Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på jobben - 2-3 nye punkt - lastbalansert?

Startet av Cral, torsdag 08. november 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

Cral

Vi ønsket å utvide lademulighetene på jobben. Ene elektrikeren leverte et tilbud på 2xcee kontakter med jordfeilbryter og 16a sikring i bankkant. Fra før har vi to stk salto bokser på hver sin 16a sikring.

Ja, det er en mulig å gå for det, men da må jeg enten ned i ladestrøm, eller kjøpe meg ny ladekladd.

Men ansvarlig for bygget lurte på hva jeg ville anbefalle i stedet.

Da er det minst 3 veier å gå, vi har 230V, så vi går glipp av de kraftigste ladepunktene.

Alt 1: 2 (eller 3) ladepunkt med hver sin 32a enfase kurs.
Alt 2: 2 (eller 3) ladepunkt med hver sin 16a enfase kurs.
Alt 3: 2 (eller 3) ladepunkt, på en 32a en fase kurs, med lastfordeling mellom boksene.

Alt 1 og Alt 2 er jo greie nok, det er jo bare å bestille fra elektriker, og se hva de anbefaller.
Alt 3: hva finnes her? Easee har en mulig. Salto har en dobbel boks. Tesla Wallcharger kan settes opp med lastbalansering? Men det er sikkert noen her som har noen synspunkt på ulike løsninger.


~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

elektrolux

Foreslår alternativ 4:

3 ladebokser på 7,4 kW på hver sin fase med lastfordeling. Siden det er jeg som foreslår det tenker jeg selvfølgelig Zappi som er svært så prisgunstig til kun 6490.- / box.

I tillegg må en regne et 3 fase jordfeilvern type B til 1200-1400 kr, og en Harvi til 590.-

Med et slikt opplegg får en maksimalt rask lading på en 3 fase 8-40A kurs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Cral

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

jkirkebo

Sitat fra: Cral på torsdag 08. november 2018, klokken 10:40
Vi ønsket å utvide lademulighetene på jobben. Ene elektrikeren leverte et tilbud på 2xcee kontakter med jordfeilbryter og 16a sikring i bankkant. Fra før har vi to stk salto bokser på hver sin 16a sikring.

Ja, det er en mulig å gå for det, men da må jeg enten ned i ladestrøm, eller kjøpe meg ny ladekladd.

Men ansvarlig for bygget lurte på hva jeg ville anbefalle i stedet.

Da er det minst 3 veier å gå, vi har 230V, så vi går glipp av de kraftigste ladepunktene.

Alt 1: 2 (eller 3) ladepunkt med hver sin 32a enfase kurs.
Alt 2: 2 (eller 3) ladepunkt med hver sin 16a enfase kurs.
Alt 3: 2 (eller 3) ladepunkt, på en 32a en fase kurs, med lastfordeling mellom boksene.

Alt 1 og Alt 2 er jo greie nok, det er jo bare å bestille fra elektriker, og se hva de anbefaller.
Alt 3: hva finnes her? Easee har en mulig. Salto har en dobbel boks. Tesla Wallcharger kan settes opp med lastbalansering? Men det er sikkert noen her som har noen synspunkt på ulike løsninger.

Jeg foreslår alternativ 3. 2 ladebokser pr. 32A kurs, så får man 7,4kW når kun den ene er i bruk.

F.eks EcoLite som jeg selger kan settes opp slik:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Den har type 2 uttak så alle elbiler kan lades. Jordfeilbryter type B er integrert så det trengs bare en automatsikring i skapet + en koblingsboks der kabelen splittes til hver sin ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. november 2018, klokken 10:57
Foreslår alternativ 4:

3 ladebokser på 7,4 kW på hver sin fase med lastfordeling. Siden det er jeg som foreslår det tenker jeg selvfølgelig Zappi som er svært så prisgunstig til kun 6490.- / box.

I tillegg må en regne et 3 fase jordfeilvern type B til 1200-1400 kr, og en Harvi til 590.-

Med et slikt opplegg får en maksimalt rask lading på en 3 fase 8-40A kurs.

Hvordan får du ett jordfeilvern på 3 ladestasjoner til å stemme med kravet om separat jordfeilvern pr. ladestasjon?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

#5
Anbefaling:

Charge Amps kommer nå med et dobbelt ladeuttak:  http://www.nofuel.no/Produkt/aura-2-x-22-kw#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Cral

Ser jo grei ut Nofuel, men den koster jo vesentlig mer enn å lastbalansere to andre stasjoner. Hva er fordelene med denne, som forsvarer at den koster så mye mer?

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

fredag

Man bør sette opp mode3 ladebokser med type2-kontakt for elbil-lading, ikke schuko eller cee-kontakter.

SitatDSBs klare anbefaling er å installere en Mode 3/på-vegg-lader

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Merk at Tesla Wall Connector har integrert type2-kabel, og egner seg derfor ikke til å lade elbil med type1 ladeport som feks eldre Nissan Leaf eller Mitsubishi i-Miev. Men det er veldig praktisk med integrert kabel, og lett å sette opp lastbalansering.

Hvis det etter hvert kan bli snakk om bokholderi for at de ansatte som lader skal betale for strømmen de bruker, så trenger du en mer fancy ladeboks, feks Evbox Homeline, Zapcharger eller noe sånt, og ladekort til hver bruker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. november 2018, klokken 11:47
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. november 2018, klokken 10:57
Foreslår alternativ 4:

3 ladebokser på 7,4 kW på hver sin fase med lastfordeling. Siden det er jeg som foreslår det tenker jeg selvfølgelig Zappi som er svært så prisgunstig til kun 6490.- / box.

I tillegg må en regne et 3 fase jordfeilvern type B til 1200-1400 kr, og en Harvi til 590.-

Med et slikt opplegg får en maksimalt rask lading på en 3 fase 8-40A kurs.

Hvordan får du ett jordfeilvern på 3 ladestasjoner til å stemme med kravet om separat jordfeilvern pr. ladestasjon?

Zappi har eget jordfeilvern type A innebygget. Om ikke lenge kommer "3D" Zappi med 6 mA DC + AC og stikk som du er så glad i.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nordlands

Definitivt alt.3, f.eks. med Easee (mtp. framtidige utvidelser er det en stor fordel å slippe separat jordfeilvern type B). På min arbeidsplass blir alltid ladeplassene fylt opp, og noen dager er det da noen som trenger å lade som ikke får ladet før noen andre drar eller de spør noen med hybrid om å flytte seg i lunsjen. Da hadde det vært en stor fordel om man kunne fått raskere hastighet når de andre drar, og ev. når hybridene er fulladet.

Electrolux, TS skriver jo at de har 230V sånn at de trolig ikke har TN-nett - hvordan mener du 3 ladebokser kan kobles til hver sin fase da? Ellers virker svaret ditt uklart, med 3 ladebokser på hver sin fase ser jeg ikke hvordan lastfordeling skal redusere belastning per fase om man ikke tar ut mye mindre enn kursen tillater når de er i bruk samtidig - ville ikke optimal utnyttelse vært 3 ladestasjoner per fase? 
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

elektrolux

Fikk med meg at det er IT nett.Likevel er det mulig å dele det opp i 3 faser. Det vil være en felles fase, og ja, når en laster fullt ut en fase er det ingenting igjen på 3 fasen.

Pr. idag er nok Zapchargeren beste valget. Den vil både last og fasefordele, og dermed utnytte tilgjengelig strøm optimalt. Eneste ulempen er prisen, men mye av den spares inn igjen på rimelig montering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Cral

Jeg kjører i dag en Kia Soul, så det skal være kontakt og ikke fast kabel ;)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA