Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF anbefaler elbil

Startet av JorgenM, søndag 04. november 2018, klokken 22:39

« forrige - neste »

JorgenM

Fossilbil har blitt så dyrt å eie at NAF er klar i sin anbefaling

https://www.dinside.no/motor/fossilbil-har-blitt-sa-dyrt-a-eie-at-naf-er-klar-i-sin-anbefaling/70368901

- Strøm er et svært billig drivstoff i Norge, mens bompengeutgiftene blir langt lavere, selv i de byene der det innføres. Også service og vedlikehold på en elbil er enklere og rimeligere enn en bensin- eller dieselbil, sier kommunikasjonsrådgiveren.

:+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jon65

Interessant, men hvorfor anbefaler de elbil? Er det fordi elbil er miljøvennlig, er det fordi den støyer mindre? Eller har det noe med økonomi å gjøre? Hvis det er økonomien, hvordan kan de anbefale elbil når de sammenliknbare tallene for elbil har ikke kommet enda?

- OFV skal komme med en tilsvarende beregning for elbiler og hybrider. Den er vi spente på. Også for disse biltypene er det usikkerhet i forhold til verdien i årene fremover, legger han til.


KjellG

Det finnes over 1 mill tilhengere i Norge. Elbil med tilhengerfeste starter vel på ca 600.000 kr. Blir elbil da like gunstig, NAF?

«De store vedlikeholdsutgiftene med fossilbil» ser jeg heller ikke. Skifte av olje og filter. Én eksospotte. Clutch sliter jeg ikke. Ingen andre utgifter til fossildelen på 15 år/100.000 km.

Er regnskapet til NAF en fiksjon?

Øyvind.h

Synes det virket greit.
Bomkost er alt for lav for de som bor i by med bom. Jeg kunne lagt på sikkert 15000+ på det beløpet.

Drivstoff posten er også for lav.
Vedlikehold og rep er vanskelig å anslå. Det kommer litt i bolker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. november 2018, klokken 10:11
Synes det virket greit.
Bomkost er alt for lav for de som bor i by med bom. Jeg kunne lagt på sikkert 15000+ på det beløpet.

Drivstoff posten er også for lav.
Vedlikehold og rep er vanskelig å anslå. Det kommer litt i bolker.
Ja, bompengene de har lagt inn i regnestykket kommer man ihvertfall ikke langt med i den nye Bymiljøpakken på Nord-Jæren. Ordet miljø bør forøvrig fjernes fra det navnet ettersom Rogaland fylkesting allerede har vedtatt innføring av 50% bompenger for nullutslippsbiler. Eneste grunnen for at det ikke ble 100% er vel den foreløpige begrensningen som Stortinget har vedtatt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Jon65

Avskrivninger utgjør jo helt klart største kostnadspost ved bilhold. Litt av problemet med å regne kostnader på elbil er jo at utviklingen går så fort og at dermed kan også avskrivninger blir høye. Se feks på de første trillingene som ble solgt, der ble det rimelig høye nedskrivninger etterhvert som prisene ble dumpet. Nå får eUp eiere samme smell (om enn i litt mindre grad). https://www.motor.no/artikler/vw-dumper-prisen-pa-mini-elbil/
Samme risiko ligger jo og lurer for e-tron og I-Pace når det kommer nyere modeller med mye bedre batteri og ladeteknologi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA