Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fornuft og følelser

Startet av calefranco, onsdag 07. november 2018, klokken 12:37

« forrige - neste »

calefranco

I går var jeg på eNiro visning (Kia Ensjø). Jeg er ikke noe bilgal person, og for meg handler bilkjøp om en blanding av fornuft og følelser. Et eventuelt kjøp av eNiro hadde jeg karakterisert som 95% fornuft og 5% følelser. Og jeg tenker at når den avsluttende tanke om bilen er "joda, den er grei, den", når hovedfordelen er bilens rekkevidde, når man ikke gleder seg til å få bilen, så kan man like greit droppe bestillingen. Har bestillinger inne på TM3 og eTron også, og venter spent på flere detaljer der (jada, er klar over at disse er helt ulike biler og ikke i samme prissegment)
Jeg fikk mye sterkere følelser for flere nesten ny (fossil) biler de hadde på lager til lignende budsjett, hovedsakelig diverse Mercedes men også Peugeot 3008. Begynner egentlig å tvile litt på elbil kjøp fordi jeg synes utviklingen går så fort, slik at den kan sammenlignes med elektronikkbransjen. Hvem ønsker å kjøpe en mobiltelefon, eller en led tv som var hot i 2010 eller 2012  ??? ? Tror verdifallet for enkelte modeller kan bli stygt når batterikapasiteten etterhvert økes år for år.  Og hvor miljøvennlig er det hvis en elbil skrotes etter 10 år? I tillegg ser det ut som at bildelingstjenester kommer nå for fullt - https://e24.no/naeringsliv/bildelingsgigant-lanserer-i-norge/24485811 - og det kan være en fleksibel løsning for mange.  Jeg må bare presisere at jeg har vært elbilist i 5 år, og er i utgangspunktet veldig positiv til elbiler generelt, men synes akkurat nå at kjøpsavgjørelsen er tung.
Nei, med fare for å få forfrysning der ute, så tror jeg at jeg sitter på gjerdet en stund til.  :-\

Enlace

Takk for tilbakemelding fra Ensjø og din vurdering. Hadde selv ikke tid på grunn av jobb. Har også bestemt meg å hoppe av karusellen på Niroen.


1fastKIA


Samme følelser her. Reserverte nettopp TM3 etter å ha sett e-Niro på Ensjø i går.


Sent from my iPhone using Tapatalk

HCO

Jeg hopper også av. Beholder reservasjonen (lavt 3xx-nummer) en stund for å se om det kommer en "gjerrigknark-versjon" etterhvert, selv om jeg tviler.

For at jeg skulle brukt 410.000 eller mer på en Kia, måtte de laget en el-versjon av denne:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

For å holde meg til temaet: Dersom man uansett skal kjøpe ny bil og man er såpass avhengig av rekkevidde at alternativet er en ny fossilbil, tror jeg det kan være økonomisk fornuftig å kjøpe en e-Niro FE. Om man (som mange) allerede har en liten elbil i det daglige, og planen var å bytte ut "hytte-bilen" med denne, tror jeg man har en dårlig case - både mtp. økonomi og eie-/kjøreglede.

Hjemme på gårdsplassen står det allerede to elbiler, og vi klarer å kjøre langturer også med en bil som har ~30 mil praktisk rekkevidde. Så for oss ville det vært økonomisk idioti å bytte ut den ene av bilene mot denne, og jeg får heller ikke den store må ha-følelsen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Pilzah

Jeg kan kjenne meg igjen i dette.

Jeg har nummer 4800-ish i køen, og hadde håp om kanskje å få ny elbil i løpet av høsten/vinteren 2019. Men det var før nyheten om kun 2000 biler til Norge i 2019 ble kjent.

Før dette hadde jeg klart å opparbeide en god porsjon entusiasme og godfølelse rundt denne bilen. Jeg slukte alle videoene til Tesla-Bjørn og ventet spent på neste nyhet rundt bilen.

Jeg begynte å se for meg at denne bilen ville dekke rundt 95% av all biltransportbehov jeg har. De resterene 5% så jeg for meg ville best bli dekket av min diesel Peugeot 508, og da snakker vi om lange bilferier i europa. Men, beholde den fossile kun for dette behovet? Hvorfor heller ikke LEIE et fett flak når lang bilferie-behovet oppstår?

Men, nå som realitetene har sunket inn begynner fornuften å ta tak. Tror heller ikke jeg gidder å gå på visning av eNiro i Skien i dag.

Hadde jeg kjøpt og fått bilen i dag, så hadde jeg regnet det som et OK-ish bil-kjøp. Jo lenger fram i tid denne bilen kjøpes og leveres, jo dårligere kjøp er det med tanke på hvor fort utviklingen går. Med kønummeret mitt, er det egentlig uaktuelt. Selv når vi trekker fra for ikke-reelle reservasjonsnumrene, så skriver vi sikkert godt uti 2020 før jeg har bilen.

Et par av de større bilprodusentene ser ut til å ha konkrete planer om større produksjonsvolum av elbil istedet for compliance-volum som jeg synes eNiro er. Med andre ord, kun et par år med venting ETTER at køplassen min for Niro får utlevert bil, så er utvalg og tilgjengelighet bedre slik at bilkjøpet totalt sett også kan bli bedre.

Merk, jeg har ingen daglige bommer jeg passerer. Årsaken til at jeg har lyst på elbil er mer av teknisk interesse og (illusjonen?) om at "mindre bevegelige deler = mere komfortabelt bilhold" enn av andre ting som f.eks økonomi og miljø. Hybrid og plugin-hybrid er derfor noe jeg ikke synes er attraktivt (enda flere bevegelige deler enn i en "ren" ICE-bil)

bjornskj

#6
Sitat fra: Pilzah på onsdag 07. november 2018, klokken 13:25
Et par av de større bilprodusentene ser ut til å ha konkrete planer om større produksjonsvolum av elbil istedet for compliance-volum som jeg synes eNiro er. Med andre ord, kun et par år med venting ETTER at køplassen min for Niro får utlevert bil, så er utvalg og tilgjengelighet bedre slik at bilkjøpet totalt sett også kan bli bedre.
Personlig så synes jeg at dette er såpass vagt at jeg ville ikke garantert at du kan få en elbil "på dagen" selv i 2020. Kanskje utvalget vil bli bedre men etter det jeg har sett er det mye høytflyvende planer og lite konkret etter det jeg kan se. Så for alt jeg vet så kan du ende opp med +1 års ventelister også i 2020. I tillegg, i det minste for min del da jeg ikke har elbil fra før, så kommer også usikkerheten rundt avgiftsregimet - kjøpe elbil samme år som mva og engangsavgifter blir innført ville vært surt.

Daniel_0007

Man burde bytte bil hvert 10 år uansett, mye som skjer på kolisjons sikring på 10 år, er en grunn til at norge har høy gjennomsnits alder på biler forhold til f.eks Tyskland og England.
Men igjen er ikke mange som har råd å betale 400 000 hvert 10 år, blir som iphone før så byttet folk nesten hvert år, nå har de blitt såpass dyre så mange venter 3 eller 4 år så elbiler burde bli billigere spesielt med tanke på de ikke avgifter enda
Model 3 2019 LR Rwd

Aqua

Det er selvsagt mange forskjellige motiver for å kjøpe ny bil, fra "lyst på" til strengt økonomiske årsaker (bompenger, drivstoff etc.).  Vi har en 11 år gammel Toyota diesel som med vår bruk sikkert kan holde 10 år til. Imidlertid gjør alder, 74 år, at jeg vil ha de førerassistent- og sikkerhetsdetaljene som nye biler har.  Samtidig vil vi ha elbil når vi først skal kjøpe nytt og vi må ha en med høy sittestilling (gå rett inn i ). Andre begrensende faktorer er dels pris, vi gidder ikke bruke 0,5 mill + på bil, dels leveringstid - vi vil gjerne ha bilen mens vi enda kan kjøre! De eneste som matcher dette er Kona, Niro og muligens C3 Crossback Tense. Vi beholder derfor plassen i køen på alle tre og velger trolig den som kommer først. I alle fall blir det etter at jeg har måttet skaffe meg min første aldersrelaterte legeattest. :(

Jim_Nos

Skjønner godt problemstillinga di, jeg kommer til å ta ut bilen fordi vi venter på vår første arving og har dermed ikkje tid til å vente på selfølgelige goder som app og h.feste. Fornuften tilsier at jeg vil ha en ny trygg bil som kvinnen og barn kan bruke vs en 18 år gammal Volvo evt zoe (i minste laget). Var veldig fornøyd med elbil, og vil fortsette med det. Da er det begrensa valg i denne prisklassen.

Skulle følelser styrt, ville eg heller kjøpt en brukt model s. Bakdelen der ville vært pris/alder/kort igjenværende garangti.

bno

#10
Mail til BoS idag:

Hei,

Med den begrensede info som foreligger omkring produksjon, hengerfeste og app (som allerede er mulig i Nederland for flere utvalgte fossil Kia modeller via KIA connected services og leveranser som jeg anser som småskala ser jeg det ikke lengre som hensiktsmessig å fortsatt yte et rentefritt lån til BoS i det uvisse.

Elbil fremtiden er tilsynelatende ikke noe Kia satser særlig mye på, Kia- E- Niro fremstår mer som et compliance car prosjekt. I tillegg er produktet overpriset. Det ønsker jeg ikke å støtte opp om. Fremtiden og mine midler ønsker jeg derfor å bruke på et selskap som setter kunden fremst og er mest fremtidsrettet i forhold til elbil - nemlig Tesla.
Kia viser at de med overlegg lar være å arbeide mot kritisk masse og da er jeg ikke interessert i å bidra ved å bli kunde og aller minst yte rentefrie lån i årevis slik dette tilsynelatende har utviklet seg. Her er mye skrik og lite ull.

Vennligst stryk meg fra kølista og beløpet NOK 7777,- kan overføres til konto Hilsen NN
------------------------------------

Til Kia forumet her sier jeg med dette - Takk for følge!

tuono


bjornskj

Sitat fra: bno på onsdag 07. november 2018, klokken 20:40
Her er mye skrik og lite ull.
Akkurat denne setningen dekket din post ganske godt så er enig den.

pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Trond.m

Jeg er vel enig i at denne bilen ikke skaper de helt store følelsene. Men etter å ha kommet over skuffelsen over at bilen koster 20.000 mer enn jeg hadde håpet, så er jeg nå positivt innstilt til bilen. Denne bilen dekker behovet til veldig mange kunder som ønsker en fornuftig bil til en grei pris og med veldig beste garanti. Det mest skuffende er åpenbart leveringstiden for de som er et stykke bak imkøen. Synes imidlertid at BOS har framstått veldig ryddig og har vært åpen om problemene med levering og usikkerhet i forhold til tekniske detaljer. De har også valgt en modell for kontraktskriving som gjør at man slipper å låse seg til en bindende avtale så lenge levering er usikker. Forøvrig tipper jeg at de vil tilbakebetale depositumet til de som har stått mer enn 1 år i kø, i likhet med hva de gjorde for de som venter på Mercedes EQC. Der har de betalt uoppfordret tilbake depositumet uten at man mister plassen i køen. Jeg vil derfor anbefale at man har litt is i magen og ikke selv avbestiller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA