Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity ladeplasser - kun tre stk. under bygging i sør-Norge??

Startet av My2cents, mandag 05. november 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

Øggen

#VAG ladegate ??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Øyvind.h

50kW ladere er nærmest saktelading for denne bilen så de er lite interessante på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det er dessverre ikke så mange 100+ ladere enda dessverre, så et reelt problem ut 2019 tenker jeg. Ladeporten er også plassert lavere enn I-pace som gir ytterligere behov for lengre kabel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tjcrs

Lada på Ionity Sandefjord på torsdagen, helt topp :D   Ladingen maksa på Ioniq'en min på 71KW, hadde visstnok under 1% batteri når jeg starta lading, tok ca 20 minutter å makse rekkevidden. Helt topp !

Amatøren

Sitat fra: daktari på fredag 04. januar 2019, klokken 23:11
Veefil-laderne er er i korteste laget, men funker på I-pace. Jeg må Max 5 cm fra krasjstolpene, med fjæring på høy for å klarere kantstein, hvis de skal gå. Hvor stor forskjell i lengde fra fronten til ladeporten på I-PACE og e-tron?

Var det Ionity?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kåre Knatten

Forskjellen, til E-tron's fordel, er at kabelen slipper rundt ladeluken, så det blir nokså likt. Eller opplyste Fortum på et foredrag jeg var, at de skulle bytte til lengere kabler, så det er nok et midlertidig problem.

Øyvind.h

#36
Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 05. januar 2019, klokken 09:24
Forskjellen, til E-tron's fordel, er at kabelen slipper rundt ladeluken, så det blir nokså likt.
Ser vi på forskjellige bilder? Det i tråden her viser en kabel som går rett ned og deretter skrått opp? Luken gir ingen omvei. CCS kabelen peker ned og er stiv.Med 15-20cm ekstra i lengden og eventuell lavere plassering ville ikke dette gått enkelt og greit.
Men dette er sakteladere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kåre Knatten

Kan hende jeg blinkset litt, men bortsett fra det er ladeluken på Jaguar veldig utsatt.

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. januar 2019, klokken 07:28
50kW ladere er nærmest saktelading for denne bilen så de er lite interessante på langtur.

Ja, jo.. men du får 50kW hele veien fra 0-100% på e-tron i følge Fastned. Dvs. at det i noen tilfelller er like raskt, eller raskere å lade med e-tron på 50kW ladere enn det er å lade en Tesla 90D på Supercharger. ;-) F.eks. hvis du:

A) Trenger 10kWh men må dele ladepar og får max. 35kW som nr. 2. Da vil e-tron være ca. 5 min raskere.

B) Trenger å lade nær fullt, 40kW, men ankommer med 50% SOC. Da vil e-tron være ca. 3 min raskere selv om du er alene på Supercharger.

C) Ankommer Supercharger med alt over 75% SOC.

Ja, dette er å vri litt på sannheten, men jeg ser en tendens til at Tesla alltid presenteres ut fra et best case scenario, andre fra et worst case.

(På Ionity og andre lynladere vil e-tron lade med 150kW helt til 80%, dvs. at den er opptil tre ganger så rask som Tesla. Avhengig av SOC. Få som snakker om det også.)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

Haha. For noen real-life eksempler :)

Blir litt i gaten #FakeNews. Har du noensinne ladet en Tesla på SuC?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektro

Sitat fra: z4rd på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:32
Haha. For noen real-life eksempler :)

Blir litt i gaten #FakeNews. Har du noensinne ladet en Tesla på SuC?

Ja, jeg har eid en Tesla i over to år. Hva er feil med eksemplene?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Jaja. Jeg kan ikke annet enn å sette det i relasjon til hvordan jeg har hurtiglader på langtur siden 2013.
Det går jo fint å finne case hvor Etron lader raskere, selv på 50kW ladere. Jeg påpekte også i en annen tråd at på raske ladere er Etron benchmark og lader raskere enn X100d både i kW og kmt.

Men å forsøke å vri 50kW ladere til noe som i praksis vil være raskere enn superchargerne blir litt søkt i mine øyne. Hadde supercharger nettverket ligget på 50kW nivå på langturer hadde det vært like udugelig som kommerse 50kW ladere.

Står for påstanden at 50kW blir for saktelading å regne på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Elektro: Det er et litt mer dynamisk virkelighetsbilde som utfolder seg på stasjoner med minimum 8 ladestasjoner og opp til, vettasøren, 30? Og ikke så statisk som enkelte av de eksemplene dine. Som f.eks A.

Eksempel C. Hvem pleier ankomme SuC med 75%? Da har du i så fall god tid.

Enn så lenge så vedder jeg at det på generelt grunnlag går raskere å sette i gang lading med en Tesla kontra e-tron, enn så lenge... siden så blir det trolig like enkelt for begge :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Sitat fra: z4rd på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:37
Elektro: Det er et litt mer dynamisk virkelighetsbilde som utfolder seg på stasjoner med minimum 8 ladestasjoner og opp til, vettasøren, 30? Og ikke så statisk som enkelte av de eksemplene dine. Som f.eks A.

Eksempel C. Hvem pleier ankomme SuC med 75%? Da har du i så fall god tid.
Er vel 35-40 på de største per i dag.
Tesla leverer for øvrig sakteladere de også. Kalles City chargers eller noe sånt og leverer 60kW. Ment for litt lengre stopp.

Men nå handler denne tråden om Ionity og faktisk hurtiglading. Ikke det gamle 50kW nettverket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: z4rd på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:37
Elektro: Det er et litt mer dynamisk virkelighetsbilde som utfolder seg på stasjoner med minimum 8 ladestasjoner og opp til, vettasøren, 30? Og ikke så statisk som enkelte av de eksemplene dine. Som f.eks A.

Eksempel C. Hvem pleier ankomme SuC med 75%? Da har du i så fall god tid.

Enn så lenge så vedder jeg at det på generelt grunnlag går raskere å sette i gang lading med en Tesla kontra e-tron, enn så lenge... siden så blir det trolig like enkelt for begge :)

Selvfølgelig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA