyre forhjul. Vi har alle piggene inntakt i alle dekkene utenom høyre forhjul, hvor det kun er ni pigger igjen. Litt pådrag inn på veier eller inn i en rundkjøring, så spinner den høyre foran.

I tillegg har den svært begrenset hastighet i revers, noe som vanskeliggjør det vanlige rygge-trikset som kan fungere greit på en del gnagere.

Alle elbiler skulle vært RWD eller AWD, fordi det er ingen ekstra fordyrende, vektøkende eller plasskrevende hensyn å ta med RWD på en elbil, og RWD er overlegent FWD i alt. Med unntak av de nevnte ulempene RWD fossil har mot FWD, men som altså ikke eksisterer på elbil. Dessverre er det noen elbilprodusenter som sverger på å bruke felles chassis med fossilbiler, deriblant VW...

tepe2

Takker for ditt innspill. Høres absolutt ikke bra ut. Mitt valg står mellom Leaf og Golf. Leafen skal visstnok være mye bedre på vinteren enn Golfen.

Dette med høyre forhjul, gjelder det nyeste Golfen? Er det noe som går igjen på alle Golfene, eller bare få enkelttilfeller? Hva er responsen fra VW?

Elbil-66

Jeg hadde en bensin Golf før jeg kjøpte e-Golf (kjørt 90000km). Jeg var litt skeptisk til fremkommeligheten til e-Golfen før jeg kjøpe den ettersom det er mindre vekt over forhjulene en fossil Golfen. Og at jeg har en ganske så heftig bakke der jeg bor. Der flere har problemer med å komme seg opp hver vinter.
Men min erfaring at den ikke er noe dårligere til å ta seg frem en min gamle Golf. Du har en helt annen kontroll på pådrag og antispinn en bil med bensinmotor. At den spinner på et forhjul har jeg ikke erfart på min bil. Der kan du starte mitt i bakke å strå pedalen i bunn og den starter nesten uten hjulspinn. Dette gikk i på bensin Golfen. At Leafen skal være så mye bedre en e-Golfen kan jeg ikke forstå. Ettersom vektfordelingen på e-Golfen og Leafen er ganske lik.
Det som er viktig med gode dekk (piggfrie) og ev. et par hurtigkjettinger hvis det kniper. De er brukt to ganger på 10 år. Begge gangene på bensin Golfen  :).

geear

Bare så det er sagt;
Vi har aldri sittet fast med vår e-Golf, men har som nevnt piggdekk og har heller aldri utfordret den (var det egentlig snø her i Sandnes de to siste vintrene..?). Har ingen tro på at Leaf er bedre. Dekk på en bil mot en annen kan gi store forskjeller. Det handler om fysikk.

Ellers så får Elbil-66 poeng for å ha nevnt antispinnfunksjonalitet, for kontrollen på en momentstyrt elmotor er overlegen alle fossilmotorer. Responsen er umiddelbar, og det kan styres på moment. En fossilmotor må utføre drivstoffkutt, og det gir store forsinkelser i begge ender, med påfølgende redusert fremdrift, og da klarer man ofte ikke aksellerere opp igjen selv om man gjenvinner grepet. Elmotorene kan også ha svært høyoppløst encoder og dermed vanvittig god posisjonskontroll på motoren(e). Det er også her at AWD på elbiler blir så bra, for man har den vanvittige kontrollen på motorene som man ikke har på fossilbiler sammen med at det ikke finnes mellomaksling, så man trenger ikke centerlock for å klare å fordele til begge akslinger - det gjør den med en motor på hver aksling.

Dette med at e-Golf spinner veldig lett på høyre forhjul har jeg hørt fra flere, dessverre...

Elbil-66

Kan bare nevne at bensin Golfen og e- Golfen hadde like dekk Nokian R2 piggfrie. Og at jeg kjører på snø og isføre 4 mnd i året.

Oddaa

Bor såpass vanskelig til at vi utelukkede har hatt biler med firhjulstrekk etter at vi flyttet hit. Unntatt  e-Golfen. Etter 2 vintre med den har det ikke bydd på problemer, så er fornøyd. Gode dekk er nok essensielt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

nortrahof

En "vanlig" Golf og en E-Golf er egentlig 2 forskjellige biler! E-Golfen har flere forsterkninger i høyfast stål  som en Golf ikke har.  Utvendige er de like - men de bærende og avstivende komponenter er forskjellige. Spesielt kupeen er godt sikret på en E-Golf der kollisonsbeskyttelsen er bedre. Dette gjelder også for E-UP.
Batteriet sitter mellom forhjul og bakhjul og nytter godt av denne ekstra beskyttelsen. Batterikassen er i stål og meget solid på undersiden. Mht. sikkerhet, ser jeg ingen problem å velge elbil - det viser ulykkesstatistikk også.

Golfen har en synkronmotor. Den er lettere å regulere fra antispinn-systemet enn en asynkronmotor. Det er stor forskjell fra ESP-systemet i en fossilbil og til en elbil - den er mye hurtigere da den faktisk kan forutse om bilen "slipper taket" på grunn strømmåling (og synkronmotor). Noe ikke en fossilbil kan.
Fremkommeligheten for E-UP (som jeg har kjørt om vinteren i flere år enn E-Golf) er faktisk på høyde med en 4-hjulstrekker - men er avhengig av at du velger så smale dekk som tillatt/mulig.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

tepe2

Takk alle sammen for svar.

Litt betryggende. Bortsett fra det med hjulspinn på høyre forhjul da.
Bor i nord. Lange vintre. Vant med firehjulsdrevne biler. Kjører alltid med piggdekk.

jonste

Gikk fra Audi Quattro til eGolf for 3.5 år siden, og var dengang litt spent ettersom vi har litt utfordrende bakke, med et par svinger og liten mulighet for tjuvfart.
De gangene jeg har hatt problemer, er dette pga dyp, våt snø. Type komme hjem til 20cm+ ubrøytet våtsnø.
Har kjørt piggfritt hele veien, og hadde senk på eGolf'en.
Byttet i sommer til eGolf FL etter 60k km i 1. gen. Blir spennende å se om fremkommeligheten endrer seg på noe vis uten senk.
Med normalt god erfaring fra bilkjøring og vinterføre, bør ikke eGolf by på store problemer etter normale vinterveier. Men selvsagt, høyden under bør man ta hensyn til, akkurat som på andre biler.

geear

Hvis man påstår at en e-Up! har fremkommelighet som en firehjulstrekker så er min påstand at en aldri har utforsket mulighetene til en firehjulstrekker... :o

Det er så vidt forskjellige verdener at det er ikke mulig å sammenligne engang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA