Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Knekk-lyd ved høyresving

Startet av casall, mandag 05. november 2018, klokken 10:47

« forrige - neste »

casall

Har de siste ukene opplevd en "knekk-lyd" som kommer veldig ofte når jeg svinger bare til høyre. Kommer gjerne når jeg f.eks skal svinge ut til høyre av en rundkjøring. Kommer oftere når jeg har hatt en venstre sving først, og så dreier til høyre..

Lyden kommer bakfra en eller annen plass. Den var der før og etter jeg skiftet til vinterdekk.

Noen som har opplevd lignende eller har noen tanker om hva det kan være?

Får vel ta den inn på verkstedet.

leafnor

Etter bytte til vinterhjul? Sjekk hjulboltene, er de fortsatt stramme?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Aspiranten

Demonter bremseskivene og skrubb for rust med stålbørste. Smør opp med kobberpasta og monter alt sammen igjen.

Jeg fikk voldsom til knekking / knepping på en gammel Outlander 2012 inn i parkeringsplasser, og andre steder hvor man setter trykk på dekkene, og i 2014 fikk ikke Mitsubishi lyden vekk og de gadd heller ikke å prøve så mye. Den forsvant først for godt når jeg byttet de originale bremseskivene noen år etterpå... Så det var helt klart en garantisak, men den lokale forhandleren i Molde er elendig på service og oppfølging.
Nissan Leaf

casall

Ok, takker for svar. Nei, lyden har vært den samme før og etter dekkbyttet, så har ikke noe med det å gjøre.


kaiat


Rasmus.B

Sikker på at det kommer bakfra?
Jeg hadde også knekkelyder og noe som kunne høres ut som en fjær som spennes opp og slipper. Jeg byttet begge fjærbeins støtte lagrene, og nå er det helt tyst. De koster ca Kr.300,- stk. Jeg brukte ca 1 time pr. side på å bytte de inklusiv ut og inn med verktøy og jekk.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

casall

Ikke sikker, men det høres sånn ut.

Får vel ta den inn på verkstedet uansett. Dette er en norsk-solgt 2016 modell så bør vel uansett være greit med tanke på garanti.

TorT

Hvis det muligens kan være foran, så er jo drivakslingknuter (CV joint) alltid en god mistenkt, i tillegg til fjærbeinslager som allerede er nevnt.
Prøv å rygge og svinge, gjerne med en person på utsiden.
Rygg gjerne i åttetall på en åpen plass, så du har stadig forandring i styreutslag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA