Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kortslutningsvern pr ladestasjon?

Startet av Erik Ola Ulvestad, onsdag 07. november 2018, klokken 17:45

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Kort spørsmål; er det påkrevd med kortslutningsvern (dvs sikringsautomat) pr ladestasjon ved bruk av flatkabel i anlegg med dynamisk laststyring?
Kva ladeboksar har evt dette innebygd?



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Ikke et krav, men Zapchargeren har det slik at flatkabelen kan sikres med mer enn 40A.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Kabelen er vel gjerne 3 x 63 A Wago eller Vieland, eller 160 A skinne.
Avtappingspunkta er altså usikra, stemmer det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Erik Ola Ulvestad

#3
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 07. november 2018, klokken 18:07
Kabelen er vel gjerne 3 x 63 A Wago eller Vieland, eller 160 A skinne.
Avtappingspunkta er altså usikra, stemmer det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Eg fann dette frå NEK forum "For ordens skyld, NEK 400.7.722:2014, avsnitt 722.533 krever også at hvert tilkoblingspunkt er beskyttet av et eget overstrømsvern."
Zapcharger har visstnok overstrømsvern/funksjon innebygd.
[edit]
KEBA P30 likeså.

Uten innebygd overstrømsvernfunksjon så forstår eg det slik at ein må ha OV pr ladestasjon.
For 22 kW installasjon blir det vel ein 4-pol automat som ein må finne plass til. Kan vere grunn til å gå for 1-fas installasjon kanskje.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

På ZapCharge oppsett er kablen 5X16mm. Alt av vern er innebygget i boksen og det skal maks 63A automat foran. Defa og har også dette, mens Schneider settes opp med sikringer og TypeB jordfeilbryter på hver eneste avtapping.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad

Kvifor maks 63A framfor?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 12. november 2018, klokken 17:55
Kvifor maks 63A framfor?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Fordi at kabeldimensjonene internt i boksen ikke er dimensjonert for å kunne løse ut større vern ved kortslutning tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA