Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Storkunderabatt

Startet av Prebs, onsdag 07. november 2018, klokken 10:41

« forrige - neste »

Prebs

Har idag fått bekreftelse fra Møller i Bergen at det ikke blir gitt noen som helst rabatt på Etron uansett tidligere storkundeavtaler. Dette kommer visstnok fra høyeste hold.

Andre som har fått samme melding?

Trond.m

Nei, jeg har fått beskjed fra min lokale Møller forhandler at det ikke er avgjort.
Jeg fikk beskjed fra Møller sentralt for en mnd siden om det ikke var klart og de ville komme tilbake med informasjon. Har ikke hørt noeennå, så jeg purret opp i dag.
Hørte forresten at Bertil O. Steen når har besluttet å gi storkunderabatt også for Kia e-Niro, selv om de har venteliste på ca 2 år. Det er en endring i forhold til den første informasjonen de ga. Så jeg tror det er sannsynlig at også Møller vil gi litt rabatt, men jeg tviler på om det blir mer enn 3-4 %. En pølse i slaktetida vil mange si, men det er jo fort snakk om 25-30.000  :)

Prebs

Sitat fra: TM på onsdag 07. november 2018, klokken 20:36
Nei, jeg har fått beskjed fra min lokale Møller forhandler at det ikke er avgjort.
Jeg fikk beskjed fra Møller sentralt for en mnd siden om det ikke var klart og de ville komme tilbake med informasjon. Har ikke hørt noeennå, så jeg purret opp i dag.
Hørte forresten at Bertil O. Steen når har besluttet å gi storkunderabatt også for Kia e-Niro, selv om de har venteliste på ca 2 år. Det er en endring i forhold til den første informasjonen de ga. Så jeg tror det er sannsynlig at også Møller vil gi litt rabatt, men jeg tviler på om det blir mer enn 3-4 %. En pølse i slaktetida vil mange si, men det er jo fort snakk om 25-30.000  :)

Det var jo litt snodig at Møller Minde i Bergen avviste dette blankt. Som nevnt så kom det fra høyeste hold. Hvilken Møller avdeling er det du har hørt med da?

Trond.m

#3
Det Møller forhandleren sier at det visstnok ikke er avklart. Uansett er det ikke noe poeng å spørre en forhandler, når importøren trolig ikke har tatt en beslutning.

Det siste jeg har hørt fra dem er:

«Angående storkunderabatt er vi usikre på om Audi e-tron er inkludert i disse avtalene, og undersøker det også sentralt.
Så snart vi har fått en tilbakemelding vil du høre fra oss»

2 tilsvarende situasjoner jeg kjenner litt til:

BOS forhandlerne fortalte også at det ikke ble storkunderabatt på e-Niro. Men for 2 dager siden ombestemte importøren seg og innførte det likevel. Akkurat det samme har Nissan gjort, de har forsøkt jeg med 0 rabatt og ombestemt seg når de fikk mange negative reaksjoner fra storkunder. Nissan hadde til og med skrevet mange kontrakten for Launch Edition uten rabatt, men omgjorde likevel kontraktene og trakk fra rabatt i etterkant til de kundene som oppfylte kravet. Rabatten var opptil 9 %, så det var et betydelig beløp. Resultatet til Nissan er historisk høyt salg, og totalt sett har det nok vært lønnsomt.

Er ganske sikker på at Audi også vil gi etter for press. Argumentet om at de har kunder i kø er veldig kortsiktig, og jeg er overbevist om at Audi også verdsetter langsiktige kunderelasjoner. Dessuten er det en reell mulighet å kjøpe Audi i Sverige der det nok er enklere å forhandle seg fram til en rabatt.

Prebs

Sitat fra: TM på onsdag 07. november 2018, klokken 20:55
Det Møller forhandleren sier at det visstnok ikke er avklart. Uansett er det ikke noe poeng å spørre en forhandler, når importøren trolig ikke har tatt en beslutning.

Det siste jeg har hørt fra dem er:

«Angående storkunderabatt er vi usikre på om Audi e-tron er inkludert i disse avtalene, og undersøker det også sentralt.
Så snart vi har fått en tilbakemelding vil du høre fra oss»

2 tilsvarende situasjoner jeg kjenner litt til:

BOS forhandlerne fortalte også at det ikke ble storkunderabatt på e-Niro. Men for 2 dager siden ombestemte importøren seg og innførte det likevel. Akkurat det samme har Nissan gjort, de har forsøkt jeg med 0 rabatt og ombestemt seg når de får nok negative reaksjoner fra storkunder. Er ganske sikker på at Audi også vil gi etter for press. Argumentet om at de har kunder i kø er veldig kortsiktig, og jeg er overbevist om at Audi også verdsetter langsiktige kunderelasjoner.

"Ja, jeg har snakket med han som er ansvarlig for bedriftsavtaler som kunne vise meg et skriv fra øverste hold som bekrefter hva jeg sa: det er ingen rabatt på elbilen"

Tolk svaret slik du vil!!!!

Trond.m

Ja, jeg tror fortsatt Audi vil forandre mening hvis mange nok klager, i likhet med Bertel O Steen og Nissan.

Crown

Jeg synes det er helt greit at det ikke er storkunderabatt, men lik pris for alle uavhengig av om du er så heldig å tilhøre et eller annet felleskap med tilknytning til Møller eller ikke. Rabatten som gis må jo hentes inn igjen et annet sted, les: de som ikke er med i det gode selskap. Bilene får de solgt likevel.

Har selv kjøpt elbil med storkunderabatt og spart store penger på det, for man måtte jo være flett dum for ikke å gjøre det når det først var slik med Leaf, men jeg ville heller hatt en jevnt lavere pris.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

Spørsmåler er om alle kundene får nettopris eller bruttopris  8)

Øyvind.h

Enig. Frister mindre å handle hos et selskap som gir store rabatter til enkelte kunder. Fører bare til at alle andre føler seg lurt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Min selger sier at butikken ikke vil gi rabatter, de får neppe nok biler. Rabatt må evnt komme sentralt fra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lappsokk

Var på Møller Gjøvik på visningsdagen, der bekreftet selger at det er 0 rabatt på e-tron for alle.

Trond.m

#11
Sitat fra: Lappsokk på onsdag 07. november 2018, klokken 23:07
Var på Møller Gjøvik på visningsdagen, der bekreftet selger at det er 0 rabatt på e-tron for alle.
Hvis alle forhandlere blir enige om felles pris / null rabatt så kan det faktisk være ulovlig pris-samarbeide. Det er stort fokus på dette fra konkurransetilsynet nå, så da kan det kanskje være grunnlag for et tips dit. Men hvis importøren gir så lite i margin at det er umulig å gi rabatt, så er det selvsagt noe annet og positivt for kundene. Det var det BMW i praksis gjorde da de introduserte i3. Da fikk forhandlerne en lav provisjon og kontrakten var juridisk mellom kunde og BMW Norge, med forhandleren som kommisjonær. Hvis Møller bare dikterer sine egne forhandlere til å gi 0 rabatt, maks profitt så er det nok lovlig og greit nok, for da kan jo de som ønsker det velge en uavhengig forhandler. Jeg kjøper iallefall ikke en bil til 800.000 uten å vurdere minst 2 konkurrerende tilbud. Og dersom norske forhandlere skulle forsøke å utnytte markedssituasjonen er det greit å minne dem om at det finnes Audi forhandlere i Sverige som gjerne vil ha norske kunder. Men diskusjon om hva man eventuelt måtte oppnå mener jeg er en privat sak mellom 2 parter og ikke noe man bør poste på et åpent forum. Det gjelder også for de som har storkundeavtaler. Det har jeg dessverre ikke for Audi, men jeg synes ikke det er urimelig om andre med storkundeavtaler får glede av de.

Orbit

Fra annen tråd:
Sitat fra: Orbit på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:45
Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/contentassets/dc2d77040b0746f8a3714d878c5c3f26/skatte-abc_2018.pdf4   Personalrabatt på varer og tjenester
Personalrabatt  på  varer  skattlegges  ikke  når  alle  følgende  vilkår  er  oppfylt,  jf.  FSFIN
§ 5-15-3

  • rabatten må anses rimelig
  • varen produseres eller omsettes i arbeidsgiverens virksomhet
  • vareuttaket må anses å dekke et vanlig privat forbruk. Kjøp oftere enn hvert tredje år
    av betydelige kapitalgjenstander som f.eks. bil, båt o.l., kan ikke anses å dekke vanlig
    privat  forbruk.  Ved  kjøp  av  betydelige  kapitalgjenstander  hvert  tredje  år  eller  sjeld-
    nere, må det uansett vurderes om den konkrete rabatten anses som rimelig.
FIN har inntil videre lagt til grunn at skattefritaket kan omfatte tjenester når vilkårene
som  gjelder  for  personalrabatter  på  varer  er  oppfylt.  Dette  gjelder  for  eksempel  når
ansatte  leier  formuesobjekter.  For  at  rabatten  skal  anses  som  rimelig  må  den  ikke
bringe prisen under arbeidsgivers kostpris inkl. indirekte kostnader. Rabatten må nor-
malt ikke være større enn det som gis storkunder.
Dersom rabatten overstiger et rimelig
nivå eller det ikke betales noe for ytelsen, skattlegges fordelen som oppnås fullt ut.

Så dersom det ikke er storkunderabatt (som jeg også synes er mest ryddig, selv om jeg ville fått det), så påvirker dette også muligheten for rabatt til ansatte hos forhandler/importør. Disse kan maksimalt få samme rabatt som storkunder, ellers skal hele rabatten skattlegges som lønn (ny innskjerping av reglene fra i år).

Det kan jo være at BOS og andre som har gjeninnført storkunderabatt har sett at dette gir en skattegevinst for egne ansatte.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Godt poeng dette med skatt for ansatte. Regelen er vel foreslått skjerpet i forslag til statsbudsjett. Interessant at du mener at du gjerne vil betale full (over)pris for bilen ! ?. Regner med at det vil være lov til å legge på tips også til bilselgeren. 10 % er vel ikke urimelig  ;)

Orbit

Jeg vil heller at alle får bilen 4% billigere, enn at halvparten av kundene får 8% rabatt (som er ca satser og andel med storkunderabatt fra tidligere erfaring). Begge scenarier gir like mye igjen hos forhandler. Så lenge de ikke stikker det i egen lomme i stedet da....  ;)

Selgeren får ikke tips av meg1! Ønsker selvfølgelig billigst mulig, men samtidig også at det er fair pris.

1) Tips er også skattbart + ilegges arbeidsgiveravgift (innskjerpet innrapportering og kontroll fra i år). Så dersom Røkke kommer innom og gir selgeren 1 milliard i tips for å komme først i køen, så utløser dette 141 millioner i arbeidsgiveravgift mot forhandleren, dvs konkurs.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA