Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råbillige parallelimporterte biler

Startet av Aspiranten, mandag 05. november 2018, klokken 21:29

« forrige - neste »

tuono

Det ideelle for de fleste er vel en bil som er som du trodde den skulle være? Kan jo f.eks. være at bilen har varmepumpe, batterivarmer (ikke noe du kan se sånn uten videre) og andre ting som du har sett i "norske" biler og som du hadde forventa at gråimporten skulle ha.

Øyvind.h

#16
Alle biler solgt i Norge er importert. Hvilket utstyr som følger med er det vel naturlig å spørre om?
Leaf er historisk levert både med og uten varmepumpe. Og ingen batterivarmer. BMW i3 kunne leveres uten hurtigladeport.
Model S og X kan leveres uten luftfjæring og subwoofer.

Mobile som uttaler seg i artikkelen du lenker til har diverse forskjellige biler til salgs. Noen uten varmepumpe og setevarme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Dette er jo et kupp!

Hadde droppet "nødvendig utstyr" og kost meg med besparelsen. Den har samme batteri og helt sikkert varmeapparat.

nojac

#18
EDIT: Dobbeltpost :(
2018 e-Golf

tuono

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. november 2018, klokken 20:12
Alle biler solgt i Norge er importert.

Så lærte man noe i dag også...... Bruk av ordet gråimport eller bruken av anførselstegn når man skriver norsk er ikke alltid nok.....

Og linken referer til en som har handla en importbil (nei, ikke norskprodusert men importert utenfor merkeforhandlerledd) som ikke hadde noen ganske vesentlige funksjoner som kunden hadde regna med. Så kan man diskutere om mannen er en dust som ikke sjekker opp hva han handler eller om forhandleren er en luring....eller noe imellom.

mthoring

Kan disse "gråimporterte" bilene potensielt være uten batterivarmer?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Balaklava

Såvidt jeg har lest er oppvarming/kjøling en del av, og viktig del av batteripakka fra LG siden det muliggjør både effektiv hurtigglading og også vil være riktig ifht god effekt/kjørelengde i kjøligere klima.

Om det ikke var sånn så ville ustyrsnivået påvirke både mulighetene for lading og kjørelengde på ulikt utstyrte Ioniqs, og det virker lite logisk.

tuono

I utgangspunktet enig med Sutalaus, men så leser jeg bl.a. denne
https://www.hyundaicanada.com/en/showroom/2018/ioniq-electric/packages
og endel diskusjoner som har pågått på utenlandske forum.

Balaklava

Jeg tipper de har "delt opp" for å få ett punkt til på lista, eller rett og slett synliggjøre at bilen har batterivarmer. Ser på Nederlandske Hyundaiforhandlere at deres Ionicqs har varmepumpe og at også varme er en del av temperaturstyringsteknologien i batteripakka.

https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq-ev

Jeg har litt tungt for å tro at det lages en batteripakke med temperaturkontroll hvor en kan velge bort oppvarming. Hyundai kjøper ferdige pakker fra LG og jeg vil jo tippe sånt er så integrert i pakka at det vil være ulogisk å lage det for å kunne velge det bort senere.. særlig når det er så vitalt for rekkevidde osv.

Må si at dette virker som en konstruert problemstilling.
--
Leste forøvrig på ett annet forum at britiske biler leveres med ratt og setevarme, varmepumpe osv. De er vel "norske" disse britiske bilene da ;-)

nojac

#24
Ellers er det interessant å se at Ioniq får sin beste salgsmåned noen gang nå i november, med over 400 solgte. Godt hjulpet av de parallellimporterte, som utgjør nesten halvparten av registreringene.

Og overraskende nok er det 2019-modellene som dominerer, også blant importbilene. Siden den første av disse ble registrert i august har vi nå snart fått 1000 2019-modeller på norske veier. (Mens det av en eller annen grunn bare litt over 600 2018-modeller totalt.)

2017-modellene leder stort med over 3800 registrerte.  Av disse er 700 registrert i 2016, mens 1000 har 2018 i vognkortet.
2018 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA