Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?

Startet av Pit, onsdag 07. november 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

Herwitz

Mine tall:
2014 modell
Kjørt 66665 km (nesten litt creepy tall der)
Batteri: 17.52 kwh
Lading: Par ganger i uken til 100% på ca 20 amp. Kan godt stå en uke uten bruk, da er den tilkoblet strøm.
Kommentar: Brukes som eneste bil. Tidligere en del småkjøring, men også en del turer på ca 200 km og noen ferieturer. Derav en del hurtiglading, men ikke veldig mye. Nå mest kjøring til og fra hytta ca 75 km hver vei. Hurtiglader kanskje to ganger i måneden i snitt.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

fully charged

Synes dette var en veldig bra artikkel...(obs der den ser ut til å være ferdig fortsetter den et stykke lengre nede).
Høy temperatur og langvarig tomt batteri er vel den verste fienden ser det ut som.

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965


02jan

Med parkering innendørs idag viste min 14 modell 15mil rekkevidde, kjørte 12 mil og ca 2 i rest ( ingen sparekjøring, motorvei Oslo/Akershus 0 til -5 ute)

Helt innenfor i forhold til mitt bruk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

DieselVegard

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13

Jeg har også noen ganger kjørt bilen nesten helt ned til 0 før lading, noe som gjerne blir anbefalt for å maksimere balansering.
Likevel er jeg som sagt nede på ca16.2 kwh etter 110k km. Det merkes også i praksis med 20-30 km redusert kjørelengde ift slik den var som ny.



Jeg har en mars 14, 114`km og dette er også min erfaring. Jeg må ut å måle i morgen skjønner jeg, men erfaringsmessig så har jeg mistet ca 20km av rekkevidden fra da den var ny. Jeg kunne da den var ny kjøre 110km i .10grader tur/retur til det "lokale" alpinsenteret. Det er ikke mulig i dag.
Min bil er tom hver dag, og blir sakteladet fra 5-10% til 100 hver natt. Hurtiglader ble aldri brukt de første årene, men nå i det siste er jeg nødt til å bruke den 2 ganger i uka for å komme hjem. Da gjerne bare for å fylle på 20km.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Ingeniøren

Hva bilen viser er avhengig av hvor og hvordan du kjørte før du ladet opp. Kjører du ned en 5 km lang bakke og lader kontra å kjøre opp samme bakke og lade vil gi deg vidt forskjellein rekkevidde ved fulladet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Ja klar over det, 15 mil var estimert fra jobb (kjørt fra 230 MOH ned til 100moh, på 25 km, før start. Kjørte så 12 mil med 2 mil rest, i få minus uten tanke på sparing.

Er usikker på om bilen har kortere rekkevidde siden ny, da jeg første året kjørte noe mer deffangsivt/mindre(litt elbil nisse style)  varme - mens de siste 80.000 km kjører jeg uten tanke på å spare energi, forbruker går noen prosent opp, men kommer kjappere dit jeg skal og sitter på hurtigladere fra
5 til maks 15 minutt, før jeg drar videre.

Bilen føles fortsatt som nybil, så lenge ny i3 ikke har mere funksjonalitet (ikke duppedingser), som skistativ ,sykkelstativ eller større bagasje så beholder jeg 60ah  - og om noen år etterhvert flytter motor og drivpakke over på min 1600-2, og får meg en 1600e som har takstativ og  hengerfeste.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Samco

Stor fornøyd med min i3 rekkevidden varierer med kjørestil og varme bruk på vinteren 120/130 km virker som snittet, rekorden var 170km på guess O meter i fjor sommer. Sparer så mye på å ha den i øyeblikket frister mere å ri den bølgen så lenge som mulig å oppgrader når det er et stort hopp.

MFA

2014 modell, 91000km, målte 16,2 kWh i dag noen uker før garantien går ut. Utgjør 14 % reduksjon der lading har vært ved behov og ofte opp til 100 % ved lading på Type 2 lader hjemme. Ser at flere ligger på dette nivået, mens andre ligger høyere uvisst av hvilken grunn. Er uansett langt innenfor fabrikkgarantien så man må vel bare leve med det man har.

Blir spennende å se om BMW vil tilby fornuftig batteriskifte når de første i3'ene begynner å få en del år på veien.

roso

Mine tall:
2014 modell
Kjørt 132000
Batteri: 17.64 kwh
Lading: Kjører ca 12 mil hver dag og lader på 32a på natten og på 10a på jobben. Sjelden hurtiglading

Klykken

Bilen har stått ei ukes tid nå (med ladekladd tilkoblet), uten å ha vært i bruk. Temperaturen har falt fra +3 forrige uke til -17 idag, og merket meg at GOM viste i overkant 8 mil rekkevidde ved forvarmet bil (timer) da jeg satte meg inn.

Sjekket SocMax: 17.2 mot tidligere 18.8.

Antar at BMS er litt på utur, så må kjøre den litt ned og lade til maks for å se om det bedrer situasjonen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Sjekket bilen ref denne tråden etter å ha eid den siden mars måned i 2017 etter ca 40 000 km:
https://elbilforum.no/index.php?topic=33921.msg584346#msg584346
Hadde deretter et uhell i fjor ved første snøfall der bilen sklei ned en bakke og havnet oppå en mur slik at batteriet ble skadet. For å unngå å måtte bytte ut enkeltceller så ble det skaffet en brukt batteripakke med ca. sammen kjørelengde(66 000 km). Var selvfølgelig ikke noen 94 Ah pakker tilgjengelige i høst, (men dukket typisk opp flere nå i januar :(), så det var jo litt uheldig da jeg kunne tenkt meg litt mer rekkevidde!
Når jeg nylig målte den batteripakken som står i bilen nå via ""Remote Connected" så viser den 16.44 SOC.
Første gang jeg målte den for noen mnd siden så var den nede i 16,1 SOC, så det må jeg si var litt skuffende :o
Har prøvd å kjøre bilen litt ned til 10 km rekkevidde, men er det slik at man må kjøre den nesten til 0 for å sikre at man får ladet og balansert batteripakken helt opp igjen?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

KHL

@PionerThink Om du tenker på å kjøre i3en til nær 0km så husk at bilen stopper når gjenværende rekkevidde når 0km. Det er tidligere nevnt at bilen kan kjøre noen km lengre, men dette stemmer ikke (lengre).

Olee

Tenkte jeg skulle legge ut mine tall da bilen ikke har gått noe særlig langt  :)

2014 modell
Kjørt: 15 100km
Batteri: 17,8 kwh
Lading: Ukjent, nettopp kjøpt.

quandt1960

Sitat fra: Pit på onsdag 07. november 2018, klokken 10:40
Tenkte å høre litt om batterikapasitet fra dere som har eldre i3.
Oppgi avlest kwh fra servicemeny, km kjørt og eventuelt hvordan man normalt lader

Mine tall:
2014 modell
Kjørt 110 000km
Batteri: 16,2 kwh
Lading: Hver dag(natt) til 100% (32A lader), og i snitt 2-3 hurtigladinger i måneden.
Kommentar: Ingen merkbar reduksjon før ca 60-70k km. Stabilisert seg på ca dagens kwh siste 4-5 mnd.

Du kan ikke måle det slik fra servicemenyen, Det som står i servicemenyen er bare beregnet basert på en algoritme. Skal du gjøre det korrekt må du gjøre en batteriutladningstest/ha BMW service verktøy for å måle ut kapasiteten korrekt. Batt.Kap Max kan variere i clustermeny uten at det er den reelle kapasiteten til batteriet.

Pit

Sitat fra: quandt1960 på mandag 07. oktober 2019, klokken 14:43
Sitat fra: Pit på onsdag 07. november 2018, klokken 10:40
Tenkte å høre litt om batterikapasitet fra dere som har eldre i3.
Oppgi avlest kwh fra servicemeny, km kjørt og eventuelt hvordan man normalt lader

Mine tall:
2014 modell
Kjørt 110 000km
Batteri: 16,2 kwh
Lading: Hver dag(natt) til 100% (32A lader), og i snitt 2-3 hurtigladinger i måneden.
Kommentar: Ingen merkbar reduksjon før ca 60-70k km. Stabilisert seg på ca dagens kwh siste 4-5 mnd.

Du kan ikke måle det slik fra servicemenyen, Det som står i servicemenyen er bare beregnet basert på en algoritme. Skal du gjøre det korrekt må du gjøre en batteriutladningstest/ha BMW service verktøy for å måle ut kapasiteten korrekt. Batt.Kap Max kan variere i clustermeny uten at det er den reelle kapasiteten til batteriet.

Kan du gi litt mer info om hva du baserer dine påstander fra?
Etter min erfaring (5,5 års eie av i3) stemmer den avleste reduserte Batt.kap.max veldig bra med opplevd redusert rekkevidde i km.
Batt.kap max varierer heller ikke mye mellom hver måling på min bil, har du andre erfaringer å vise til?
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA