Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla wall charger

Startet av Futurecar, søndag 04. november 2018, klokken 07:45

« forrige - neste »

Futurecar

Hei
Er selv elektriker og skal legge opp Tesla Wall Charger i garasjen. Men lurte på om det var mulig å koble denne mot smart styring eventuelt brannalarm. Dvs at når huset har stort strømtrekk så ønsker jeg at lading avbrytes frem til signalet endres til at lading kan gjenopptas. Eventuelt også når AMS er i gang så er det også greit å ha kontrollen på denn:)
Ønsker også at samme signal kan kutte lading ved f.eks utløst brannalarm.
Ser det er noen tilkoblinger for diverse i manualen men det er helst maktfordeling master/slave kommunikasjon som er beskrevet.
Jeg tenker potensielt fritt styring.  Er klar over at man kan sette inn en kontaktor som tar hovedstrømmen på kursen ut men ønsker å gjøre dette med styring istedenfor:)
Andre som har gjort noe smart her?

Ellemelle

Tibber løser dette ved å brukte Tesla API'et, det vil si at i stedet for å kontrollere ladeboksen, så kontrollerer de heller ladingen gjennom bilen.

Vhagar

TWC'en aner jo ikke om huset ditt har stort strømtrekk og ei heller om det brenner i andre enden av huset. Så du må snu på problemstillingen og heller la styringen din ta kontrollen. Dvs om brannalarmen går, så trigger den utkobling av hva du måtte ønske og dersom du har styringsenheter som kan trigges på ulikt forbruk så trigger det kutt av TWC'en.

Du nevner ikke hvilket styringssystem du har, men KNX kan løst dette pent.
Siden du allerede har styring så vil det være billigere enn Tibber også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Futurecar

Det er helt korrekt.jeg ønsker at min styring skal ta kontroll over TWC og slå av ladingen.
Jeg har fullt utstyrt knx anlegg i huset med brannvarsling og strømmåling osv integrert. Ønsker ikke en Tibber løsning da jeg ønsker alt lokalt i huset og ikke avhengig av skytjenester.

OleJA

Det finnes en tråd på et tilsvarende prosjekt på TMC forumet:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-wall-connector-load-sharing-protocol.72830/

Trikset er å sette TWC i slave modus og styre denne med en Raspberry Pi som 'snakker' TWC protokoll.

geear

Har en ny TWC black signature liggende, men vurderer å heller beholde EcoLite (som jeg bruker i dag) og utvide med en til. Det er enklere å styre den med et smart relé enn TWC.

Eventuelt kontaktor på TWC-kursen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA