Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterivarmer eller ikke? Kjøpe eller ikke kjøpe?

Startet av Bjarne_Betjent, søndag 04. november 2018, klokken 12:54

« forrige - neste »

Bjarne_Betjent

Skal jeg kjøpe?
Hei
Vi er en familie på fire (Trondheim) som vurderer å kjøpe el bil. Vi er bestemt på å kjøpe en Nissan Leaf da den gir oss mye bil for pengene og god plass, og vil være perfekt til våre daglige gjøremål. Vi har kommet over et tilbud som vi mener høres godt ut, men vår eneste betenkelighet er at dette er import bil og ikke har batterivarmer. Den selges fra Witro Bil (Nissan forhandler i Trondheim) og de har hentet bilen fra en annen Nissan forhandler i Frankrike.

2015 Acenta (2.gen Leaf)
12 000 km
Varmepumpe
Selges med brukbil garanti på 12 mnd og 16.000 km og garanti batteri til april 2020.
Bilen leveres rett fra service med nye piggfrie vinterdekk.
165 500 kr

Håper dere kan hjelpe oss med å komme nærmere en beslutning, da vi må (i følge forhandler) bestemme oss fort da dette er en bil det kommer til å bli rift om.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133052492


Takk for all mulig erfaring og hjelp.

nojac

#1
Hvor ofte vil du ha glede av en batterivarmer som slår inn når batteriet er minus 17 grader?

Sikkert fint å ha hvis du bor på Røros (eller har hytte der :)).

I Trondheim tipper jeg at du greier deg fint uten.
2018 e-Golf

Carl Anton Stenling

For bruk i Trondheim bør denne være godt egnet. Batterivarmer er i praksis av liten nytte for Nissan Leaf hvis man bor i kystklima.

Har dere sjekket at den leveres med varmesete?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

#3
Kjøp.
Det må være -20 lenge før batteriet blir så kaldt at batterivarmen slår inn. Selv da er det en del margin igjen til at batteriet fryser, som er det varmen skal forhindre. Husker ikke i farten, men tror elektrolytten fryser på -40C.
Batterivarmen slås på ved -20, og varmer opp til -12. Det gjør den til SOC er ned på 30%. Kommer batteriet under det så er det som ikke å ha batterivarmer, og man er like langt.
Og sist det var kaldere enn -20 i dagesvis i Trondheim så batterivarmen skulle slå inn husker jeg ikke.
Bruker du bilen daglig ligger batteritemperatur gjerne 5-10 grader høyere enn omgivelsene selv i -10C, så det skal gå fint med Leaf uten batterivarme.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjarne_Betjent

Tusen takk for alle mulige svar, det gjør valget god del lettere :)

Witro bil skulle ta en service og sjekke statuse på batteriet før levering også.
Den leveres med varmepumpe,varme i settet og i baksetet, oppvarmet speil og i ratt så det hjelper nok enda mer.

Måkemannen

En slik type batterivarmer er vel mer å anse som en frostbeskyttelse.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Elbil fundamentalist

Det er Nissan Norge som hele tiden skal ha det til at det kun er de bilene de selv har importert som er kurante. Alle leafer fra 2013 (uten lader mellom bakhjulene) har batterivarme, så å spre usikkerhet på importerte Leafer er bevvist nedrakking av parallellimport. Batterivarme er i utgangspunktet unødvendig, men kan være marginalt nyttig noen få steder i landet hvor det pleier å bli under 25-30 minus: Kjernetemperaturen i batteriet blir sjeldent så lavt som utetemraruren om bilen er i daglig bruk pga av varmeutvikling ved både bruk og lading, så her er egentlig ett «ikke-problem» plutselig blitt noe folk som ikke har greie på elbiler bekymrer seg for. Batterivarme eller ikke så er det viktigste er å bruke litt mindre effekt når batteriet kaldere en 20 minus f.eks benytt eco knappen. Dette fordi høyt ampere trekk skaper lokale oppvarmingen inne i pakken som gjør at batteriet materielt ikke utvider seg likt og kan skape slitasje. Med sterk kulde har man også mindre tilgjengelig strøm og luftmotstanden er større. Så kjøre litt mykere og 5 km/t saktere enn vanlig, så har man kompensert for kulda. Aldri hørt om Leafbatterier som er blitt ødelagt pga kulde. Satellitter bruker også lithium batterier og de har kulde helt ned i -85 C , men strømtrekket er lavt og da klarer batteriene seg fint.

Vi har hatt Leaf i noen år nå og er veldig fornøyd. Aldri noe galt. Lett å komme inn og ut av stort bagasjerom som vi til og med har hatt sbowracer nedi bak. Kjører opp til Tryvann med familien og står slalom. Støvler, hjelmer og staver til alle 4 går helt fint bak i bilen. Leafen kan absolutt anbefales.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Trekkoppbil

#7
Ut fra bildene ser det ut til at bilen har varme i ratt og seter, som er det viktigste, og som burde indikere varmepakke med varme i batteriet også.

Jeg ville vært mer skeptisk til en svart bil som kan være brukt i varme strøk. At bilen er avslått under fotografering, så man ikke kan lese av antallet kapasitetsbarer mm, er et dårlig tegn. Det gjelder å lese av SOH, og helst antall kwt når batteriet er fullada.

Bjarne_Betjent

Var ute å prøvekjørte den på fredag og da stod det hvertfall 132 km og 100 prosent på batteriet. Er usikker på om dette er rett måte å lese på SOC på, men det stod hvertfall det i dashbordet.

Er det en sammenheng med at biler med varme i ratt og seter også kan ha batterivarmer?

Takk for tiden du tar med å svare og forsåvidt alle dere andre også :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA