Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fornuft og følelser

Startet av calefranco, onsdag 07. november 2018, klokken 12:37

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 09:46

Påstanden om manglende takstativmulighet på model3 kan vi vel snart legge død.

På Model S tok de nettopp bort muligheten (...)
[/quote]

Leste du artikkelen du linket til?
SitatDet er fortsatt mulig å bestille panoramataket ved å henvende seg til en av våre butikker, påpeker Sandvold Roland.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 09:46
Hvis det kommer: Bra. På Model S tok de nettopp bort muligheten
De har ikke tatt det bort, det er fortsatt mulig å bestille via selger. Omtrent som man gjør med alt hos "vanlige" bilmerker.

Det kan også hende at de innfører takstativfeste som standard på alle og fjerner dette valget helt. Akkurat den delen er vel ikke helt klar enda.

xyzzy

Sitat fra: gr på fredag 16. november 2018, klokken 10:30
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 09:46
Hvis det kommer: Bra. På Model S tok de nettopp bort muligheten
De har ikke tatt det bort, det er fortsatt mulig å bestille via selger. Omtrent som man gjør med alt hos "vanlige" bilmerker.

Det kan også hende at de innfører takstativfeste som standard på alle og fjerner dette valget helt. Akkurat den delen er vel ikke helt klar enda.

Det er vel eksisterende biler, evt. i tillegg til en kort overgangsperiode - Tesla jobber jo med å strømlinjeforme produksjonen, og færre valgmuligheter bidrar til det. De fjerner vel ikke muligheten for å spare tid i vedlikeholdet av konfiguratoren.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 12:40Det er vel eksisterende biler, evt. i tillegg til en kort overgangsperiode - Tesla jobber jo med å strømlinjeforme produksjonen, og færre valgmuligheter bidrar til det. De fjerner vel ikke muligheten for å spare tid i vedlikeholdet av konfiguratoren.
Fullt mulig overgangsperioden varer til Tesla får støtte for takboks på glasstaket til Model S. De kan kanskje benytte samme løsning som Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cral

Tm3 er en spennende bil, for all del, men nå er diskusjonen blitt så spesfikk på den modellen, og ikke på e-Niro, at jeg foreslår at dere flytter dere over til TM3 delforaet.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

HCO

#65
Cral, da er min påstand at du ikke forstår hva denne diskusjonstråden handler om.

Fornuft: Det er vanskelig å argumentere mot at Niro er den kanskje mest fornuftige "familiebilerstatteren" man kan få kjøpt de nærmeste månedene. Den har ledende rekkevidde, grei størrelse, et praktisk format (spøkefullt kalt putekasse), rails og kanskje etterhvert hengerfeste.

Følelser: Man skal være ganske lite autofil om ikke Model 3 vekker mer følelser enn Niro.

Det er svært relevant å sammenligne disse to, både fordi de har sammenlignbar rekkevidde, noenlunde sammenlignbar pris (etter den overraskende prissettingen til BOS/Kia) og fordi de antakelig er de eneste nye bilmodellene i denne prisklassen og med denne rekkevidden som vi vil se i noe særlig antall i 2019.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Enlace

Ikke så opptatt av Niroen da jeg har funnet den for dyr. Leste i dag at Volvo som skal levere sin xc40 i 2020 vil kreve ca. Kr 450 000 og oppover. Det er en kvalitets bil. Forstår ikke Kia sin prispolitikk.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


lirekassa

Leste hvor, Enlace? Greit å få dokumentert kilden :)

Cral

Sitat fra: HCO på fredag 16. november 2018, klokken 13:55
Cral, da er min påstand at du ikke forstår hva denne diskusjonstråden handler om.

Den handler om fornuft og følelser rundt å kjøpe en Kia e-Niro. Så kom noen til å si at Tesla ikke kom med mulighet for lastebøyler, og så var det plutselig 7 innlegg om Tesla og lastebøyler. Sorry, men det passer imho bedre i Tesla delen av forumet.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

HCO

OK, så en tråd som etterhvert handler om å sammenligne de to eneste langrekkeviddebilene i prisklasse under 500' som man kan velge mellom våren 2019* passer ikke i forumet til en av disse to?

La oss være enige om å være uenige om dette.


* forutsatt at man står i kø på begge
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Sitat fra: Cral på fredag 16. november 2018, klokken 14:05
Den handler om fornuft og følelser rundt å kjøpe en Kia e-Niro. Så kom noen til å si at Tesla ikke kom med mulighet for lastebøyler, og så var det plutselig 7 innlegg om Tesla og lastebøyler. Sorry, men det passer imho bedre i Tesla delen av forumet.
Allerede fra første innlegg handler denne tråden om fornuft og følelser mellom e-Niro, TM3, e-tron og noen fossilbiler. Sjelden man fortsatt er så on-topic etter fem sider.

Og når det gjelder Tesla opp mot KIA, så håper jeg alle husker hva Tesla har gjort for miljø og elbilisme, i sterk kontrast til KIA sin klare EU-svindel hvor de registrerer splitter nye biler i Tyskland og selger de videre til Norge én dag gamle, for å oppfylle nødvendig kvote for lavt snittutslipp i EU og samtidig bli kvitt bilene til en god pris. Ren svindel, og jeg hadde aldri støttet opp om merket hvis det var litt flere valgmuligheter. Samme gjaldt kjøpet av e-Golfen ift. VW. Lurer virkelig på om noen har gjort styrende myndigheter oppmerksomme på hva som har foregått, eventuelt hvem man kan melde noe slikt til.

Rabagast

Sitat fra: Enlace på fredag 16. november 2018, klokken 13:57
Ikke så opptatt av Niroen da jeg har funnet den for dyr. Leste i dag at Volvo som skal levere sin xc40 i 2020 vil kreve ca. Kr 450 000 og oppover. Det er en kvalitets bil. Forstår ikke Kia sin prispolitikk.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

...Hvilket, med Volvos pris-system, vel gir en pris på iallefall 550 000,- for en bil utstyrt som en e-Niro.
Geely-volvoene har vel også hatt tildels store utfordringer med kvaliteten...men fine er de :)

geear

Sitat fra: HCO på fredag 16. november 2018, klokken 13:55
Den har ledende rekkevidde, grei størrelse, et praktisk format (spøkefullt kalt putekasse)
Putekasse-begrepet handlet opprinnelig om plastkvaliteten/følelsen, ikke formatet.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37555.msg693694#msg693694

Ser samtidig at jeg bommet med 27k.   ::)

Kårepåsporet

Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 07:39
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Til 360.000?
Uten feste for skikkelige takstativ, uten hengerfeste?
For ordens skyld, dette er spørsmål, ikke påstander.
Hvis de andre ser til Kia tror jeg at jeg gir faen i Europeiske og Asiatiske biler.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!

360000 for en oppdatert Ioniq med større batteri høres ikke så ille ut. Ioniq er en større bil enn Kona, den kjører mer effektivt og hadde noe utstyr som ikke finnes på Kona - minneseter.  Den kjører svært effektivt, og prisforskjellen fra nåværende batteri til et evt. 40 kWh-batteri er ikke større enn det Tesla tar (de tar 160000 for 25 kWh). Med større batteri (og dermed bedre ytelser), app og kanskje legge til litt utstyr (hud og parkeringsassistenter, f.eks.) så er 360 000 en god pris for toppmodellen.

Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

Så du mener 360.000 er ok for Ioniq.
Vi er ikke så mange som synes 377.400 er ok pris for e-Niro....men noen synes at 360.000 er ok for Ioniq, med mindre batteri og kortere rekkevidde.....
Blir ikke overrasket av så mye lenger.

tuono

Sikker på at Ioniq med dette batteriet får kortere rekkevidde?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA