Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Storkunderabatt

Startet av Prebs, onsdag 07. november 2018, klokken 10:41

« forrige - neste »

arthur

Hvorfor slik "motstand" mot rabatter? Hvem er vel ikke medlem av "et eller annet" som gir rabatt, til dels stor rabatt, på "et eller annet"? Mitt medlemskap i Norges Bondelag gir meg 3% rabatt på E-Niro og mitt meldemskap i HL gir opptil 40% rabatt på f.eks beslag hos Monter eller på maling his Flugger. Eller rabatt på mat bare ved å registrere seg på Trumf og dra et bankkort i matbutikken som vanlig? Eller reiseforsikring inkludert ved kjøp av flybilletter ved forskjellige kredittkort?
Man kan selvfølgelig velge å være prinsipiell motstander av slikt og selv ikke benytte seg av slikt, men da er man jaggu meg ganske sær.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Erfaringsmessig har det vært behagelig og frustrasjonsfritt å handle bil i nettbutikk de siste gangene. Det har ikke vært nødvendig å forhandle med flere selgere i ukevis for å unngå å bli lurt på pris.

Men fortell gjerne hvor jeg kan melde meg inn for å få opptil 9% rabatt på en bil jeg regner med å betale rundt 750-800.000, for. Om jeg bare kan melde meg inn i Norges Bondelag, i HL, OBOS, Trumf eller lignende slik som eksemplene er jo terskelen ganske lav og muligheten god for alle til å få rabatt.
Innmelding er jo langt enklere enn å forhandle og presse pris i ukevis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: arthur på torsdag 08. november 2018, klokken 17:41
Hvorfor slik "motstand" mot rabatter?
Fordi at rabatter er unødvendig prisdrivende. For de som ikke har tilgang til rabatter er det direkte høyere priser, ellers er kostnadene ved å administrere rabattsystemene noe som må tjenes inn ved høyere priser. I tillegg er det masse pes med medlemskort og dill og dall vedrørende avtaler. Man ender opp med å være registrert masse steder hvor man ikke vil, for folk flest benytter jo seg selvfølgelig av rabatter der man kan.

Så i det store og hele en uting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Dette har blitt en generell diskusjon om man liker rabattordninger, medlemsfordeler etc. Tror poenget fra trådstarter med denne tråden var å informere / få informasjon om storkundeavtaler var gyldige eller ikke ved kjøp av e-tron. Egenlig ikke et tema som er egnet til åpen debatt; like lite som man en diskusjon om hva man betaler for bilen eller hvilken rabatt man eventuelt har fått. Det er etter min oppfatning en privat sak mellom kjøper og selger som ikke er ment å skulle publiseres.

Sandvika

Virker som om at endel her bygger opp en argumentasjon ut ifra frykt for å skulle betale mer enn naboen heller enn logikk.

Når alt kommer til alt så setter leverandør den prisen de mener de vil tjene mest på. Utrolig naivt å tro at om noen betaler full pris så "sponser" det de som får rabatt.

BOS gir ikke rabatt for å være "snille", men fordi  at aktører som har et vist volum har en helt annen forhandlingsmakt gjennom å kunne flytte dette til andre leverandører. Da er det kanskje mer "urettferdig" at noen som bestiller 20  Teslaer skal måtte betale like mye som de som kjøper kun én. Men her har altså BOS og Tesla valgt forskjellig strategi, begge gjør det de selv mener er best for å tjene mest penger i det lange løp. I det ene tilfellet en lean salgsstrategi hvor alle får samme behandling eller i det andre tilfellet en kundetilpasset strategi som baserer seg på å prøve å oppnå høyest mulig pris i hvert kundesegment.

Når det gjelder etron så er jo det litt spesielt så lenge etterspørselen er ventet å ville overstiger tilbudet en god stund fremover. BoS står da i et dillemma hvorvidt de skal melke dette så lenge som mulig ved å ikke tilby rabatter (vil uansett selge) til "normale" marginer, eller om de skal tenke langsiktig mot storkundene og kjøre "business as usual".

For å unngå å terge på seg innkjøpssjefer samtidig som de optimaliserer inntekten vil det ikke overaske meg om de velger en mellomløsning ved å opprettholde rabatter, men noe lavere sats enn andre modeller.

chiller

Kanskje de burde heve prisen og så gi rabatt til alle.  :D

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på torsdag 08. november 2018, klokken 23:46
Når det gjelder etron så er jo det litt spesielt så lenge etterspørselen er ventet å ville overstiger tilbudet en god stund fremover. BoS står da i et dillemma hvorvidt de skal melke dette så lenge som mulig ved å ikke tilby rabatter (vil uansett selge) til "normale" marginer, eller om de skal tenke langsiktig mot storkundene og kjøre "business as usual".
Tviler på at BoS står i stilling til å gi noe som helst rabatt på etron...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Der jeg jobber nå har firmaet en avtale med div levereandører, men det er ikke firmaet som kjøper bil. De ansatte får ved å bekrefte at de jobber i firmaet 8% rabatt hos flere leverandører.
Det vil si at det holder å jobbe i riktig bedrift. Så argumentert med at en bedrift kjøper 20 teslaer faller helt ut i denne sammenhengen.

arthur

Sitat fra: Flobben på fredag 09. november 2018, klokken 07:59
Der jeg jobber nå har firmaet en avtale med div levereandører, men det er ikke firmaet som kjøper bil. De ansatte får ved å bekrefte at de jobber i firmaet 8% rabatt hos flere leverandører.
Det vil si at det holder å jobbe i riktig bedrift. Så argumentert med at en bedrift kjøper 20 teslaer faller helt ut i denne sammenhengen.

Får du 8% rabatt på elbiler eller er det snakk om 8% på fossilbiler hvor prosentavslaget er beregnet på salgspris fratrukket engangsavgifter? Slik er det i alle fall som medlem av Bondelaget via Agrol. Jeg får 3% på Niro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Uten å svare for Flobben, så har for eksempel Telenoransatte 12% på Soul Electric Exclusive, mot 16% på fossilbiler. En kjapp titt på de andre avtalene til Kia/BOS viser at de gjennomgående gir litt lavere rabatt på elbiler slik Arthur indikerer. Så lenge disse (og mange andre) rabattavtaler ligger åpent på nett, har jeg ingen betenkninger med å diskutere dem her på forum.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

#25
Sitat fra: turfsurf på fredag 09. november 2018, klokken 06:43
Tviler på at BoS står i stilling til å gi noe som helst rabatt på etron...
Nei, men BOS og Møller konkurrerer om de samme kundene...både de store og de små. Det skal visstnok legges opp til storkunderabatter også på EQC som definitivt er en bil som konkurrerer med Audi. Sånn sett kan denne diskusjonen faktisk påvirke Audi, for de følger nok garantert med på hva kundene forventer.

Stikkkontakt

Jeg fikk ikke rabatt på I-Pace, men kjenner folk som fikk 3% gjennom jobben.

arthur

Min kone fikk rabatt på en Miev ved å fremlegge et brev fra arbeidsgiver som bekreftet at hun fikk kjøregodtgjørelse. Tror det var 3%, noen år siden nå.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

De som var motstandere av storkunderabatter mente vel at det var bedre at alle fikk samme (netto)pris. Skal vi dømme etter prisene som nå er offentliggjort så vet vi vel at alle i følge Møller skal betale bruttopris + Norgestillegg  8)

trd-73

Ja, nå legger de opp til pruting på ekstrautstyret iallfall. Det er vel vanlig selv hos Møller? Marginene på utstyret er jo de samme på elbil som for fossil. Har aldri kjøpt ny bil så har ikke noe erfaring selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA