Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kva fortel differansen mellom GIDs og SOC?

Startet av Leaf.Acenta.2gen.2013, torsdag 08. november 2018, klokken 14:48

« forrige - neste »

Leaf.Acenta.2gen.2013

Hei

Eg kjøpte meg ein Nissan Leaf Acenta 2013 (2.gen.) i sommar og er veldig fornøyd med å gå over til Elbil. Har også skaffa meg appen Leaf Spy Pro.

Mitt spørsmål er:
Akkurat no har eg lada Leafen til 15.0 kwh.
Leaf Spy Pro visar også at eg har 68,7% GIDs (eller 193 GIDs) og
SOC visar 78.8%.

Kva fortel differansen mellom GIDs og SOC meg?
Fortel den meg at batteriet har tapt seg 10.1% sidan bilen var ny?

Og er i tilfelle dette tapet på 10.1% i tilgjengeleg kapasitet?

(Tenker då på at Nissan har lagt inn ei sperra sånn at batteriet aldri i realiteten vert 100% fullada eller aldri heilt utlada, dette for å beskytta batteriet. På nytt 24 kwh batteri har eg lest at ein har 21.78 kwh tilgjengeleg).

Har prøvt å lesa meg opp på "LeafSpy Help" utan at eg klarar å slå fast med sikkerheit kva som er riktig svar på spørsmålet mitt.

Noko eg er opptatt av er kva tilgjengeleg energi eg har på batteriet, sånn at eg kan gjera gode anslag på kor langt eg kan kjøra før eg må lada.

Håpar noko kan hjelpa meg med spørsmålet :)


[/b]

Trekkoppbil

Jeg har lest noen ubegrunna kommentarer rundtomkring på at GID er en energienhet, og at en GID er ca 80wh, og 100% GIDS er ca 280GIDS, men jeg har aldri fundert så mye over det.

Ut fra disse mytene, burde regnestykket ditt passe ganske bra. Stemmer det med SOH?

At et nytt batteri er på 21.78 kwh, er i nærheten av min erfaring, men man kan ikke si det så nøyaktig.

Ett annet diagnoseverktøy som ovms oppgir GIDS og ikke KWH. Derfor har jeg mistanke om at bilen oppgir GIDS, og at Leaf Spy regner om til KWH.

Leaf Spy Pro oppgir vel hvor mange kwt du har, og jeg er enig i at det er viktig opplysning på langtur.

ThomasEL

% GIDS viser hvor mange prosent energi du i øyeblikket har på batteriet sammenliknet med så mye energi batteriet kunne ta i mot da det var helt nytt.

% SOC viser hvor mange prosent energi du har i øyeblikket sammenliknet med total tilgjengelig kapasitet (uten buffer) i batteriet i DAGENS TILSTAND.

En helt ny bil lader i prinsippet til 100% GIDS. Men aldri 100% SOC (fordi det ligger en buffer i topp og bunn som BMS ikke tillater at brukes)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Leaf.Acenta.2gen.2013

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 08. november 2018, klokken 20:57
Jeg har lest noen ubegrunna kommentarer rundtomkring på at GID er en energienhet, og at en GID er ca 80wh, og 100% GIDS er ca 280GIDS, men jeg har aldri fundert så mye over det.

Ut fra disse mytene, burde regnestykket ditt passe ganske bra. Stemmer det med SOH?

At et nytt batteri er på 21.78 kwh, er i nærheten av min erfaring, men man kan ikke si det så nøyaktig.

Ett annet diagnoseverktøy som ovms oppgir GIDS og ikke KWH. Derfor har jeg mistanke om at bilen oppgir GIDS, og at Leaf Spy regner om til KWH.

Leaf Spy Pro oppgir vel hvor mange kwt du har, og jeg er enig i at det er viktig opplysning på langtur.


Takk for svar.

SHO ligg på 86,43%, så det er ikkje direkte sammenlignbart. Grunnen kan kanskje vera at GIDs er målt opp mot alt som er i batteriet, det som er tilgjengeleg + buffer, mens SOC visar kva du går ut i frå kva du har tilgjengeleg.

Eg er ny i høve desse begrepa, og prøvar så godt eg kan å læra meg dei, så ta det eg skriv med ei "klypa salt".

Ja, Leaf Spy Pro visar kor mange kwt ein har.

Leaf.Acenta.2gen.2013

Sitat fra: ThomasEL på fredag 09. november 2018, klokken 22:20
% GIDS viser hvor mange prosent energi du i øyeblikket har på batteriet sammenliknet med så mye energi batteriet kunne ta i mot da det var helt nytt.

% SOC viser hvor mange prosent energi du har i øyeblikket sammenliknet med total tilgjengelig kapasitet (uten buffer) i batteriet i DAGENS TILSTAND.

En helt ny bil lader i prinsippet til 100% GIDS. Men aldri 100% SOC (fordi det ligger en buffer i topp og bunn som BMS ikke tillater at brukes)



Takk for svar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA