Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Importera elbil leaf/ niro

Startet av Daniel_k, søndag 25. november 2018, klokken 14:57

« forrige - neste »

Daniel_k

Hej och ursäkta att jag skriver på svenska!
Jag är intresserad av att importera elbil till Norge då jag kan få den billigare i Sverige/Tyskland.
Jag bor inte i Norge eller är skriven där (än).
Förutom navigation (som man kan uppdatera hos nissan)
Finns det några andra hinder.
Hur lång tid från det att jag registreringsbesiktigat bilen innan allt är klart?

Tack för alla svar och tips!

Rav4_EV

Det eneste hinder er at du må ha norsk personnummer eller foretak for å kunne fortolle/registere.
Dersom du får med COC papirer kan du få registrert bilen på dagen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Daniel_k

Tack för snabbt svar, hur är 2a hands värdet på importerade bilar.
Va får man lägga sig under norsk sålda?
10-20-30 000nok?

Tack för hjälpen!

Trekkoppbil

#3
For biler med lang bestillingstid, kan andrehåndsverdien være høyere enn nybilprisen.  Det gikk noen sånne historier da Tesla model S var ny på markedet, og det gikk noen lignende historier da Kona kom på veiene i høst.  Sånne historier får en del opppmerksomhet, men jeg trur det er svært sjeldent man selger biler brukt med fortjeneste.  Det er en del kostnader ved å kjøpe bil, som innkjøp av vinterhjul og annet utstyr. Dessuten trur jeg det er vanlig at prisene prutes ned, så bruktbilene selges til lågere priser enn de annonseres for. Og der er mange risikofaktorer hvis man importerer bil.
Vanligvis ligger bruktimporterte biler lågere i pris her i landet, men jeg har ikke noe statistikk på det. Jeg trur man er overlatt til maredet, og hvordan tilbud og etterspørsel svinger fra måned til måned.
Enkelte bilmerker har 3 års garanti i Europa, og 5 år i Norge.  Dersom et foretak importerer bil, kan man bli stående med 5 års ansvar etter reklamasjonsloven, så det tryggeste kan være å kjøpe biler som har minst 5 års fabrikkgaranti i Europa. På de fleste el-biler er det sjeldent feil, og etter min mening er det liten risiko, men det finnes nok unntak.

Jeg trur det kan ligge penger i paralellimport, men det er dyrt å drive butikk i Norge, og det er ikke så mange som får det til. Inntrykket mitt er at det kan være lønnsomt å bruktimportere til eget bruk, og man kan være heldig å finne en bil man kan kjøre noen måneder eller ett år eller 2, uten verdifall, og det kan være bra sammenligna med at biler som selges nye i Norge gjerne taper seg 40 000-50 000kr pr år. Men å importere og selge med fortjeneste, kan vær vanskeligere.

arthur

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 26. november 2018, klokken 21:52
For biler med lang bestillingstid, kan andrehåndsverdien være høyere enn nybilprisen.  Det gikk noen sånne historier da Tesla model S var ny på markedet, og det gikk noen lignende historier da Kona kom på veiene i høst. 

Solgte selv en Kona med svært hyggelig fortjeneste tidligere i høst og dette har fortsatt frem til i dag, i alle fall. Tilveksten av Kona ser ut til å ha økt så akkurat nå ligger det mer enn 20 av disse nye bilene til saøgs (finn.no), men prisene er fortsatt slik at det er gode penger å tjene ved salg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA