Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ring hytta varm - Telldus?

Startet av Måkemannen, onsdag 07. november 2018, klokken 19:06

« forrige - neste »

Måkemannen

Passer kanskje best på et annet forum, i såfall, si fra.

Lurer på å få tak i et rimelig ring hytta varm system. Er litt lei av å sprengfyre hver gang jeg kommer opp her. Det er innlagt strøm, men ingen Wi-Fi. Så det står på litt bakgrunnsvarme slik det er idag (panelovner)

Har sett litt på 'telldus start-up kit z-wave'. Vet ikke helt om jeg virkelig trenger noe basert på z-wave (forstår det slik at da får man toveis kommunikasjon mellom dingsene, men jeg trenger egentlig veldig enkle greier).

Jeg trenger å skru på en eller to elektriske ovner i feks 6 timer, og gjerne en avlesning fra en temp sensor når man når en fastsatt temperatur. Kan jeg gå for et rent 433mhz basert system fra telldus, trenger man å abonnere på noe for å få til dette? En 4G ruter kan jeg nok skaffe i tillegg.

Takker for svar.

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk


automat

På hytta bruker jeg en eldre versjon, Tellstick net, som kun har 433MHz, og ikke Z-wave. Jeg styrer flere varmeovner, leser av et termometer, samt har en lampe som går av og på til programmerte tider. Dette gjør jeg med gratis basisabonnement. Man må selvfølgelig ha en internettilkobling (kabel, ikke wifi).

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Måkemannen

Sitat fra: automat på onsdag 07. november 2018, klokken 21:46
På hytta bruker jeg en eldre versjon, Tellstick net, som kun har 433MHz, og ikke Z-wave. Jeg styrer flere varmeovner, leser av et termometer, samt har en lampe som går av og på til programmerte tider. Dette gjør jeg med gratis basisabonnement. Man må selvfølgelig ha en internettilkobling (kabel, ikke wifi).

Glemte ut tråden litt her. Takker for svar!

Funnet ut at jeg vil gå for en 'Telldus TellStick ZNet Lite V2' da den støtter både 433 og Z-wave. Var visst en ekstra fordel med tilbakemelding fra de strømbryterdingsene, noe man kun får med z-wave standarden. Mens til trådløse termometer må man ha mottak av 433Mhz.

Så da blir jeg pent nødt til å gå for den nye "sticken".

Tenker å gå for en 3G/4G ruter, muligens "arve" den gamle til brutter, han skal muligens skifte utstyr etterhvert.

Har du fast adsl/fiber ol på hytta?

automat

Sitat fra: Måkemannen på søndag 11. november 2018, klokken 21:23


Tenker å gå for en 3G/4G ruter, muligens "arve" den gamle til brutter, han skal muligens skifte utstyr etterhvert.

Har du fast adsl/fiber ol på hytta?

Hadde det vært så vel. RadioLink Telemark. rlink.no
En 4G-router vil fungere utmerket.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Måkemannen

Sitat fra: automat på søndag 11. november 2018, klokken 23:09
Sitat fra: Måkemannen på søndag 11. november 2018, klokken 21:23


Tenker å gå for en 3G/4G ruter, muligens "arve" den gamle til brutter, han skal muligens skifte utstyr etterhvert.

Har du fast adsl/fiber ol på hytta?

Hadde det vært så vel. RadioLink Telemark. rlink.no
En 4G-router vil fungere utmerket.

Ble litt nysgjerrig på dekningsområdet. Men jeg ligger desverre solid utenfor. Hvilken hastighet får du på dette nettet?

automat

Sitat fra: Måkemannen på søndag 11. november 2018, klokken 23:20

Ble litt nysgjerrig på dekningsområdet. Men jeg ligger desverre solid utenfor. Hvilken hastighet får du på dette nettet?

Jeg har kjipeste hytteabb på 1/1 Mbit, som egentlig er for snaut. Men etter at 4G ble  bygd ut i området, så får jeg stort sett 3/3 Mbit på speedtest. Som jeg syns er akseptabelt. Har dem mistenkt for å ha åpnet opp litt, slik at kunder ikke skal hoppe over på 4G. (Som jeg selvfølgelig zapper over til, når ungene sprenger nettet.)

De tilbyr opp til 5/5 Mbit.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på søndag 11. november 2018, klokken 23:52
Sitat fra: Måkemannen på søndag 11. november 2018, klokken 23:20

Ble litt nysgjerrig på dekningsområdet. Men jeg ligger desverre solid utenfor. Hvilken hastighet får du på dette nettet?

Jeg har kjipeste hytteabb på 1/1 Mbit, som egentlig er for snaut. Men etter at 4G ble  bygd ut i området, så får jeg stort sett 3/3 Mbit på speedtest. Som jeg syns er akseptabelt. Har dem mistenkt for å ha åpnet opp litt, slik at kunder ikke skal hoppe over på 4G. (Som jeg selvfølgelig zapper over til, når ungene sprenger nettet.)

De tilbyr opp til 5/5 Mbit.

Høres snaut ut, blir problemer med streaming av video på slike hastigheter vil jeg tro. Det er primær-internettbruken vår på hytta ;) Har heldigvis fått 4G dekning med 2 stk. 1m lange utendørsantenner, det gir omkring 25Mbit/s :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. november 2018, klokken 00:59

Høres snaut ut, blir problemer med streaming av video på slike hastigheter vil jeg tro. Det er primær-internettbruken vår på hytta ;) Har heldigvis fått 4G dekning med 2 stk. 1m lange utendørsantenner, det gir omkring 25Mbit/s :)


Skal man ha Netflix i full HD på 60-tommeren, så duger det selvsagt ikke. Men for youtube og nrk-tv på laptopen, så fungerer det overraskende bra. Og jeg slipper å bekymre meg for datakvoter på 4G.

Siden jeg bruker nettlinja til varmestyring, må jeg også ha en permanent løsning. Kan ikke bare ta med en 4G lommerouter når vi er der.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

#8
Sitat fra: automat på mandag 12. november 2018, klokken 10:41
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. november 2018, klokken 00:59

Høres snaut ut, blir problemer med streaming av video på slike hastigheter vil jeg tro. Det er primær-internettbruken vår på hytta ;) Har heldigvis fått 4G dekning med 2 stk. 1m lange utendørsantenner, det gir omkring 25Mbit/s :)


Skal man ha Netflix i full HD på 60-tommeren, så duger det selvsagt ikke. Men for youtube og nrk-tv på laptopen, så fungerer det overraskende bra. Og jeg slipper å bekymre meg for datakvoter på 4G.

Siden jeg bruker nettlinja til varmestyring, må jeg også ha en permanent løsning. Kan ikke bare ta med en 4G lommerouter når vi er der.

Nja, vi nøyer oss med en 55" Samsung "The Frame" ;) Men full HD bør det være ja ;)

Internett står på her også, pga. varmestyring, overvåkningskamera, overvåkning av solcelleanlegg/batterier med mer. Datakvoter bekymrer meg ikke så mye, har 50GB med roll-over ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA