Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fornuft og følelser

Startet av calefranco, onsdag 07. november 2018, klokken 12:37

« forrige - neste »

ProsjektX

Kia har sagt at hengerfeste krever ny typegodkjenning, så tvilsomt om 2019 modeller får mulighet
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

geear

Vis kilden din på den påstanden.

ProsjektX

Sitat fra: gr på fredag 09. november 2018, klokken 11:46
Vis kilden din på den påstanden.
F.eks her:

Å ettermontere hengerfeste på tidlige utgaver av bilen er heller ikke noe Kia ser for seg blir aktuelt, da det krever ny typegodkjenning av bilen
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

geear

#48
Det er nok dratt tidlige konklusjoner på det der.

I følge Vegvesenet var det nok om fabrikken eller dens norske representant (Møller) gikk god for hengerfeste på e-Golfen min, så hadde de godkjent det, med referanse til EU-forskrifter. Jeg gadd ikke gå den veien siden jeg har Model X også, og kun bruker e-Golf-hengerfestet til sykkelfrakt, og siden produsenten av hengerfestet ikke har spesifisert e-Golf i modelloversikten (kjøpte et som var til en fossil variant), men hadde Møller sagt ja og e-Golf vært spesifisert for dette spesifikke hengerfestet, så hadde det blitt godkjent.

Kia skrev også følgende til meg for noen dager siden:

SitatEttermontering er for tidlig å si noe om, vi vil kjøre flere tester før de bestemmer seg for hengefeste og dette vil skje i løpet av vinteren, det er rimelig å anta at vi får en beslutning i løpet av februar/mars.

Vi jobber tett med fabrikken og er med på testene for å påvirke i størst mulig grad. Dette er viktig for norske kunder.

Da vet vi mer om Statens Vegvesen godkjenner dette.

Henvisninger her er at Bilforskriften vedlegg 1 50a henviser til bestemmelser i ECE reg 55.01, som igjen definerer krav til maks hengervekt i 3.2.3. Produsent av hengerfeste kan ikke definere dette uten at bilprodusenten (eller norsk representant) oppgir disse tallene.

Vegvesenet sa også at de ventet på en prinsippiell avklaring rundt ettermontering på biler hvor produsent ikke oppgir hengervekter. Dette er et år siden nå, så det kan hende de har kommet litt lenger.

Edit, et par linker:
Bilforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817
ECE Reg 55.01: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf

goggo

Etter å ha kjørt snart 45000km i 2 stk Soul EV og nå i november sett/prøvesittet Kia e-Niro og Tesla Model3 så må jeg si at jeg er forvirret mht min fornuft, men følelsene sier meg at jeg må sørge for å få et veldig lavt kønummer på den nye Soulen når de åpner for reserveringer der.

Nå sto det riktignok her at Soulen kun kommer i en 39KWh versjon, og ikke med et større batteri.
https://insideevs.com/new-kia-soul-ev-39-kwh-battery-niro/
Dette gjør meg litt usikker, men som sagt: Hvis det er hjertet som vinner over fornuften, så er Soul EV 2020 min neste elbil selv om jeg har betalt depositum for både Niro og Model3  :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

AmocoCadiz

Sitat fra: goggo på torsdag 15. november 2018, klokken 08:17
Etter å ha kjørt snart 45000km i 2 stk Soul EV og nå i november sett/prøvesittet Kia e-Niro og Tesla Model3 så må jeg si at jeg er forvirret mht min fornuft, men følelsene sier meg at jeg må sørge for å få et veldig lavt kønummer på den nye Soulen når de åpner for reserveringer der.

Nå sto det riktignok her at Soulen kun kommer i en 39KWh versjon, og ikke med et større batteri.
https://insideevs.com/new-kia-soul-ev-39-kwh-battery-niro/
Dette gjør meg litt usikker, men som sagt: Hvis det er hjertet som vinner over fornuften, så er Soul EV 2020 min neste elbil selv om jeg har betalt depositum for både Niro og Model3  :)

mvh
Hugo
Har sett påstand om at det skal bli mulig å overføre kønr fra eNiro til ny Soul liste.
Har ikke kilde eller sitat her,
men hvis riktig åpner for mer fvalg leksibilitet.
Men blir ny Soul med kun 39 fremstår eNiro og fremfor alt M3 som bedre valg synes jeg, selv med noe høyere pris.

torlie

Jeg fikk samme beskjed fra en salgssjef når jeg spurte om mulig reservasjonsløsning på nye Soul.

Det jeg har hørt rykter om er at de som står på NIRO listen muligens vil få tilbud om å velge den nye SOUL i stedet. På den måten kan flest mulig få langrekkevidde biler på kortere tid.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

AppleKnocker

IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PBL

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Pluss hengerfeste, bare til liten henger ;)

Kårepåsporet

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Til 360.000?
Uten feste for skikkelige takstativ, uten hengerfeste?
For ordens skyld, dette er spørsmål, ikke påstander.
Hvis de andre ser til Kia tror jeg at jeg gir faen i Europeiske og Asiatiske biler.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!

xyzzy

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Til 360.000?
Uten feste for skikkelige takstativ, uten hengerfeste?
For ordens skyld, dette er spørsmål, ikke påstander.
Hvis de andre ser til Kia tror jeg at jeg gir faen i Europeiske og Asiatiske biler.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!

360000 for en oppdatert Ioniq med større batteri høres ikke så ille ut. Ioniq er en større bil enn Kona, den kjører mer effektivt og hadde noe utstyr som ikke finnes på Kona - minneseter.  Den kjører svært effektivt, og prisforskjellen fra nåværende batteri til et evt. 40 kWh-batteri er ikke større enn det Tesla tar (de tar 160000 for 25 kWh). Med større batteri (og dermed bedre ytelser), app og kanskje legge til litt utstyr (hud og parkeringsassistenter, f.eks.) så er 360 000 en god pris for toppmodellen.

Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

bjornskj

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!
Tja, kan jo kanskje ha noe med at de kun produserer elbiler så om du er ute etter, ja akkurat, en elbil så vil i det minste Tesla kunne levere en. De andre produsentene har jo investert tungt i andre teknologier og har vel et ønske å få mest ut av dette før de skroter de produksjonslinjene.

HCO

Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 07:39
Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

Påstanden om manglende takstativmulighet på model3 kan vi vel snart legge død.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

xyzzy

Sitat fra: HCO på fredag 16. november 2018, klokken 09:17
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 07:39
Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

Påstanden om manglende takstativmulighet på model3 kan vi vel snart legge død.

Hvis det kommer: Bra. På Model S tok de nettopp bort muligheten, og på Model X har de kronglete dørene langt den muligheten død.

Ingen biler er perfekte, og innen elbiler må man ta flere tradeoffs enn for fossilbiler - modellutvalget er mindre, og i tillegg setter jo leveransesituasjonen store begrensinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA