Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regen stopper plutselig

Startet av Joltus, mandag 05. november 2018, klokken 10:18

« forrige - neste »

Joltus

Av og til irriterende lite peiling på bilene våre disse mekanikerne.

Har dog troa på verkstedsmesteren på Ålgård auto. Han visste ikke hva dette kunne være, men ville teste et par andre biler først

Tror dette har med vinterdekk som nevnt her, men med 0,35bar forskjell burde det vel vært ok da...?

ThomasEL

Sitat fra: steffeo på tirsdag 06. november 2018, klokken 14:32
Mekanikeren var med i bilen når jeg visste feilene; han så det; men mente at D/B ikke kunne sammenlignes; men var enig i at i D så skulle ikke regen lege av så fort.

De må ha bilen til imorgen; tror ikke de visste hva dette var foreløpig.

Nei, dessverre er kunnskapen fortsatt noe begrenset. Godt de iallfall tar det åå alvor og forsøker!

Men det at de trekker inn i forskjellen på B og D her viser vel at de ikke har full kontroll på hvordan dette skal foregå..?

Ja, det er stor forskjell på hvor mye det regenereres i D og i B når man slipper speeden og IKKE bremsee..! Men her er det jo regenerering ved bruk av bremsepedal vi snakker om.

- Det har som nevnt tidligere vært spekulert i at det er antiskrenssystemet som kobler ut regen fordi det «tror» at et hjul sklir. Tidligere forsøk med å endre dekktrykk fremme og bak, samt det faktum at dette har vært et fenomen hovedsaklig knyttet til nye vinterdekk, STØTTER en slik teori

- En annen mulighet er en dårlig justert sensor eller liknende knyttet til bremsepedalen. Det faktum at regenerering uten bruk av bremsepedal i B IKKE slipper opp men fungerer, kan støtte en slik teori.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Jeg tenker det at forskjellen på D og B kommer av at de to modus har ulik logikk med tanke på antiskrens for håndtering av det faktum at det bremsende hjulpar roterer saktere enn de fritt roterende hjulene (bak).
I B som en vet bremser mer enn D vil forhjulene rotere saktere på full regen. Dette må bilen tillate.
Og skal nok ikke til så stor forskjell i logikk før fenomenet inntreffer.
For sommerdekk ok, myke vinterdekk = Regen dead.

ThomasEL har jo prøvd, og "problemet" forsvant med mindre luft fremme enn bak.
Mindre luft fremme gjør at forhjulene har mindre diameter, og roterer derfor raskere enn bak. Når regen slår til bremses forhjulene så turtallet på hjulene reduseres, og blir mer lik de bak med mer luft, eller de roterer saktere enn de bak men fortsatt innom grensene for hva bilen tillater i gitt modus (D eller B).

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

#18
Mindre framme ja......

Gått litt fort i svingene her. Testet motsatt. Nytt forsøk på torsdag da. Sukk

Feilen oppfører seg forøvrig helt likt i D, B og e pedal modus. Forskjellen er bare utgangs regen når man slipper gasspedalen. Ellers reduseres regen plutselig i alle modus. I e pedal forsvinner den helt. Slik den gjør til slutt ved stopp i e pedal modus.

leafnor

Sitat fra: Joltus på tirsdag 06. november 2018, klokken 22:52
Mindre framme ja......

Gått litt fort i svingene her. Testet motsatt. Nytt forsøk på torsdag da. Sukk

Feilen oppfører seg forøvrig helt likt i D, B og e pedal modus. Forskjellen er bare utgangs regen når man slipper gasspedalen. Ellers reduseres regen plutselig i alle modus. I e pedal forsvinner den helt. Slik den gjør til slutt ved stopp i e pedal modus.
Tipper du får orden på det når du for mindre luft fremme enn bak.
ThomasEL erfarte at 2,6 bar på forhjulene og 2,9 bar på bakhjulene var en grei fiks. Da ble driftforholdet slik reguleringssystemet i bilen er designet for å takle.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

steffeo

Bilen er klar til henting. Ingen feil funnet... De sier nå at den ikke legger av regenerering, selv om jeg viste han det.

ThomasEL

Sitat fra: steffeo på onsdag 07. november 2018, klokken 11:11
Bilen er klar til henting. Ingen feil funnet... De sier nå at den ikke legger av regenerering, selv om jeg viste han det.

Da er det to alternativ:

1) Verkstedet har ikke nok kunnskap om Leaf og bremse-regenereringssystemet til å finne en feil som ikke slår ut på elektronisk diagnoseleting.

2) Det er ikke noe galt, men med visse typer dekk/gummiblanding så blir det en ørliten forskjell i rullehastighet, noe som gjør at antiskrenssystemet kobler ut regen. Se tidligere post fra LEAFNOR vedrørende praktiske og teoretiske forsøk vi gjorde knyttet til dette med forrige genereasjon Leaf.

Tips: Hvis teori 2) er riktig, så prøve med høyere trykk i bakdekk enn i fordekk. Rapporter gjerne om dette hjelper!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

steffeo

Jeg kommer nok ikke til å eksperimentere med lufttrykk; og følger boka der +10% eller deromkring.

Når det gjelder forskjellig logikk i D/B ser jeg ikke helt den; ettersom LEAF'en er lagt opp til at den regenerer først før mekaniske bremser slår til; uansett hvilket modus man står i.

Ser forøvrig her at Joltus, har problemet i alle modus, for meg legger den kun av i D; e-pedal bruker jeg ikke.

Joltus

Tror nok du skal sjekke litt mer nøye steffeo.

Den gjør nok det i B modus også, men den fjerner kun bidraget fra bremsepedalen og dermed ser det ut som den ikke tar av. Men se nøye etter.

Film evt hvordan det oppfører seg hos deg så ser me om det er likt som hos meg.

steffeo


sylwester

Jeg bremser alltid og holder den der inntill den nest siste tilgjengelige regen-prikken. Aldri helt ned siden du vet ikke når du begynner å bruke de mekaniske bremsene.

Det at regen forsvinner, skjer det også hvis dere ikke bruker alle prikkene?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Ja, det skjer uansett så lenge eg regenerer kraftig nok....

Når det er sagt er det idiotisk nok laaaaangt fra maks regen når man fyller prikkene på nye leaf. Ikke halvveis engang.

Prikkene slutter på 30kW regen.... Man kan regenerere opp mot 67kW ifølge leafspy. Så det er litt dumt mtp at man da ikke vet når man når 67kW og de mekaniske kobler inn. Men så har eg sett at det kun er ved hard stopp man trenger så mye regen. Inn mot svinger etc i kraftige nedoverbakker. I rett strekk nedover har eg ikke vært i nærheten av maks regen for å holde samme fart.

jsa061

Hvor mye regen man får avhenger av farten. Man får ikke 67 kw i lav fart. Vil tro at maks antall prikker på regen gir forskjellig verdi i forskjellig hastighet.

Joltus

Nei. Det stemmer på en prikk uansett. Skalaen går til 30kW. Det står forøvrig på et annet bilde på skjermen også.

Men om man får over 30 avhenger mye av farten ja.

Joltus

Nei..... Hjalp ikke med lavere trykk i framdekk.

2,9 bar bak og 2,6 2,5 og 2,4 framme. Hadde ingen effekt.

Lurer på å bytte om til sommerdekk Just for fun....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA