Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybilkjøp - E-Golf vs Leaf

Startet av tepe2, fredag 09. november 2018, klokken 09:24

« forrige - neste »

tepe2

Jeg hadde noen tråder her inne for en tid siden angående kjøp av min første elbil. Ting har imidlertid endret seg. Jeg regner med å bestille helt ny bil i løpet av få dager. Det står mellom Golf og Leaf. Sliter litt med valget. Har kanskje mest lyst på Golf.

Det som taler for Leaf er først og fremst prisen som er ca 30.000 kr under Golfen. Da har jeg sammenlignet en greit ustyrt Golf med toppmodellen til Leaf. I tillegg virker e-pedalen interessant. Og jeg lurer på om ikke Leafen har bedre fremkommelighet på vinteren?

Rekkevidden er vel nokså lik. Innvendig plass er ikke noe tema for min del. Leveringstid er heller ikke tema. Kjører sjelden langt. Bor i nord med kalde vintre.

Får ladestasjon hjemme med 32amp kurs.

Setter stor pris på innspill fra andre.

tepe2

Har faktisk ikke prøvekjørt noen av dem. Leafen pga den har vært uaktuell helt til nå. Golfen fordi jeg bor på et lite sted hvor det bare er en VW-forhandler. Tilfeldigvis er det norges mest kundefiendtlige VW-forhandler. De er ikke interessert i å selge biler. Jeg går helst ikke inn der.

Har snakket med en selger hos en annen VW-forhandler, som sier at Golfen har noe som ligner på e-pedalen bare at den er justerbar. Dette er uansett ikke noe som blir helt avgjørende for valget.

nojac

Vi sto også mellom eGolf og nye Leaf. Etter å ha studert begge bilene hos forhandler var vi enige om at det måtte bli eGolf, selv om prisen var klart var i Leafs favør.

ePedal betyr vel bare motorbremsing/regenerering når en slipper gassedalen. På eGolf kan dette reguleres i flere trinn fra ingen bremsing til kraftig bremsing ved hjelp av dytt på girstangen. Velg ut fra kjørestil og kjøreforhold.
2018 e-Golf

tepe2

E-pedalen bør kanskje ikke tillegges altfor mye vekt da.

Men hvilke forskjeller er det på disse to når det kommer til lading?
Og hva med oppvarming av kupeen på vinteren, både før og under kjøring?
Leafen har varme i rattet. Det burde Golfen også hatt.

nojac

Oppvarming av kupeen før kjøring kan gjøres via app eller ved å legge inn starttidspunkt i bilen. Noen klager på at eGolfs car-net virker ustabil, for meg har det virket fint.

Noen modeller krever at bilen er tilkoblet strøm for a starte oppvarming, dette er ikke nødvendig på e-Golf.  Andre får svare for Leaf.

Behovet for varme i ratt er mindre når du kommer til en oppvarmet bil.  For meg er ikke rattvarme et must, men noen oppfatter dette som viktigere enn setevarme.

Når det gjelder lading er vel de to likeverdige.
2018 e-Golf

jokr

Ett godt argument for Leafen er at BNH nå reklamerer med at de har biler inne for rask levering, vi snakker da dager/uker og ikke måneder, men er usikker på hvilken modell det er. Designmessig er nok e-Golf hakket bedre en Leaf. Har selv Leaf, og er meget godt fornøyd.
2018 Nissan Leaf Tekna

tepe2

Skal man tro på det man leser så er appen til Golfen skandaløst dårlig. Ser i forumet til Leaf at de også har problemer. Skulle tro vi befant oss i 1918 og ikke 2018. 3G skal visstnok stenges, og da går CarNet-appen over til Edge. Blir vel ikke akkurat bedre da.

Varme i rattet er kanskje ikke det aller viktigste, men utrolig dårlig at ikke VW prioriterer dette i nyeste e-Golfen.

Har pratet med en Nissan forhandler og flere hos VW. Nissan har kortere leveringstid.

nojac

Bare husk at det alltid er de mest misfornøyde som klager på et forum som dette.

Vi som er fornøyde med appen sier vanligvis ikke så mye. Uten at jeg kan forklare hvorfor mange opplever store problemer.

Og om den er verd nesten 1000 kroner året etter gratisperioden avhenger vel av erfaringene med stabiliteten  så langt og med hvor nyttig du mener at den er. Mange greier seg fint med å stille inn avgangstid i bilen etc.

Kanskje noen har statistikk for hvor mange som fortsetter abonnementet når det blir betaling?
2018 e-Golf

Oddaa

#8
Jeg er en av dem som ikke har hatt store problemer med appen i løpet av nesten to år med e-Golf (bank i bordet). Og jeg tror heller ikke at 2G vs 3G vil ha noen praktisk betydning, dette er svært små datamengder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Cral

Kun Golfen jeg kan uttale meg om, den er en fantisk bil. Ikke e-pedal, siden den ikke bremser "Nok" på maks regen, men jeg kjørte helst i D, sikkert bare jeg som var for lat til å lære meg å holde akkuart rett trykk på gass pedalen til å seile like langt i B...

Nå skal det sies at 99% av kjøringen min var ladevei og motorvei, og det er ikke der man henter mest ved å bruke B. Adaptiv cruisekontroll derimot...

Men, når jeg ser på nesten alle de andre bilene på markedet i dag, så føler jeg at egolfen er priset alt for høyt.

Vi klager over prisene på Kia e-Niro, men greit utstyrt e-golf kommer jo 369, bare 16000 under tilsvarende niro, som har nesten dobbel rekkevidde (Niro starter på 377 + metallic lakk og ladekabel)

E-golf er da valgt med:
E-golf  327.500 (Indiumgrey metallic, Skinn seter)
Sikkerhetspakke: 2500
Led frontlyst: 2800
Kyeless pakke (Ink tyverisensor) 6500
Utvidet garanti 2800
Ryggekamera 2600
Active Info Display 4500

Greit, man trenger kanskje ikke utvidet garanti (Men jeg trenger det, har 12mil tur\retur jobb hver dag), og det er vel kanskje ikke tyverialarm i Niro, så man kunne gått for kun keyless, og spart 6000 på e-golf, men så er det ting som mangler andre veien også, så relativt sammenlignbart er det.

Og med den kjørelengden jeg har hver dag, så er rekkevidden et veldig viktig poeng. (for selv om rekkevidden på e-golfen er ca 18 mil om vinteren, så hender jeg må noe annet i løpet av dagen også...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

tepe2

Takker for innspill i tråden. Jeg landet på Golfen.

Trekkoppbil

Dersom du parker utendørs i innlandskulde om vinteren, eller du drar på langtur om sommeren, så kan det være et poeng å velge en bil med kjøleveske til batteriet.
Jeg har aldri prøvd epedal. Det kan være behagelig til bykjøring, men det høres svært uøkonomisk ut ellers.

Apache

Har hatt en eGolf selv (2018 mod) og var meget fornøyd med den. Det beste med eGolfen er at den ser ut som en helt vanlig bil. Ikke noe fanzy design stuff fra en som røyker sokkene sine. Den er stor innvendig i forhold til størrelsen, dvs ser liten ut men har "stor" plass.
Har ikke selv eid eller prøvd Leaf men det er 2 like biler med tanke på rekkevidde og lade fordeler/ulemper.

e-curious

Leafen har litt større bagasjeplass, men man kan fks ikke regulere lengden på rattet.  Er ny modell. 
Golfen klarer etter det jeg har skjønt flere hurtigladinger før hastigheten blir satt ned (korriger dersom jeg tar feil). Mulig at dette er en fordel på langturer.  Er en modell som har vært på markedet en stund.

Crown

Sitat fra: e-curious på søndag 18. november 2018, klokken 21:04
Leafen har litt større bagasjeplass, men man kan fks ikke regulere lengden på rattet.  Er ny modell. 
Golfen klarer etter det jeg har skjønt flere hurtigladinger før hastigheten blir satt ned (korriger dersom jeg tar feil). Mulig at dette er en fordel på langturer.  Er en modell som har vært på markedet en stund.

Golf har heller ikke aktiv temperaturregulering av batteriet, og har maks ladehastighet på 40kW uansett, så heller ikke e-Golf er spesielt bra mht ladehastighet på riktig lange turer, eller i kaldt/varmt vær.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA