Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe El-bil for første gang? Think?

Startet av MsBryn, søndag 04. november 2018, klokken 21:00

« forrige - neste »

MsBryn

Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg en el-bil, siden reisen til jobb er lang og tungvind. Så den skal mest brukes til og fra jobb (i Oslo), og eventuelt til andre ærender. Jeg kan lite om el-bil og vil ha litt tips. Jeg har ikke råd til all verdens, så jeg vurderer å kjøpe fra finn. Er det noe jeg bør se etter / spørre etter når jeg finner noe interessant på finn?

Jeg vurderer å kjøpe en Think City. Noen som har erfaring med denne? Er den brukbar til det jeg skal bruke den til? (hvordan er den eventuelt på vinterføre eller å bruke på vinteren)?

Andre tips du kommer på taes i mot med stor takk :)

automat

#1
1. Sørg for å ha en plan for å lade bilen
2. Styr unna Think. Det er risikoprosjekt.
3. Billigste kurante elbil er trillingene (i-miev/c-zero/ion)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

#2
Støtter Automat her.
Om du ønsker en bil som fungerer kjøper du en (nyere) trilling. Alternativt Leaf eller Zoe som også har gode priser.

Think er en hobby, bør ha ønske om å skru selv der. Kan være vanskelig med deler.

En bil med garanti er aldri dumt, og kan være rimelige enn en uten.

Har du mulighet til å lade bilen hjemme eller på jobb eller annen måte? Bil som trillingene har begrenset rekkevidde. Å være fulladet hver morgen har en stor fordel. Bil med lang rekkevidde enklere lades av og til. Men, de koster gjerne mer i innkjøp.

Har kjørt trilling siden 2012 nå og det har sin sjarm og fordeler med parkering. Ulempen er på vinterstid, med kort rekkevidde og 'begrenset' varme. Å kle seg godt er en fordel.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MsBryn

Tusen takk for svar!
Ja jeg har mulighet for å lade på jobb OG det er noe lademuligheter i nærheten av der jeg bor!

Da sjekker jeg ut de du anbefaler :)
Takk

TB

Glemte eUP.
En liten og rimelig bil som fungerer godt slik jeg forstår. Litt større enn trillingene, men bare fire seter her også.

https://www.tv2.no/broom/10182917/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Sitat fra: MsBryn på søndag 04. november 2018, klokken 21:00
Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg en el-bil, siden reisen til jobb er lang og tungvind. Så den skal mest brukes til og fra jobb (i Oslo), og eventuelt til andre ærender. Jeg kan lite om el-bil og vil ha litt tips. Jeg har ikke råd til all verdens, så jeg vurderer å kjøpe fra finn. Er det noe jeg bør se etter / spørre etter når jeg finner noe interessant på finn?

Jeg vurderer å kjøpe en Think City. Noen som har erfaring med denne? Er den brukbar til det jeg skal bruke den til? (hvordan er den eventuelt på vinterføre eller å bruke på vinteren)?

Andre tips du kommer på taes i mot med stor takk :)

Hvor lang reisevei har du? En trilling eller e-Up er nok et mye bedre valg enn en Think (disse er nok for entusiaster med god peiling på elbil). Disse kan nok klare i alt 80 km med fulladet batteri og noe varme på i bilen.   

Hvor stort budsjett har du?

Har du noen kjente med elbil, så be dem om råd før du velger.

Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Counterpointer

En elektrisk Ford Fokus er også en mulighet. Den har dårlig bagasjerom og ikke hurtiglading på de første. Men er billig og en god bil

Softblue

Renault Zoe med startleie kr 66 800,- og månedsleie kr 1 998 med 15 000 km i året, totalt 30 000 km på 2 år, med vinterhjul kan heller ikke være ille. Da har man ny bil med garanti.
En gammel el-bil kan bli dyr å holde i drift om noe går galt, og det er begrenset med verksteder som kan fikse det.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Osloensis

Støtter valg av trilling som kan fås brukt i ok stand til ca 60.000 kr. Men bør vel kanskje ikke velge den billigste, heller prøve å få en som gjerne ligger på riktig side av 50.000 km.
Forstår at budsjettet er litt stramt, har du vurdert å leie ut på nabobil/goMore/hyre? I Oslo kan du uproblematisk få inn 2.000/mnd mens du har bilen mye selv i tillegg, ihvertfall om du gidder å leie ut på timesbasis. Da kan du gå litt opp i pris, for å få en litt nyere bil med færre km. Leaf o.l kan da også vurderes.

De fleste banker tilbyr grønne billån med redusert rente, à la dette: https://www.dnb.no/privat/laan/billaan/klimalaan.html (Oransje knapp fører til kalkulator).
Lån av 100.000 over 5 år, uten egenkapital, betyr 1.960 kr/mnd, dvs at selve bilkjøpet kan finansiere seg selv ved å kjøpe en litt dyrere bil som leies ut.

Denne C-Zeroen fra 2014 f.eks virker grei, ny ekstranøkkel (som man uansett bør ha) koster ca 2.500 i tillegg.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132356064


Think og Buddy er kule biler som Norge kan være stolte av. Men jeg ser stadig slike biler til salgs / nedstøvede i hager/veikanten, som tydelig ikke funker. Batteribytte på dem er ganske dyrt, slik at den billige bilen lett kan bli ganske kostbar.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA