Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4-5% tap når tilkoblet vegglader.

Startet av Espelectric, tirsdag 06. november 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

Espelectric

Hei

Har målt batteritap når bilen står tilkoblet lader hjemme og når den står parkert uten lader tilkoblet.
Stod parkert 20 dager på flyplassen forleden og tapte 30% så 1,5% i snitt om dagen. Stod da i normal modus og sjekket den 1 gang i uken.
Når bilen står tilkoblet Tesla Wallcharger hjemme i garasjen opplever jeg dog at den taper 4-5% om dagen. Testet dette med å lade opp til 80% og så stille ned til 50% og sjekket ca daglig.
Antar at dette ikke er normalt og at det muligens er noe feil med veggladeren?
Har ikke opplevd tilsvarende økt tap ved bruk av UMC eller Type 2 kabel.
X75D (85kWh)

geear

Smart preconditioning? Har ikke brukt den selv, men kan tenke meg at den kan ha gjort seg klar for avreise flere ganger mens den stod hjemme? Dersom på..

Energy saving? Always connected?

sjokomelk

Ved at du sjekker bilen hele tiden vekker du alle systemene og den trekker en del strøm på å holde dette gående en stund før den "går i dvale" igjen.
Forbruket høres riktig ut for meg hvis du ikke har aktivert strømsparing, ikke skrudd av "Always connected" og sjekker bilens status løpende.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Espelectric

#3
Bruker ikke smart preconditioning. Energy saving av og always connected på for alle scenarioer.
Rart at den ikke ligger på 4-5% tap når den er tilkoblet UMC eller type 2 lader på flyplass og jeg sjekker like ofte, selv om jeg ikke vil karakterisere en gang om dagen som løpende.
Stiller meg sterkt tvilende til at 4-5% tap er normalt selv om man sjekker innom bilen en gang daglig.
X75D (85kWh)

mthoring

Kanskje den aldri går i dvale når den er tilkoblet nettstrøm? Det gjør den vel ellers om natta, selv med energy save off(?). Anbefaler ellers å ha energy save on (samt always connected on), da er den lett å nå fra app uansett og du sparer strøm. Det tar ca 3 sekunder for den å skru seg på når du setter deg inn, 0 hvis du har skrudd på forvarming før du setter deg inn.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

k1

Sitat fra: mthoring på tirsdag 06. november 2018, klokken 20:25
...(samt always connected on), da er den lett å nå fra app uansett og du sparer strøm.
Du mener always connected off?

Vhagar

4-5% hver dag er mye, tror jeg, for jeg vet ikke. Vil det si at den kun lader opp til limiten og så starter tapet og den starter aldri å lade seg selv opp igjen til limiten?

Selv har jeg den tilkoblet TWC hele tiden og den taper seg rundt 2-3% før det ser ut til at den starter å lade seg selv opp igjen til hva den er satt til. Har ikke opplevd lavere selv hvertfall. Og jeg har strømsparing PÅ og allways connected PÅ og ingen smart preconditioner.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: mthoring på tirsdag 06. november 2018, klokken 20:25
Kanskje den aldri går i dvale når den er tilkoblet nettstrøm? Det gjør den vel ellers om natta, selv med energy save off(?). Anbefaler ellers å ha energy save on (samt always connected on), da er den lett å nå fra app uansett og du sparer strøm. Det tar ca 3 sekunder for den å skru seg på når du setter deg inn, 0 hvis du har skrudd på forvarming før du setter deg inn.

Jeg har always connected avslått nå, appen klarer alltid å vekke bilen nå og det tar ikke så veldig lang tid heller. Tesla har gjort en bra jobb med denne løsningen, det fungerte jo overhodet ikke på tidligere versjoner (7.x og tidligere, fiksen kom vel i en 8.x versjon).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mthoring

Sitat fra: k1 på tirsdag 06. november 2018, klokken 20:44
Sitat fra: mthoring på tirsdag 06. november 2018, klokken 20:25
...(samt always connected on), da er den lett å nå fra app uansett og du sparer strøm.
Du mener always connected off?

Nei jeg mente always connected on, da det har minimalt innvirkning på strømforbruk, og sørger for at bilen er lett å nå fra app. Mulig den er lett å nå fra app med always connected off i disse dager også, men det var problematisk sist jeg prøvde det (ca. 1 år siden).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

k1

Har ingen problemer med å koble til bilen via app med always connected off.
Så skal man først spare strøm ville jeg anbefalt å holde den på off nå.

GeirHM

Jeg bare minner om at på biler med ny MCU så er muligheten for manuell energistyring fjernet, dette skjer nå styrt av bilen. Våre biler mangler en rekke funksjoner som «always connected».

Min tmx100 står for tiden tilkoblet i oppvarma garasje (10-14gr) med avfukter. Med SOC satt til 60%. I følge TeslaFi har jeg et tap på ca 2,5 kWt i døgnet. Om jeg tar den av nettet er tapet noe mindre, under 2kWt.

Jeg har fikla litt med settingene i TeslaFi så denne ikke skal stjele så mye strøm under loggingen. Det viktigste er å stoppe logginga om natta. Men den stjeler sikkert fortsatt noe.

GOS

Sitat fra: GeirHM på onsdag 07. november 2018, klokken 12:44
Jeg bare minner om at på biler med ny MCU så er muligheten for manuell energistyring fjernet, dette skjer nå styrt av bilen. Våre biler mangler en rekke funksjoner som «always connected».

Min tmx100 står for tiden tilkoblet i oppvarma garasje (10-14gr) med avfukter. Med SOC satt til 60%. I følge TeslaFi har jeg et tap på ca 2,5 kWt i døgnet. Om jeg tar den av nettet er tapet noe mindre, under 2kWt.

Jeg har fikla litt med settingene i TeslaFi så denne ikke skal stjele så mye strøm under loggingen. Det viktigste er å stoppe logginga om natta. Men den stjeler sikkert fortsatt noe.

Muligens det er borte for alle nå i V9!? Klarte ikke i farten å finne ut hvor jeg gjorde de innstillingene etter at V9 ble installert på min "veteran" Tesla (RWD før AP) i helgen.


(Likte heller ikke at jeg ikke kan skifte mellom hva jeg har øverst på skjermen og hva jeg har nederst. Liker å ha Media-player øverst å karte nederst....men det går vist ikke lenger:-(      )
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espelectric

Det jeg ikke forstår er hvorfor tapet er så mye høyere når den er tilkoblet Wallcharger.
Nå står bilen parkert på flyplassen tilkoblet type 2 lader. Den ladet til 69% og har nå falt til 67% på halvannet døgn. Hadde den stått hjemme i garasjen tilkoblet Wallcharger ville den ha falt til 64-65% og det synes jeg ikke henger på greip.

Kan dere være feil på wallcharger?
X75D (85kWh)

mthoring

Sitat fra: Espelectric på onsdag 07. november 2018, klokken 21:03
Det jeg ikke forstår er hvorfor tapet er så mye høyere når den er tilkoblet Wallcharger.
Nå står bilen parkert på flyplassen tilkoblet type 2 lader. Den ladet til 69% og har nå falt til 67% på halvannet døgn. Hadde den stått hjemme i garasjen tilkoblet Wallcharger ville den ha falt til 64-65% og det synes jeg ikke henger på greip.

Kan dere være feil på wallcharger?

Skru på energy save, hvis du har MCU1 og det ikke allerede er aktivert, og se om tapet når den er tilkoblet reduseres.

Nei, det er ikke noe feil med wall connector. Det er bilen som holder flere energikrevende systemer på når den er ikoblet lader.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

GeirHM

Det høres jo litt rart ut at bilen din mister mer tilkoblet en TWC enn på en annen Type2 lader.

Jeg har og min på en TWC, men jeg har ikke testet mot annen lader. Jeg bare registrerer at den taper litt mer energi når den står tilkoblet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA