Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endringer i vegtrafikkloven kan gi kortere ventelister på elbiler

Startet av HCO, fredag 09. november 2018, klokken 11:17

« forrige - neste »

HCO

Norge risikerer å bli et nedprioritert elbilmarked, i en periode hvor elbilmarkedet i Europa tar av, på grunn av få eller ingen incentiver for bilprodusentene* for å selge nullutslippsbiler her.

Endringer i vegtrafikkloven kan forhåpentligvis virke inn positivt på dette:

https://www.tu.no/artikler/en-avgjorelse-i-stortinget-kan-sorge-for-at-ventelistene-pa-elbiler-blir-kortere/450771

* Dvs. bilprodusenter som primært tjener pengene sine på fossilbiler
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Beviset på at Kia Soul er en compliance car og at salget via Tyskland/EU har vært ren svindel, et miljøbedrag. KIA har fått holdt nede snittutslippet sitt i EU samtidig som bilene faktisk har endt opp utenfor EU. Ikke et fnugg bedre enn VW, og alt handler som vanlig kun om penger.

HCO

Om man skal våge seg på litt spekulasjon, relatert til saken over og til prissettingen av Kia e-Niro, kan det jo faktisk være sånn at Kia (sentralt) ser fordelen ved å ha høy pris på e-Niro'er som sendes direkte til Norge. Dermed blir det mer attraktivt/lønnsomt for norske kjøpere å kjøpe biler som har vært innom andre europeiske land først.

Høy prissetting blir dermed vinn/vinn for produsent og importør. Den norske importøren vil uansett få solgt alle (de få) bilene som kommer direkte hit, for den (høye) prisen de har satt, fordi det alltid vil være noen kunder som kvier seg for å kjøpe "bruktimport".

Taperen blir kunden. Og klimaet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

Vi trenger Tesla og Nissan som faktisk leverer volum direkte til Norge.

VW trenger å få ut fingeren å snart levere ID i volum.

Frustrerende politikk som ikke klarer/vil stå imot fossile motkrefter.

geear

Renault ZOE og BMW i3 leveres vel også i det volumet kundene ønsker, så syns nå de fortjener kred i likhet med Tesla og Nisisan. Men BMW kunne selvfølgelig hostet opp litt mer bil enn i3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA