Skrevet av Emne: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres  (Lest 413 ganger)

Disqusor

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 137
    • Vis profil
Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« på: onsdag 07. november 2018, klokken 18:25 »
1) 100% hver kveld når bilen står parkert i garasjen ?
2) Så kalt klattlading ?

Råd og praksis mottas med takk  :o

Ser forøvrig en rekke YouTubes, som angir hvordan gjenværende batterikapasitet kan avleses via bilens display, det "lille", sett i fht til det ny bil har.

Har solgt 94 Ap, venter 120 Ap sport pack, svarte hjulbuer, større dekk etc, leveranse uke 52  ;D

Blodstrupmoen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #1 på: onsdag 07. november 2018, klokken 18:38 »
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.

Disqusor

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 137
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #2 på: onsdag 07. november 2018, klokken 22:29 »
Hi Bloody, thx  8)

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2411
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #3 på: onsdag 07. november 2018, klokken 22:32 »
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40985.msg705187#msg705187
Her er en av dine andre tråder på i3-forumet om akkurat det samme.

Ellers er dette diskutert opp og i mente, så gjerne benytt søkefunksjonen - først i dine egne emner, så forumet.

Bare et forslag.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3997
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #4 på: torsdag 08. november 2018, klokken 06:56 »
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.

lr-80

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 127
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #5 på: torsdag 08. november 2018, klokken 07:21 »
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.
https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/lets-look-at-the-specs-of-the-samsung-sdi-94-ah-battery/amp/
2015 KTM 1190 Adventure
2007 Landrover Discovery
2017 BMW i3 Fully Charged
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Disqusor

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 137
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #6 på: torsdag 08. november 2018, klokken 09:03 »
Ser dessverre lite data på gjenværende %-tall. Mener å ha lest at data for Tesla angir 95% selv etter > 600.000 km...ser for meg at i3 ligger på samme nivå etter 600.000...

Når min 120 Ap ankommer skal jeg notere data :-)

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1912
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #7 på: torsdag 08. november 2018, klokken 12:01 »
En Tesla (f.eks. 85 kWt-batteriet) er nok under 90% etter 600k km - data pr i dag tyder dog på at de i snitt vil ha ca. 92% rest etter 250k, som jeg synes er høyst akseptabelt.

En i3 94 Ah må lades ca. dobbelt så mange ladesykler som en Tesla S 85 for å kjøre like langt, så det er vel rimelig å anta at degraderingen til i3-ens batteri er noe høyere enn for Teslaen, til tross for prosentvis større buffer på BMW-batteriet.
-2013 S85 - solgt
-2015 S85D - solgt
-2016 S85D - solgt
-2017 S90D

-2012 Leaf
---
-2x TM≡ reservert 1.4.2016

-TOCN-signaturmedlem.

Disqusor

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 137
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #8 på: torsdag 08. november 2018, klokken 19:24 »
Ser "konturen" av solid state/graphen teknologier innen relativt få år ! Når det blir en realitet vil mye av denne debatten raskt opphøre, welcome to the future, the future IS electric :-)

Blodstrupmoen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #9 på: fredag 09. november 2018, klokken 00:24 »
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.
Er nok ikke en spøk. Batteriene som brukes i I3 er spesifisert til over 3200 ladesykluser før de når 80%. Dvs. At man nok ikke vil se noen reduksjon i batterikapasitet før man har passert 500000km.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3997
    • Vis profil
Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
« Svar #10 på: fredag 09. november 2018, klokken 06:56 »
Det er ofte stor forskjell på den teoretiske levetiden til elektriske produkter i normal bruk i forhold til det man har målt i et laboratorium på kort tid og ekstrapolert til framtidig levetid. Jeg tror nok det er aldring og ikke ladesykluser som knekker batteriet. Hvis bilen brukes lite, alltid er tilkoblet (100 % SOC) og parkeres utendørs i solskinn om sommeren, så tviler jeg på at kapasiteten er tilnærmet 100 % etter 8-10 år og 100.000 km. Vi må ennå vente 5-6 år før vi vet noe sikkert om det, og det er jo en grunn til at bilfabrikkene bare tør å garantere 70 %.