Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av Ioniq, men blir forvirret ifht ulikt utstyr og priser.

Startet av Balaklava, fredag 09. november 2018, klokken 17:51

« forrige - neste »

Balaklava

Ny på forumet her, fantastisk ressurs dette :-)

Var en tur innom forhandler, dvs Birger N. Haug med Subaruen vår for å høre om innbytte. Ønsker en liten/middels bil som blir bil nr 2 i familien. Selger mente at en kjøpte elbil i dag hvis man skulle ha en nr. 2 bil, og det er jeg enig i. Men har en fast rute på 20 mil som jeg kjører et par ganger i måneden eller mer og ønsker å kunne kjøre den, helst uten stopp, men en stopp skal jeg overleve.

Kikket på bilene de hadde inne. Leaf klarer jeg ikke utseendet til, men må si at Ioniq fanget blikket mitt med en gang, pen bil.

Så da begynner jeg å se på biler hos Birger N. Haug, feks denne i Oslo:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133389743

Der står det i punktlista at det er varmeseter, "puhh", har jo lest at noen leveres uten. Men så leser jeg i teksten at det kan ettermonteres? Og hvorfor i alle verden koster denne bilen så mye mer enn denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133550060

Men også uten varme i setene tipper jeg... er det noe annet jeg går glipp av i disse "billigbilene"? Skinneseter og sånt er ikke interessant. Så leste jeg et sted at de med grå grill er overliggere fra 17, er det noen forskjell mellom 17 og 18 modellene?

Hadde en Prius uten varme i setene for noen år siden, og den saken er grei, aldri igjen. Prøvde med ett sånt trekk med varme som en plugga i sigrattenneren, det var helt grusomt å sitte på og fungerte ikke for meg i det hele tatt.

Nevnte det som en anekdote til selgeren på Birger N Haug som så litt brydd ut og sa at "noen i Oslo" kunne ettermontere for rundt 10 000,-. Som jeg syns høres helt tåpelig ut, særlig hvis det kun er snakk om ett sete.

For å gjøre det komplett, har lest lange tråder, også her inne, om at Ioniq skal komme med større batteri i løpet av 18, så jeg er i ferd med å kjøpe en bil som straks er "ute"?
---
Oppsummert:

1. Hvor får jeg tak i en bil med originale varmeseter hos en forhandler som også tar innbytte? NB, jeg betaler ikke 50 000,- ekstra for å få originale varmeseter, da kjøper jeg heller en annen bil/merke ;-)
2. Bør jeg vente til Ioniq2 med 50 mils rekkevidde kommer og heller kjøpe Inoq1 når prisene raser på de, la oss si om ett års tid eller vil etterspørselen på brukte elbiler holde prisen høy også på bruktbiler uansett?

Mao, jeg kjøper gjerne en ny bil, men brukt er også helt ok, men vil ha en forhandler å forholde meg til så privatkjøp er ikke aktuelt.

Jeg har bil, penger og god tid :.-)


tuono

Mattsvart grill er ikke ensbetydende med 2017 modell såvidt jeg vet. Det har så langt ikke eksistert "norske" overliggere.

Skal du ha originale varmeseter så blir det skinn såvidt jeg veit. Da får du ventilerte seter også. Veldig greit sommerstid.

Man kan alltids vente på neste modell.... Spørsmålet er hva som kommer etter denne igjen. Og et raus i pris på brukte elbiler tror jeg bare du skal glemme i overskuelig fremtid. Muligens på førstegenerasjons Leaf. Men.....jeg ville ikke satt pengene mine på det.

De to øverste svarene mine er det garantert noen som kommer til å korrigere meg på om jeg tar feil.

Jakal

Sutalaus, du er jo heldig med tid, penger og bil. Prisdifferansen mellom bilene skyldes at den ene er importbil, jeg ville ikke valgt den men heller plukket en litt brukt originalbil. Som du sikkert vet ble Ioniq årets bil 2017, delvis fordi fordi den gir mye bil for pengene. Det har igjen sammenheng med et relativt lite batteri, lav luftmotstand, OK kvalitet og mye utstyr. Jeg ville satset både på teknikkpakke og skinnseter (med lufting). Husk også at Ioniq er blant de mest ressurseffektive elbiler og lader raskt.

Antagelig kommer det en ny versjon med større batteri i 2019, men bilen blir da både tyngre og dyrere. Så jeg tror ikke det i seg selv betyr at gamle Ioniq´er blir utrangert. Bruktprisene på de fleste elbiler er høye pga ventetid nybil. Men med kortere ventetid på Ioniq og flere elbiler på markedet (bl a Kia Niro) med lang rekkevidde tipper jeg du kan gjøre veldig gode kjøp på brukt Ioniq til vinteren.

Balaklava

Tusen takk for svar! :-)

Sitat fra: Jakal på fredag 09. november 2018, klokken 20:01
Sutalaus, du er jo heldig med tid, penger og bil. Prisdifferansen mellom bilene skyldes at den ene er importbil,

Så den andre er ikke importbil? Betyr det at det selges "norske biler" uten varmesete? Må jeg ha teknikkpakke for å få varme i setene? Jeg bryr meg egentlig ikke om skinnseter, liker i grunnen stoff bedre... rent sånn praktisk.

Hvem er det som selger ikke- importerte biler?

Sitat fra: tuono på fredag 09. november 2018, klokken 19:47
Mattsvart grill er ikke ensbetydende med 2017 modell såvidt jeg vet.

Mente motsatt, grå griller er 2017 modeller. Ser at det selges 2018 modeller med både grå og svart grill. Da er vel de med grå overliggere.. men spiller det noen rolle bortsett fra at sort grill kan være penere i noen fargekombinasjoner?

Balaklava

Ett siste spørsmål. Forstår jeg riktig at det er ventetid på ny Ioniq? Så om jeg vil ha en nybil "på dagen" så er det pr. nå kun importbiler som er mulig å få kjøpt? Og da er  jeg tilbake til det med varmesete.

Hmm.. hvis varmesete betyr "norsk bil" med ventetid pluss teknikkpakke så vil varmesete fort komme på 50 000,- ish, det blir for dumt.

tuono

Det står norske biler klar for salg hos Hyundaiforhandlere. Så 3 stykker (1 hvit og 2 grå metallic) hos en i forrige uke.

nojac

Sitat fra: tuono på fredag 09. november 2018, klokken 19:47
Det har så langt ikke eksistert "norske" overliggere.

???

Det blir vel et definisjonsspørsmål, bilene  solgt som nye av merkeforhandler (ikke "brukt-import") fram til juni  2018 var av fabrikken definert som 2017-modeller, med grå grill.

Sjekk 10. tegn i Vin-nummer. (H for 2017, J for 2018)

Alle 2018-modeller beregnet for det norske markedet unntatt de svarte bilene har svart grill.
2018 e-Golf

tuono

Ok. Min definisjon av overligger er bil/motorsykkel som har stått usolgt hos forhandler over ett eller fler modellår. Evt at forhandlere får inn slike usolgte partier fra et eller annet lager. Men dette er vel ikke noe trådstarter har så mye interresse av.

jornhd

Ang. større batteri på Ioniq, så er vel ikke det bekreftet, men det ryktes om at det økes til 38kWh. Altså ca 35% mer enn i dag. Da vil dagens WLTP rekkevidde på 204 km maks øke til 275 km, så 500 km er det langt i fra snakk om. Hvis du ofte kjører 20 mil kan det hende den Ioniq har litt for liten til ditt bruk, da du nok i alle fall på vinteren må stoppe å lade hver gang. Har du tenkt å ha bilen i mange år bør du ha i bakhodet at rekkevidden vil bli litt redusert med årene, så kanskje du må stoppe på sommeren også om noen år.

Alle "norske" biler har varme i forsetene, både skinn og stoff, selv de uten teknikkpakke. Hvis det finnes? Ville tro alle bestilte teknikkpakken. Når det er sagt bruker jeg dette svært lite, men rattvarmen er mye brukt!  :)

Balaklava

Var hos forhandler i dag og fikk prisantyding på innbyttebil, prøvekjørte en Ioniq for første gang og gjorde en "intensjonsavtale". De skal taksere innbyttebilen til uka og så få overført en Ioniq i riktig farge. Ville gjerne ha hvit bil, men de ble solgt ut forrige uke, så da venter jeg til de får inn en hvit eller får fra en annen avdeling. Selger mente det antagelig ville ordne seg til uka. At en hvit bil kostet 10 000,- mindre ante jeg ikke, så da fikk jeg fargen jeg ønsket og sparte ett knippe der i samme slengen. 259 000,-, da uten teknikkpakke. Jeg liker ikke skinnseter generelt og siden det er vår nr 2 bil ser jeg ikke noe særlig poeng i å spekke den med utstyr som vi strengt tatt ikke kommer til å bruke noe særlig. Og bilen er jo som en japansk leke fra 80 tallet i utgangspunktet, full av knapper og "funksjoner", så det er da nok å "trykke på" om jeg vil bruke tid på det.

Eneste jeg faktisk ville ha, som jeg ikke får, er varmesete. Men det er ingen fornuft i å bruke 50K for å få det. Ender opp med å sitte på et lite sitteunderlag, som jeg gjorde i Priusen. Egentlig helt latterlig, men greit...

Prøvekjøringa bød ikke helt på de store overraskelsene. Bilen virket som det den er, en litt billig småbil, men med maange knapper og funksjoner. Har adaptiv cruise i vår bil nr. 1 og glad jeg får det i nr 2 også, det er veldig behagelig. Den gikk veldig stille og fint i sakte fart, typisk bymiljø osv. På motorvei var den vel helst som biler flest ifht støy. Ifht kjøreegenskaper så fikk jeg ikke prøvd noe særlig med kona ombord men den virket "stump" i fjeringa samtidig som den var myk og komfortabel i det store. Ikke noe særlig tilbakemelding gjennom styringa, men har kjørt værre.

Den virket lett på nesa, spant lett løs og jeg er spent på hvordan dette skal gå på glatta, gjelder nok å ha den i ecomodus og være lett på gassen tipper jeg. Får håpe den ikke er for dårlig som bakkeklatrer da jeg har et par bratte bakker som pleier å være utfordrende på vinteren.

Syns hendler osv satt der de burde sitte, med unntak for valg av kjøremodus som satt for langt bak så en må se ned. Dårlig sikt bakover i speilet men overraskende godt ryggekamera veier opp for det til tross for liten og lavoppløst skjerm syns jeg bildet var helt ok.

Setene var helt ok, på grensen til myke. Får håpe ryggen og kroppen tåler noen timer i de uten å slå seg vrang. All erfaring tilsier at relativt harde seter er det som fungerer for meg på lengre turer.

Syns bilen ser bra ut, og det er ett stort pluss, for jeg merker at det ikke er en bil jeg kommer til å bli glad av å kjøre, men virker som en helt grei transportbil, og det er forsåvidt det viktigste. Så kan jeg bli glad av hvor mye penger jeg sparer på drivstoff osv i stedet ;-).

Joggamann

Vurderer også en slik importbil, sparer 55K på neste bil med teknikk som er ny og ikke kjørt. Kan hurtiglade mye for de pengene og i tillegg bare kjøpe et setetrekk på Biltema med varme fra 12v

Balaklava

Sitat fra: Joggamann på lørdag 10. november 2018, klokken 17:13
Vurderer også en slik importbil, sparer 55K på neste bil med teknikk som er ny og ikke kjørt. Kan hurtiglade mye for de pengene og i tillegg bare kjøpe et setetrekk på Biltema med varme fra 12v

Det er noe med overflaten/stoffet i de trekkene med varme som er uutholdelig, i ihvertfall for meg. Litt sånn glatt og hardt plastaktig. Mykt stoff er min greie, er kanskje litt sær for jeg liker ikke skinn heller så... ;-) Hjelper veldig med en liten flik sånn sitterunderlaggreie under rumpa.

Mojo

Jeg er også på utkikk etter Ioniq, og er enig med trådstarter, det er ikke så lett å holde oversikt over årsmodeller og utstyr på norske biler ifht nederlandske biler osv.

Så feks på denne, som selger hevder er 2019-modell, men som har grå front.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133621591

Betyr det at dette egentlig er en 2017-modell? I så fall er det jo skikkelig stilig gjort å prøve og selge den som 2019-modell...

nojac

Dette ser helt klart ut som en 2017-modell. Men jeg tar likevel et forbehold hvis dette er en importbil med andre spesifikasjoner enn de for det norske markedet. 

Jeg vet ingenting om hvordan de har spesifisert bilene til Nederland, Frankrike eller andre land. Men hvis jeg ikke tar feil hadde USA svart grill også på 2017-modellene.

Bare VIN-nummeret kan gi et sikkert svar. Det står ikke i annonsen, men du kan sikkert få det av selger.  (H for 2017, J for 2018, K for 2019 i 10. tegn)
2018 e-Golf

Mojo

Ok, takk for tips.  :+1:

Jeg vurderer ikke akkurat denne bilen, til det er prisen for høy, men det viser at det er litt vanskelig å vite hva man egentlig kjøper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA