Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil passer oss?

Startet av Sicilia, torsdag 08. november 2018, klokken 14:10

« forrige - neste »

Sicilia

Her kommer nok et "hvilken elbil skal jeg kjøpe"-innlegg, og jeg håper dere bærer over med meg.

Vi tenker å bytte ut dieselbilen vår med en elbil. Vi er rimelig blank på området, men jeg prøver å lese meg opp. Her er noen av kriteriene våre:
- Rekkevidde på minst 150 km
- Plass til middels stor hund (20 kg) i bur i bagasjerommet
- Mulighet for hurtiglading
- Ikke store problemer med batteri/annet
- Om det er 4 eller 5 seter spiller ingen rolle
- Pris: maks 200k

Vi har lademulighet både på jobb og i borettslaget, men ønsker likevel en bil som kan kjøre tur/retur jobb (9 mil til sammen) både på sommer- og vinterstid uten å måtte lade.

Har sett på Leaf, e-up!, Golf, Soul og i3, og nå står vi egentlig mellom Leaf og i3. Kan en av disse passe oss? Er det en annen bil vi også burde se på, som er innenfor vår prisklasse og som dekker våre behov?

Takk for alle svar!

turfsurf

#1
Hva slags rekkevidde snakker du om? Vår i3 60 Ah kan fint gå 16 mil på en fin sommerdag, men i 120 på motorvei en dårlig vinterdag med full varme er man ned i godt under 10. Av de to alternativene har i3 klart best batteristyring. Ingen merkbar reduksjon på vår som har gått snart 70k km.

Ellers er i3 en knakende morsom bil, og er enkel å leve med. Alternativ må være Kia Soul, men den har ikke app
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Jeg trur ikke du skal ha så store forhåpninger om å rekke 150 km med en Leaf til under 200'.


Apache

I3 har vel ikke plass til et hundebur på den størrelsen vil jeg tro. Kia Soul kan være et godt alternativ trur jeg hvis den har plassen bak.

Elmo

Jeg tror ikke du skal ha så store forhåpninger om å få en i3 til under 200' de nærmeste 5 årene
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kodalse

Denne er nok den eneste som matcher 15 mil, men du må legge på 9000 over 200.000,-

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=130258597

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

sveander

Det finnes et utall av E-up å få kjøpt, billige og gode.
Nå lager de en nymodell til ca 15K

Vi har med både store hund (25 kg) og katt
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Elmo

Sitat fra: snakkesalig på mandag 19. november 2018, klokken 23:05
Sitat fra: Elmo på mandag 19. november 2018, klokken 22:03
Jeg tror ikke du skal ha så store forhåpninger om å få en i3 til under 200' de nærmeste 5 årene
Det er nå 48 stk i3 til salgs på finn for under 200k.
:o  OK - visste ikke at det ble SÅ upopulært med shortrange når den kom med større batteri.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sicilia

Hei igjen!

Takk for svar.

Skjønner nå at 150 km i rekkevidde er å ta litt hardt i for vårt budsjett. Det viktigste er som sagt at samboer kan kjøre tur/retur jobb på 9 mil både sommer og vinter uten å måtte lade på jobb, men muligheten for lading er der dersom det trengs.

Ser nå på Leaf (30kWh, type denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135089977). Den skulle vel klare over 10 mil på en vintersdag, eller? Burde vi legge litt mer penger i budsjettet og få tak i en dyrere bil? Slik jeg har forstått det har ikke Soul i vår prisklasse like god rekkevidde. Vi prøver først og fremst å få mest mulig rekkevidde for minst mulig penger (som mange andre, har jeg skjønt). E-up kunne ha vært et alternativ, men da må vi legge ned et sete for å få plass til hundebur, og det er ikke aktuelt pr. nå.

Barnevogn i bagasjerom er heller ikke noe vi har behov for på de neste årene ;)

Vollis47

En bør ikke se seg blind på dette med rekkevidde. Men vurdere ut fra:
- daglig behov. Er det rekkevidde til jobb? Og eventuelt tilbake?
- lademulighet på jobb
- helgekjøring, er rekkevidden god nok for kjøring til hytte, familie o.l.
- for sjeldnere turer, kan en hurtiglade?

Kanskje klarer en seg bra med rekkevidden er det uøkonomisk å kjøpe en dyrere bil. Selv om en kanskje gjør det likevel, fordi en har lyst på akkurat den bilen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

pudderjagar

Ville og ha vurdert Zoe. Stor bil innvendig. Ligg i prissjiktet ditt og klarer 200km på vinteren.

Bilen får du på dagen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

Hvis du derimot planlegger langtur som krever lading før du er fremme så bør du tenke deg om før du hiver deg rundt og kjøper Zoe.......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pudderjagar

Sitat fra: Amatøren på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:53
Hvis du derimot planlegger langtur som krever lading før du er fremme så bør du tenke deg om før du hiver deg rundt og kjøper Zoe.......

Heilt rett. Derfor er Zoe genial på hurtiglading. Skal du på tur så er det som oftest fredag eller søndag du reiser på hytta. Men då er da mange andre som og reiser og da vært stor kø på ladarane. Da er mange fleire type2 kontaktar og alltid ein ledig. Må du stå i kø så hjelper da ikkje med rask dc lading. Eg har aldri stått ii kø med min bil etter utallige ladingar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

22 kW er ikke hurtiglading! Der har du misforstått....

Derimot, ja, som regel ledige type 2 kontakter, men det er som regel fordi det tar så utrolig lang tid å lade på.

Vel, om hurtiglading så får også Zoe hurtiglademulighet (CCS) snart hvis det stemmer det Renault har meddelt.

Med tanke på Zoe så er den så sær på lading at den ikke uten videre kan kobles rett på norsk IT nett (hvis det stemmer den informasjonen jeg har fått), med mindre det er endret.

Selges (som ny) vist med egen lader og på tur så må man ha med "ladebøtte" (skilletrafo som lager TN nett) hvis man koble seg på andre steder enn med type 2 kontakt.

I følge en kollega som sto og ladet et sted så fikk ikke en Zoe ladet på type 2 kontakten. Sannsynligvis på grunn av IT nett og ikke TN.

Man kan få noen uventede utfordringer med en Zoe. Derimot så er det sikkert en knall bra bil innen rekkevidden til hjemmeladeren.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pudderjagar

Kva som er hurtiglading og ikkje er ein evig diskusjon. No er teknologien komen til 350kw demed er verken 22, 50, 100 eller 150kw hurtiglading lenger. At da er ingen biler i dag som kan ta imot verken 150 eller 350kw er vel da støtste problemet.

Eg har for min del kjørt Zoe i 4 år rundt heile Norge sør for Trondheim. Bor i Bergen og har hytte på Geilo som eg besøker kvar helg heile vinteren. Har hatt mange turar til Oslo og ferieturar til København utan problem. Har hatt utallige hurtigladingar og prøvd da som er å prøva av lading.

At Zoe er kresen på lading er veldig opphausa. Alle hutigladestasjonar kan lade Zoe og dei fleste butikkar og industribygg har rett straumnett til å takle Zoe. At da kan være litt forskjellig når da kjem til hjemmelading stemmer menher leverer Renault med komplett hjemmelader eller mobil lader med bilen for å løyse dette. Ei stud fekk du med ein lader som heiter Zaptec. Denne får du ikkje lenger desverre men er bytta ut med ei ladebøtte på 13kg. Spørsmålet er: Har du behov for denne ladebøtta med alle dei ladestasjonane som finst i dag? Eg har iallfall ikkje hatt behov for da i heiletatt med mitt vidstrakte reisemønster.

For å kunne uttale seg om Zoe så må ein ha hatt bilen ei stund og ikkje minst være villig til å sjå muligheter og ikkje bare negative ting. Eg har ingen problem med å finne mange negative ting med alle andre elbilar og kunen fint ha snakka ned både Golf, Leaf, Soul og ikkje minst Tesla. Men har ingen interesse av de i heiletatt. Skal du kjøpe elbil i dag så må du sjå på kva som er dei største behova du har og velge den bilen som har da du ønkser. Småting som du bare bruker eit par ganger i året er ofte ikje verdt å ta hensyn til fordi fordelane er så mykje større.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA