Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import leaf 2018

Startet av Joggamann, tirsdag 06. november 2018, klokken 10:08

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: Joggamann på søndag 11. november 2018, klokken 11:20
Sitat fra: Løve på lørdag 10. november 2018, klokken 23:03
Sitat fra: Joggamann på lørdag 10. november 2018, klokken 17:05
Fikk svar at app skulle funke og at norsk meny var på bilen.

Såvidt jeg kan se har jo disse nøyaktig samme garanti og utstyr som 'norsk' bil bare billigere.

Vurderer disse sterkt

Løve

Sitat fra: MrOtto på søndag 11. november 2018, klokken 09:29
Garantien din er den samme som følger bilen i landet den er solgt i og kan være ulik det Nissan tilbyr biler solgt i Norge. Du får ikke reklamasjonsrett etter norsk lovgivning.

NISSAN sin garanti er prikk lik i hele EU/EØS området.

Joggamann

Chatta med Nissan Norge nå, de bekrefter 3 års garanti på import biler fra Europa. Dog ser jeg en import selger skriver følgende i annonsen:

8 år / 160.000 km garanti på batteri hos Nissan fra første gang reg.
5 år / 100.000 km elbilgaranti hos Nissan fra første gang reg.
3 år / 100.000 km grunnleggende kjøretøygaranti hos Nissan fra første gang reg

Hva er forskjell på elbil garanti og grunnleggende kjøretøy garanti?

Trekkoppbil

Sitat fra: Joggamann på mandag 12. november 2018, klokken 11:48
Hva er forskjell på elbil garanti og grunnleggende kjøretøy garanti?
Det må du nesten spørre butikken om, hvilke garantivilkår som gjelder.

Det gjelder å skille mellom fabrikkgaranti og butikkgaranti.
I Europa er det vel vanlig med 3 års fabrikkgaranti på bilen, og lengre fabrikkgaranti på batteri.
På batteriet har Nissan hatt 8 års garanti mot brudd siden starten av.  Dvs mot feil som gjør at bilen ikke er kjørbar. Risikoen for at det skjer på tidligere årganger av Leaf, har vært nesten neglisjerbar, men det har vært gjengarfeil blandt andre bilmerker.
Det jeg synes er viktig, er kapasitetsgarantien. Den var 5 år/100 000km eller 60 000 miles på 24kwt, og den er siden kommet opp på  8 år/160 000km som matcher nyere bransjestandard, og den skal garantere 8 kapasitetsbarer.
Batterigarantien synes jeg er viktig på nyere typer batterier, hvor man ikke har erfaring med levetid.

I Norge er det vanlig med 5 års fabrikkgaranti i stedet for 3 år. Enkelte bruktbilimportører tilbyr butikkgaranti framtil bilen er 5 år, for å matche biler som er solgt nye i Norge.

På Leaf synes jeg ikke det er så viktig med garanti, så lenge man ikke trenger batterigarantien. Men bilister er forskjellige, og andre liker å ha garanti på vindusviskerene.

Joggamann

Tar opp denne litt igjen.

Snakket med Nissan idag og de mente at en ikke var garantert batterivarmer eller vinterpakke i import da dette ikke var standard i europeiske modeller.

Hva er vinterpakke? Kan ikke se at dette er et valg i Norge, dette må vel være varme i ratt, seter osv? Batterivarmer er vel varmeteppe, er dette noe en lett kan se på en bil ved å åpne panseret?

Carl Anton Stenling

Varmeteppe er en misvisende betegnelse. Dette er i praksis noen små varmeelementer som slår inn ved meget kaldt batteri under gitte betingelser. Har ennå tilgode å se noen med importbil som har rapportert utfordring pga. manglende "varmeteppe".
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sele

Nissan svartmaler fordi de vil at du skal kjøpe bil av din lokale Nissan forhandler. Har hatt en europa utgave i snart 4 år og den har funket utmerket om vinteren. Du får dårligere fabrikkgaranti kun 3 år så da må du selv vurdere hva du vil ha av garanti. Har aldri vært noe tull med min bil som har blitt fulgt opp med service hos nettopp Nissan.

Joggamann

Har en 2011 leaf selv uten dette, bor i Rogaland så sliter ikke med 20 blå om vinteren.

Importør står for 2 år med garanti for å matche norske biler.

Meget fristende å få en full utstyrt tekna med skinn/to tone og auto parkering + vinterdekk til 315 000,-

Alternativet er 350 000,- hos lokal forhandler eller et enda større byks opp til ca 400 K ish for kommende 60 kwt

Løve

Hvis importbilen er en LE så er den en LE. Hva er det for en variant du ser på?


Joggamann

Valgets kval!!

Var på nippet til å kjøpe brukt Tesla idag men virker ut til at salget går til en annen. Trenger bilen i jobbsammenheng med en to dagers tur til Kristiansand og Bergen 1 gang i måneden, utover det lokal kjøring i Stavanger/Sandnes/Jæren.

Spørsmålet er en 2014 s85 med par måneder bilgaranti igjen, eller import 2018 leaf.

Rekkevidde er selvfølgelig favør Tesla, men sjelden jeg kjører 20 mil til dagen lokalt, utenom langturene.

Hvor mye tror folk en kan få igjen for en import til ca 315,- om et år eller 1,5? 200?
Garanti er jo også et spørsmål med lite eller ingenting på Tesla og nybil med leaf hvor forhandler går god for de 2 siste årene.

automat

Siden du skal bruke bilen på langtur i jobbsammenheng, så regner jeg med at tidsbruk er en viktig faktor. For Leafens del bør du gå nøye gjennom ladelogistikken på tur, som destinasjonlading før returreise, mulighetene for hurtigladestopp, inkludert risiko for ladekø. Og «rapidgate» (som gjør at man bør unngå to hurtigladinger samme dag). Slik at du ikke får noen overraskelser her. Lek deg litt i abetterrouteplanner.com Legg inn litt dårlig vær og motvind, så ser du hvordan det er de kjipe dagene.

En Tesla vil nok takle dette på strak arm, men her er selvfølgelig vedlikeholdsutgifter en større risiko.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Joggamann

Sitat fra: automat på tirsdag 04. desember 2018, klokken 00:05
Siden du skal bruke bilen på langtur i jobbsammenheng, så regner jeg med at tidsbruk er en viktig faktor. For Leafens del bør du gå nøye gjennom ladelogistikken på tur, som destinasjonlading før returreise, mulighetene for hurtigladestopp, inkludert risiko for ladekø. Og «rapidgate» (som gjør at man bør unngå to hurtigladinger samme dag). Slik at du ikke får noen overraskelser her. Lek deg litt i abetterrouteplanner.com Legg inn litt dårlig vær og motvind, så ser du hvordan det er de kjipe dagene.

En Tesla vil nok takle dette på strak arm, men her er selvfølgelig vedlikeholdsutgifter en større risiko.

Takk for svar.

Ja, det er det som er dilemmaet - Ofre garanti for rekkevidde og slippe logistikken. Om jeg får teslaen får jeg den billig i forhold til det som ellers er på markedet, men valgets kval.

Skal leke meg litt på siden du oppgir og se hva tallene sier

Joggamann

Da ser det ut til at det blir en leaf for å ha garanti og heller ofre rekkevidde.

Eneste minuset jeg ser så langt med import er dette 'varmeteppe' som ser ut til å mangle. Lokal Nissan selger mente dette slo inn 'hele tiden' ved kaldt vær, er det noe fasit her? Min 2011 import leaf mangler dette og mener den slår inn med -20 om jeg hadde hatt?

Og til slutt; Mulig rekkevidde på vinter 20 og sommer 25 med normal kjøring? Da snakker vi litt motorvei men stort sett 50-70 soner maks og pen kjøring.

hemi

20 og 25 vil du måtte lage kø for å klare :p men ja går sikkert. Men skyr du alt over 70 soner så er det vesentlig større håp. det er 80, og spesielt 100 og 110 soner som dreper rangen på leaf 40.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA