Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selge leaf ...kjøpe «ny» brukt elbil.. men hvilken..

Startet av Stig@tle, tirsdag 06. november 2018, klokken 23:25

« forrige - neste »

Samco

I3n er kjapp og morsom å kjøre man sitter litt høyere en de fleste elbiler.
Litt stiv bil og litt gammelt preg på iDrive systemet mot mere moderne touch Screen systemer.Bedre sving radius en på London Black cabs så den er utrolig lett kjørt.

Stig@tle

var hos en bruktbil forhandler på lørenskog i dag. og fikk gått ut og inn massevis av ganger både i ioniq og i3.  ble møtt med at ioniq hadde bedre rekkevidde enn i3. og at lade tid var 50% raskere på ioniq enn i3... kan dette stemme?? ( var 15 ioniq der og 1 i3... mulig han er pro ioniq.. )
Den kommer med myye utstyr den ioniqen ja.. .. Men de skinnsetene i ioniq var fryktelig plastikkaktige.. og jeg satt meget godt i en i3..
Så nå gjenstår å sjekke finn.. finne en i3 i nærheten å prøvekjøre.. 
thx for hjelp og innspill folkens.
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

tepe2

Zoe er uaktuell. Det står kun mellom Golf og Leaf. Men takk likevel :)

hemi

ladetid på i3 og ioniq som oppgitt stemmer ikke.

Begge disse bilene er i toppskiktet i klassen og lader ca like fort +- noen få %
I tilegg har begge lavt forbruk. Hadde i3 94ah i 24.000km og var superfornøyd, ny 120ah kommer snart.

Crown

Sitat fra: hemi på lørdag 10. november 2018, klokken 21:13
ladetid på i3 og ioniq som oppgitt stemmer ikke.

Begge disse bilene er i toppskiktet i klassen og lader ca like fort +- noen få %
I tilegg har begge lavt forbruk. Hadde i3 94ah i 24.000km og var superfornøyd, ny 120ah kommer snart.

På 50kW-ladere lader de like fort i sommerhalvåret. Ioniq lader hurtigere på nye ladere som kommer med mer enn 50kW, for den kan nyttiggjøre seg det, minst 70kW, kanskje mer. Det ser også ut som Ioniq lader raskere når det er kaldt ute, ref tråder her på forumet. F.eks. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29352.30 .

Forbruket er ganske likt i lave hastigheter, selv om Ioniq bruker mindre her også, men når det blir mer fart f.eks. motorvei, så bruker Ioniq en god del mindre strøm pga særdeles god aerodynamikk.

Hjemmelading har I3 en fordel hvis du har anlegg som kan tilby trefase lading, det støtter I3 men ikke Ioniq.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

hemi

i3 har batterivarmer så det spørs rett og slett.

Setter du begge over natta ved ladestasjonen i -10 og lar de stå noen døgn så de får det i battertemp, så starter lading tror jeg det blir likt. bmw har vel 1KW batterivarmer, hva har ioniq? batterikjemi og netto størrelse er også ganske lik på pakkene.

De er overaskende like, som du sier kan ioniq i teorien nyttegjøre seg av litt raskere lading på deler av spekteret under lading, men faller fort under 70, er en kurve noe sted her.

Begge ler uansett av e-golf, og zoe i samme scenario :p

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

hemi

Leaf på de gamle er jo enten for kalde, eller for varme i de nye.. så ja ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA