Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fornuft og følelser

Startet av calefranco, onsdag 07. november 2018, klokken 12:37

« forrige - neste »

trykkertor

Helt fair BNO.
Med dagens forhandlere, køer, ventetider, mangel på info og system. Så er det lett å la frustrasjonen får blomstre.
Har selv gjort det alt for mange ganger.
Det tar sin person å innrømme det. Det skal du ha respekt for.
Jeg burde bli flinkere til det samme selv.

hELgenen

Sendte en post til post@kia.no - slik det står på hjemmesiden.
Det er nå over en måned siden..Fortsatt ikke hørt noe........
Blir også mer og mer indignert på selskapet her. Lurer på hvor mange måneder de vil sitte på mitt reservasjonsbeløp
- de har jo ikke svart en dritt på mailen jeg har sendt ennå så det er vel ikke en eneste person bak mail kontoen.
Jeg sendte mail fra en ANNEN konto enn jeg bestilte - så det kan jo tyde på at det er noe automagisk og at dersom
de mottar noe fra en annen mail enn det som folk bestillte fra så gidder de ikke svare.........
Det er jo egentlig ganske så dustete da folk bytter mail konto fra tid til annen - kanskje de bruker en konto knyttet til arbeidsplass og så bytter jobb osv...Er mange grunner til at folk bytter mail konto - men Kia hadde vel kanskje ikke tenkt så langt..........?

Trond.m

Har også dårlig erfaring med Kia kundeservice. Tror de ikke har gode rutiner for å lese innkommet post og svare på dem. Fikk ikke svar før jeg ringte dem, så jeg ville jo gjort det hvis jeg var deg. 1 mnd uten svar er helt uakseptabelt.

Kårepåsporet

Sitat fra: TM på onsdag 07. november 2018, klokken 21:38
Jeg er vel enig i at denne bilen ikke skaper de helt store følelsene. Men etter å ha kommet over skuffelsen over at bilen koster 20.000 mer enn jeg hadde håpet, så er jeg nå positivt innstilt til bilen. Denne bilen dekker behovet til veldig mange kunder som ønsker en fornuftig bil til en grei pris og med veldig beste garanti. Det mest skuffende er åpenbart leveringstiden for de som er et stykke bak imkøen. Synes imidlertid at BOS har framstått veldig ryddig og har vært åpen om problemene med levering og usikkerhet i forhold til tekniske detaljer. De har også valgt en modell for kontraktskriving som gjør at man slipper å låse seg til en bindende avtale så lenge levering er usikker. Forøvrig tipper jeg at de vil tilbakebetale depositumet til de som har stått mer enn 1 år i kø, i likhet med hva de gjorde for de som venter på Mercedes EQC. Der har de betalt uoppfordret tilbake depositumet uten at man mister plassen i køen. Jeg vil derfor anbefale at man har litt is i magen og ikke selv avbestiller.

Bilen skaper absolutt ikke de helt store følelser. Faktisk ikke i det hele tatt. Men den har rekkevidde og løsning for taklast. I tillegg har Kia gått ut og mer enn antydet at hengerfeste kan bli mulig.
Når så bilen nærmer seg levering er hengerfeste i det blå, FE kan ikke få ettermontert/godkjent hengerfeste, bilen blir noen titalls tusen dyrere, på tross av at den bare er 5% dyrere enn Kona i hjemlandet!
Her i Norge er den fort nærmere 50000 dyrere komplett på veien!
Så kommer dekkpakke med ladekabel til 23000!!!! På tross av momsfritak.
En kan nesten sammenligne det med å kjøpe e-Niro like hyggelig som tvangsekteskap.
Men så er greia at vi er sultefora på elbiler her på berget, så dessverre svelger vi hele båtlaster med kameler.
Kia var et ok merke for meg, mulig jeg kjøper Kia, men det blir pga av rekkevidde og evt hengerfeste. Uten den positiviteten som et nybilkjøp kan være.
Men det er åpenbart et tilbakelagt stadie.....

geear

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. november 2018, klokken 19:27
Sendte en post til post@kia.no - slik det står på hjemmesiden.
Det er nå over en måned siden..Fortsatt ikke hørt noe........
Blir også mer og mer indignert på selskapet her. Lurer på hvor mange måneder de vil sitte på mitt reservasjonsbeløp
- de har jo ikke svart en dritt på mailen jeg har sendt ennå så det er vel ikke en eneste person bak mail kontoen.
Jeg sendte mail fra en ANNEN konto enn jeg bestilte - så det kan jo tyde på at det er noe automagisk og at dersom
de mottar noe fra en annen mail enn det som folk bestillte fra så gidder de ikke svare.........
Det er jo egentlig ganske så dustete da folk bytter mail konto fra tid til annen - kanskje de bruker en konto knyttet til arbeidsplass og så bytter jobb osv...Er mange grunner til at folk bytter mail konto - men Kia hadde vel kanskje ikke tenkt så langt..........?
Har sendt de 2-3 ganske kritiske mailer det siste året og fått svar på alt innen et par dager. Også etter prisen ble offentliggjort.

ProsjektX

Angående prisen, som ingen kan kjøpe bilen for i praksis, siden metallic lakk er påtvunget med et ekstra påslag på de 4 fargevalgene de første 1000 får. Var noen som snakket om å både forhøre seg med forbrukerrådet og BOS, er det noen som har noen tilbakemelding rundt det? Bare dette er slike ting som får en til å føle seg lurt...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

bjornskj

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 08. november 2018, klokken 21:47
Angående prisen, som ingen kan kjøpe bilen for i praksis, siden metallic lakk er påtvunget med et ekstra påslag på de 4 fargevalgene de første 1000 får. Var noen som snakket om å både forhøre seg med forbrukerrådet og BOS, er det noen som har noen tilbakemelding rundt det? Bare dette er slike ting som får en til å føle seg lurt...
Bortsett fra et refunderbart reservasjonsbeløp så har vel du ikke betalt noe enda for bilen? Så hva skal egentilg du få kompensasjon for her? At du forventet noe men det som leveres ikke tilfredstiller disse? Hadde du lidd et økonomisk tap her så kanskje du kunne ha en sak mot forbrukerrådet men tror ikke de kan hjelpe mot vonbråtenhet...

hELgenen

Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 21:05
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. november 2018, klokken 19:27
Sendte en post til post@kia.no - slik det står på hjemmesiden.
Det er nå over en måned siden..Fortsatt ikke hørt noe........
Blir også mer og mer indignert på selskapet her. Lurer på hvor mange måneder de vil sitte på mitt reservasjonsbeløp
- de har jo ikke svart en dritt på mailen jeg har sendt ennå så det er vel ikke en eneste person bak mail kontoen.
Jeg sendte mail fra en ANNEN konto enn jeg bestilte - så det kan jo tyde på at det er noe automagisk og at dersom
de mottar noe fra en annen mail enn det som folk bestillte fra så gidder de ikke svare.........
Det er jo egentlig ganske så dustete da folk bytter mail konto fra tid til annen - kanskje de bruker en konto knyttet til arbeidsplass og så bytter jobb osv...Er mange grunner til at folk bytter mail konto - men Kia hadde vel kanskje ikke tenkt så langt..........?
Har sendt de 2-3 ganske kritiske mailer det siste året og fått svar på alt innen et par dager. Også etter prisen ble offentliggjort.

Merkelig..hvorfor i alle dager svarer de da ikke meg?  Har dobbelt og trippelsjekket,men niks..null svar

geear

Sitat fra: bjornskj på torsdag 08. november 2018, klokken 22:13
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 08. november 2018, klokken 21:47
Angående prisen, som ingen kan kjøpe bilen for i praksis, siden metallic lakk er påtvunget med et ekstra påslag på de 4 fargevalgene de første 1000 får. Var noen som snakket om å både forhøre seg med forbrukerrådet og BOS, er det noen som har noen tilbakemelding rundt det? Bare dette er slike ting som får en til å føle seg lurt...
Bortsett fra et refunderbart reservasjonsbeløp så har vel du ikke betalt noe enda for bilen? Så hva skal egentilg du få kompensasjon for her? At du forventet noe men det som leveres ikke tilfredstiller disse? Hadde du lidd et økonomisk tap her så kanskje du kunne ha en sak mot forbrukerrådet men tror ikke de kan hjelpe mot vonbråtenhet...
Villedende markedsføring er ulovlig enten man har lidd tap eller ei. Det skal være mulig å kjøpe en vare for angitt pris, ingen lokkepriser.

Det som har skjedd i dette tilfellet er at BOS skjønte de dreit på draget og innførte et femte fargevalg for å komme seg unna dette, plain white, 2-3 måneders EKSTRA leveringstid, altså på toppen av den ordinære ventetiden. Men dermed er eet altså mulig å kjøpe bil for den prisen, iallfall for de som spør, for dette har de ikke sendt ut info om.

DCool

#39
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 08. november 2018, klokken 20:47Når så bilen nærmer seg levering er hengerfeste i det blå, FE kan ikke få ettermontert/godkjent hengerfeste, bilen blir noen titalls tusen dyrere, på tross av at den bare er 5% dyrere enn Kona i hjemlandet!
Her i Norge er den fort nærmere 50000 dyrere komplett på veien!
Så kommer dekkpakke med ladekabel til 23000!!!! På tross av momsfritak.
En kan nesten sammenligne det med å kjøpe e-Niro like hyggelig som tvangsekteskap.
Men så er greia at vi er sultefora på elbiler her på berget, så dessverre svelger vi hele båtlaster med kameler.
Kia var et ok merke for meg, mulig jeg kjøper Kia, men det blir pga av rekkevidde og evt hengerfeste. Uten den positiviteten som et nybilkjøp kan være.
Men det er åpenbart et tilbakelagt stadie.....

Ja, jeg syntes at vinterdekkene til Kona var for dyre, men Kia sine er vel 1000 kr dyrere. Og den pakkerabatten virker å være negativ. Såvidt jeg så, koster en type 2 kabel fra ca 2000 kr inkl moms, og gummimatter kan da umulig koste mer enn maks 2000, da var pakketilbudet lite å skryte av. Kjøper nok heller vinterdekk selv til en brøkdel av prisen, og dropper de to andre, hvis jeg velger å ta den ut...  det store dilemmaet er uansett om jeg skal bli i køen (Top 100), eller vente til H feste er avklart. Begynner å bli mer å mer usikker på om det faktisk kommer. Og usikker på køordning da, om man sider ja i mars, får man første bil allerede på båt (om hengerfeste ikke kommer), eller må bilen først produseres og så fraktes over. Tipper vel på sistnevnte...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

navyelsen

Sitat fra: DCool på fredag 09. november 2018, klokken 02:36
Ja, jeg syntes at vinterdekkene til Kona var for dyre, men Kia sine er vel 1000 kr dyrere. Og den pakkerabatten virker å være negativ. Såvidt jeg så, koster en type 2 kabel fra ca 2000 kr inkl moms, og gummimatter kan da umulig koste mer enn maks 2000, da var pakketilbudet lite å skryte av. Kjøper nok heller vinterdekk selv til en brøkdel av prisen, og dropper de to andre, hvis jeg velger å ta den ut...  det store dilemmaet er uansett om jeg skal bli i køen (Top 100), eller vente til H feste er avklart. Begynner å bli mer å mer usikker på om det faktisk kommer. Og usikker på køordning da, om man sider ja i mars, får man første bil allerede på båt (om hengerfeste ikke kommer), eller må bilen først produseres og så fraktes over. Tipper vel på sistnevnte...

Er i samme situasjon selv, med nummer rett over hundre. Kommer aldri til å gå for denne pakkeløsningen når jeg kan spare flere tusen på å kjøpe tilsvarende separat.
Og kommer nok til å stå over første båtlast. Fikk nylig EU-godkjent mitt gamle vrak, så da er det ingen hast med ny bil. Kan fint vente noen ekstra måneder på hengerfeste. Men sannsynligvis innebærer det at jeg må stå over hele FE og vente på biler over 1000. Da tipper jeg vi snakker over sommeren :(
Håper på mer info i desember!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

ProsjektX

Angående hengerfeste så finner jeg det lite sannsynlig at KIA vil gjøre modellendringer midt i året. Da er det nok mer sannsynlig at både hengerfeste og app kommer som 2020 modell, og levering starter seint i 2019, altså om et år... De er ikke som Tesla
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Joltus

Med mindre alt er klart og det kun mangler videre testing for å verifisere at ting er som forventet og de dermed kan legge det til som ekstra utstyr.

Er jo ikke akkurat en ombygging det er snakk om....

arthur

Ladekabler og gummimatter var inkludert i prisen på Kona'n jeg kjøpte. Kommer ikke til å kjøpe noe som helst hos BOS (dekk, ladekabel,gummimatter) til de prisene som oppgis, alternativer finnes, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Joltus på fredag 09. november 2018, klokken 08:04
Med mindre alt er klart og det kun mangler videre testing for å verifisere at ting er som forventet og de dermed kan legge det til som ekstra utstyr.

Er jo ikke akkurat en ombygging det er snakk om....
Men i så tilfelle er allerede bilene som står på båt nå forberedt i form av festepunkter og iallfall ikke umulige å ettermontere elektronikken på, og de vil dermed også kunne ettermontere hengerfeste.

Hvis ikke er jeg enig i at forandringen antageligvis først kommer på biler produsert fra høsten 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA