Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selge leaf ...kjøpe «ny» brukt elbil.. men hvilken..

Startet av Stig@tle, tirsdag 06. november 2018, klokken 23:25

« forrige - neste »

Stig@tle

Er 190 høy .. er nå utslitt av å sitte i leaf..
er også enslig... jobber i oslo og på ahus.. bor i lørenskog..
nåverende leaf (2.gen) går 13 mil max på sommerstid..
har 250 ++ max å bruke på bil..
leser meg blind på test og omtaler,.
Liker å kjøre meg en tur til sverige å handle , ellers lokal kjøring.. thats it..
Hva skal det velges..
er jo hundre her inne som spør om det samme, vet det.. men.. er verdens største vinglepetter..

i3? Go vinterbil?  Hjulstøy evnt kupestøy generelt i den? og hvilken mod er bang for the buck?
Ioniq ? ....hmm.. liker virkelig ikke utseende.. men er den bedre enn leaf?
Niro og soul bråker fælt.. uff...
Har kølapp nr under 200 på en ds3 - men er redd den blir for dyr som nybil..
Eget forslag... en i3 inntil ds el mod3 blir lavere i pris?

Har ingen venner m elbil.. flere venner i bilbransjen som samtlige kaller meg totalt hjernedød som vil ha elbil...
Hjelper ikke min vinglehjerne...
så her trengs tilbakemeldinger og hjelp fra erfarne elbilister.
Tusen takk...









🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Vollis47

Jeg synes ikke du virker "hjernedød" når du vurderer elbil. Snarere et godt valg mener jeg.

Jeg har selv aldri prøvd BMW i3, men utfra hva jeg har lest bør den passe bra for en lang person. Selv er jeg bare 171. Finner du en til rett pris, så slå til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Samco

Fokuser mere på batteri prosent nivået en hva gom (guess o meter) viser har sel en i3 som gir meg mere kjøre lengde på gom når jeg kjøre en ved oppstart.

Stig@tle

Bør jeg vente m å kjøpe - la oss si en 2017 i3 til etter nyttår, eller litt utpå nyåret, når fler har fått 120 veersjonen?
Eller er det bare å kjøpe?
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Måkemannen


AppleKnocker

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 07. november 2018, klokken 00:37


Sitat fra: Stig@tle på tirsdag 06. november 2018, klokken 23:25
Niro og soul bråker fælt.. uff...


Hvordan vet du at Niro bråker?

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk
Kanskje han har sett TeslaBjørns video hvor han måler Niro til rundt 80 dbA på motorveien... Normalt er det enda høyere i baksetet og da nærmer vi oss grenseverdier fra arbeidstilsynet

Ingen vet vel sikkert hvordan e-Niro blir på norsk asfalt, men alt tyder på at støynivået er helt hinsides fornuft.

Jeg må presisere at jeg har bestilt en e-Niro og liker veldig mye ved bilen. Men støynivå kan være en showstopper.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

goggo

Sitat fra: Stig@tle på tirsdag 06. november 2018, klokken 23:25
Niro og soul bråker fælt.. uff...

Har du prøvekjørt dem? Soul EV kan du låne hos forhandlerne, samme med Niro PHEV. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor e-Niro skal støye mer en PHEV versjonen når denne kjører elektrisk.

Generellt så anbefaler jeg deg å låne/prøvekjøre hver av de aktuelle bilene og ta de på en lengre tur. Hvis ikke forhandleren lar deg låne/prøvekjøre bil for mer enn en time eller to så finn en annen forhandler :)

Her inne på forumet blir det ofte til at vi snakker fram våre egne biler (sa jeg at jeg nå kjører min femte KIA, hvorav 2 elektriske? :) ) , så det kan være bedre at du danner deg dine egne inntrykk av hvilken bil du liker best innenfor det budsjettet du har.

mvh
Hugo 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Crown

Først: Forstår veldig godt at du vil bort fra Leaf. Er selv 191cm, 100kg+ og klarer ikke å finne en god kjørestilling i Leaf. Aller mest pga manglende lengdejustering av ratt. Vi har både Leaf og Ioniq. Ioniqen finner jeg en veldig god kjørestilling i.

I3 synes ikke jeg faktisk er så veldig god å sitte i for min kropp, samtidig blir det litt sært for meg. Selv om du er alene vil du kanskje ha passasjerer av og til? Det kan du glemme i baksetet hvis du selv er i forsetet på I3. Jeg kommer ikke _inn_ bak en gang hvis jeg har førersetet foran slik jeg må ha det, i tillegg er det de sære bakdørene som gjør at du må åpne fordøren når du skal slippe passasjeren av igjen. Men morsom å kjøre er den, så lenge det ikke går for fort, da blir det vinglete :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AppleKnocker

Sitat fra: goggo på onsdag 07. november 2018, klokken 08:36
Sitat fra: Stig@tle på tirsdag 06. november 2018, klokken 23:25
Niro og soul bråker fælt.. uff...
Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor e-Niro skal støye mer en PHEV versjonen når denne kjører elektrisk.

Tror ikke det er mulig å støye MER enn Niro PHEV. Poenget er at Niro PHEV har et støynivå som er helt absurd. Kona electric har fått en del klager fra motorjournalister på støy. Hvis man skal referere til TeslaBjørn og hans støymålinger igjen, så ligger Niro PHEV nesten 10 decibel over Kona på motorvei.

Spørsmålet er vel heller om det er et håp om e-Niro har lavere støy. Foreløpig er et ingenting som tyder på det, men det er lov å håpe.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Stig@tle

Stemmer.. har kjørt niro altså - ikke el versjon.. og sett og lest tester. Støy delux.
Orker ikke det.. skal ha elbil som eneste bil.
Må vel ut å testkjøre de ulike modeller.
Ioniq.. må vel sjekkes ut den og. 
Vil ha en bil som går mer enn 13 mil pr lading.. og har gide seter for 115kg 190 cm. 
Kanskje kjøpe en i3 og ha den frem til bedre alternativ er i handelen.
For å beholde leaf m hylebrems og armstrekk orker jeg ikke...
hva med zoe?? Noen erfaringer?
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

Counterpointer

Soul bråker virkelig ikke. Kjørte min 60k km.

Ioniq er nok det beste og tryggeste kjøpet.

Begge er vesentlig bedre en gammel Leaf.

Fosilbil er snart død i sentrale strøk, bruktprisene vil stuuupe de neste årene.

Trekkoppbil

Det beste er vel å prøvesitte bilene.
For andre kan det være umulig å forutse hvilke bil du vil sitte godt i. Jeg er 3-4 cm kortere enn deg, og sitter alltid godt i Leaf, mens jeg kjenner noen på 160, som ikke sitter godt i Leaf. Det kan være nakkeputer mm man kan prøve.

For det budsjettet, kunne man prøve å få tak i en 39kwt Kona i Tyskland eller Danmark. Jeg aner ikke om du vil sitte best i Ioniq eller Kona, men Kona er vel høyere?

Zimon

Beste tipset er å kontakte forhandlere og bestille prøvekjøring. Ser du biler på finn.no så kontakt selger og avtalt å ta en tipp + liten prøvetur. Så får du raskt bedre inntrykk av bilene.

Selv har jeg Ioniq og strålende fornøyd, lite støy, god bil å kjøre, god plass i kupe, ok bagasjerom (selv om kunne vært litt bedre i høyde, men den har god bredde og dybde). Rekke vidde er ok, ikke best men dekker mitt minimums behov som er pending 8 mil tur+retur ca. Tok også lengre tur i starten av Oktober til hytta i Kragerø området for å vinterstenge. Kjørte fra Flateby til Lillestrøm for å plukke opp min far + sambo til storesøsteren min + litt bagasje og kjørte så videre. Stoppet på Fokserød ved Sandefjord som da tilsvarer 154km ifølge google maps fra Flateby til Fokserød (så legg på 1-2 km med tanke på innom Lillestrøm sentrum). Hadde da 24% batteri igjen. Lading tok ca 30 minutt til å gå opp til 92% ca om jeg husker korrekt. Ioniq begynner å strupe lagehastighet på 77% og hurtiglader maks til 94%.  Ifølge Grønn kontakt appen så laget jeg totalt 21,21kWh med snitt på 40,57kW (som inkluderer etter struping fra 77%).

Så vurder Ioniq om den dekker ditt behov med tanke på plass til deg selv, familie, bagasje etc. Baksete plass er også ganske god.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Stig@tle

Takk for tilbakemeldinger.
Skal ut å prøve i3 illpet av uken.
Ioniq har jeg nå satt meg inn i, og gått ut av ( spurte en fyr som parkerte ved siden av meg i butikken, om jeg kunne prøvesitte, da jeg mistenkte den for å være lavere i innsteg og sittestilling enn leaf.. og det var den.. såpass mye at jeg tror den utgår..for dårlig rygg hofter..ha ha .. men setet var noe annet enn leaf ja.. satt godt og med rett lengde til ratt osv.. hvirfor klarer ikke nissan å ha lengde justerbart ratt., uff.. ja ja..
prøver i3 til uka. Meget spent på den.
Kanskje jeg finner noen i morgen jeg kan prøve kjapt..
Ungen bor i trondheim... og jeg er single .. trenger ikke større bil. Ennå..
Thx
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

cbjornerud

Vi har en Zoe, som jeg har kjørt en del gjennom 3 år. Helt kurant, men en enkelt bil. Nå har jeg nylig kjørt Kia Soul i 10 dager som leiebil. Da jeg kom hjem føltes Zoe litt trang (jeg er 196). Soul ble avskrevet pga utseende da vi valgte bil, har derfor ikke prøvd denne tidligere. Du kan fint klare deg med en Zoe, spesielt om du kjøper en med 41KWt batteripakke, men du bør prøvekjøre selv og vurdere om du trives i bilen. Den gjør alt du forventer, men den er enkel. En detalj jeg virkelig likte i Soul var rattvarme, det har ikke vår 2015 R240 Zoe, det var ikke en opsjon da.
Lykke til med valg av elbil!
2015 Zoe R240

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA