Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt tms 2013/2014

Startet av falk1, tirsdag 06. november 2018, klokken 09:49

« forrige - neste »

falk1

Begynner å bli en stund siden temaet er diskutert her, og nye, stadig billigere tms dukker opp på Finn.

Hva ser man etter på 2013/14 modeller gått over 100k? Ny DU og batteri er ofte byttet på garanti, men er det da ny og forbedret DU?
Kjøpe privat fra Finn eller tesla inventory? Rimeligere finansiering og garantier fra inventory?

Står selv i Kona kø, men frister å hoppe av og kjøpe en brukt mod s. Er frykten for dyre reparasjoner reel i denne prisklassen? Litt lotteri er det, men hva har dere selv erfart?

Legger ved en gjengs tms i prisklassen
https://www.finn.no/129708935

Sent fra min F8331 via Tapatalk


dejavu

Er i samme marked som deg. Har registrert at antall mod s som til enhver tid ligger på Finn.no har økt med ca 120 biler siden i sommer. Tenker det handler om flere ting,men også en skepsis til å sitte med bilene utover garantitid. For min egen del ser jeg etter biler med rundt 50-60ooo på telleren,og minst ett år igjen av garantien.

Inventory bilene til Tesla er vel praktisk talt som nye,så der får en full garanti. Så har de også en bruktavdeling, hvor prisene settes nedover daglig,inntil de brått er borte fra siden. Regner med de da har nådd et prisnivå hvor noen har nappet. Der får en også enten 2 eller 4 års garanti(det siste om kjørelengde ikke er for høy, og bilen er 2015 eller nyere) Dette er uansett et tryggere kjøp, enn å velge blant alle de som selger for å "kjøpe ny X" eller "endrede behov". Leser en rundt på Forum, så er det ikke vanskelig å merke uttalt engstelse knyttet til vedlikeholdsutgifter bl.a. på understell og luftfjæring....Dette er det jo smart å gardere seg mot.
Mod.3,2021,AWD,HF

Espen Hugaas Andersen

#2
Kjøper man en 2014 Model S med 85 kWh batteri, så har man batteri- og drivlinjegaranti på ubegrenset antall km til uti 2022. Det bør hjelpe på frykten for de dyreste reperasjonene på kortere sikt.

Det som er byttet av DU og batteri vil som regel være av betydelig bedre kvalitet også. Spesielt om det er byttet i senere tid. Om det er byttet i 2013/2014 så kan de ha satt inn DU/batteri med like dårlig holdbarhet som de originale. (Når det gjelder DU ville jeg prøvekjørt og lyttet etter "sirkelsaglyd" og klakk når man bytter mellom akselerasjon og regenerering.)

Når det gjelder kostnadene for å holde en Model S i drift når den er ute av garanti, så ville jeg forberedt meg på at de kan være høye. Selv om batteri og drivlinje er dekket av garanti, så finnes det mye annet som kan gå galt, og deler til S/X er i all hovedsak ikke billige. Det er mer Porsche-priser enn Hyundai-priser.

Om en plutselig regning på 20-50.000 hadde vært et problem for meg, så tror jeg jeg hadde holdt meg unna Model S/X utenfor garanti.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Biler med luftfjæring kan i alle fall vise seg å bli en dyr fornøyelse...

Muffinman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:13
Om en plutselig regning på 20-50.000 hadde vært et problem for meg, så tror jeg jeg hadde holdt meg unna Model S/X utenfor garanti.
Dette er nok det nærmeste man kommer visdomsord om dette, og det samsvarer 100% med mine egne erfaringer.

o.b.lix

Svært mye kan nå skaffes brukt og også tredje-parts leverandører kommer på banen.

Men er det slik at alt må gjøres på merkeverksted, blir det for dyrt med eldre bil utenfor garanti, også Tesla.

Sist bil jeg hadde med diesel kostet 15.000 i service (=olje og filterbytte) på merkeverksted, og 28.000 for et dynamobytte på samme sted. Er 50 cm langt rør til AC kostet alene 4.800 + arbeid med å bytte det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lille Lance

Et lite innspill ...

En P85 2014 med over 100.000km vil ikke Tesla gi særlig mer enn NOK 360.000, i en innbytte for ny bil. Dette fordi man har gått utenfor garantien.
En 85 2014 med ca 70.000km gir Tesla NOK 400.000 i innbytte fordi innenfor garanti.

Begge biler selges nok via Tesla til NOK 500.000+ med 2 års nybilgaranti. På Finn ligger de samme bilene på 400-500.000.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

dejavu

Tror prisen er ganske så riktig. Den kostet riktignok over halv mill for et par uker siden, men har nådd dette nivået nå, etter gradvis prisreduksjon. Og tross alt 2013 modell. Og det er vel også bare ett hjulsett med disse.
Mod.3,2021,AWD,HF

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: dejavu på onsdag 07. november 2018, klokken 06:52
Tror prisen er ganske så riktig. Den kostet riktignok over halv mill for et par uker siden, men har nådd dette nivået nå, etter gradvis prisreduksjon. Og tross alt 2013 modell. Og det er vel også bare ett hjulsett med disse.

Prisen er nok korrekt ja. Jeg solgte min 2013 P85+ for 1,5 år siden for 490k, den var da gått lengre (94kkm) men hadde vinterdekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krl

For noen som kjører mye, så kan det være en god pris. To år, nesten 100k km garanti.

Men jeg ville nok ikke kjøpt en såpass gammel Tesla -- ingen AP1 og dårlig støydemping sammenlignet med nyere versjoner.

Cowboystrekk

Ville nok sett mest på de som selges via Tesla eller med utvida garanti om jeg skulle hatt 2013\2014-biler. Luftfjæring, touchskjerm, klimaanlegg, dørhåndtak etc er dyre deler hvorav spesielt sistnevnte ryker svært ofte på enkelte biler.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA