Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fas inn og 1-fase ut på ladepistol???

Startet av javvel, fredag 26. oktober 2018, klokken 11:47

« forrige - neste »

javvel

Hei, her kommer det nok et dumt spm, men finnes det ladestasjoner som man kan koble til 3-fas 230v (16A) inn, og deretter få ut 1-fas f.eks rundt 7kW på ladepistol??? Hadde vært gull for de bilene som ikke kan lade på 3-fas....
2013 Nissan Leaf

Electrix

Det enkle svaret er nei.

Teknisk sett går det an hvis man kjøper en UPS eller frekvensomformer som kan ta 3fase inn og levere 1fase ut, men det koster såpass mye at det blir uaktuelt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mateusz

Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

javvel

Hmm, leste litt der. Ser ikke ut til at de støtter 3-fase enda, men at utsyret booster spenninga opp i 250 volt og dermed får ut mer effekt pr fase....?  De kaller det 2-fase, er det det samme som vi kaller 1-fase???

Ser utifra FAQ at 3-fase ladere vil komme etterhvert.....
2013 Nissan Leaf

javvel

Den kan ikke brukes på norsk 230v 3-fase system.. Så det ikke før jeg leste bruksanvisningen.... Må vel ha 400V og rødt stikk regner jeg med..
2013 Nissan Leaf

TorT

Sitat fra: javvel på lørdag 27. oktober 2018, klokken 09:56
Den kan ikke brukes på norsk 230v 3-fase system.. Så det ikke før jeg leste bruksanvisningen.... Må vel ha 400V og rødt stikk regner jeg med..

Kan du forklare meg, som ikke er elektriker hvorfor denne ikke virker i Norge?
Det finnes jo mange nyere nett i Norge, der f.eks Renault Zoe lader helt greit.
Vet at IT nett er mest utbredt, men vi har også TN nett mange steder.

Mateusz

Spør elbilhjelpen. Han Evtun fyren fra Polen selger ting i Norge via elbilhjelpen (elektrolux her på forumet).
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

jkirkebo

Sitat fra: TorT på mandag 29. oktober 2018, klokken 00:03
Sitat fra: javvel på lørdag 27. oktober 2018, klokken 09:56
Den kan ikke brukes på norsk 230v 3-fase system.. Så det ikke før jeg leste bruksanvisningen.... Må vel ha 400V og rødt stikk regner jeg med..

Kan du forklare meg, som ikke er elektriker hvorfor denne ikke virker i Norge?
Det finnes jo mange nyere nett i Norge, der f.eks Renault Zoe lader helt greit.
Vet at IT nett er mest utbredt, men vi har også TN nett mange steder.

Den vil vel fungere på TN, han skriver jo at den ikke vil fungere på norsk 230V 3-fase system. Som altså er IT.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA