Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018

Startet av phancake, lørdag 03. november 2018, klokken 13:16

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sånn jeg opplever egolf her i nabolaget, så er det i stor grad en bil nr 2. Og det vil den fortsatt fungere helt topp som selv om det kommer nye modeller med lengre rekkevidde. Og at enkelte elbiler skal falle så mye i verdi har jeg liten tro på å de nærmeste årene. Det er tross alt masse bensin og dieselbiler som skal byttes over til el. :)

geear

Sitat fra: GeirHM på mandag 05. november 2018, klokken 19:15
Men også e-Golfen vil tape seg mye i verdi etterhvert som mellomklassebilene med 60kWt kommer.
Jeg er redd e-Golf 300km vil tape seg ganske mye mer enn man har opplevd med de første e-Golfene. Når Golf Mk7 nå går ut, så er det slutten på e-Golf i følge VW, og da blir det en utgått bil, som neppe vil dra top dollar i bruktmarkedet. Tror ikke det blir noen katastrofe siden Golf er så populær bil, men det blir ikke slik som vår - som vi har hatt to år nå og antageligvis selger uten tap.

Sitat fra: GeirHM på mandag 05. november 2018, klokken 19:15En X75 med billig rente fra DNB behøver ikke være en veldig god investering fremover.
Hvor god investeringen er kommer jo helt an på hva man får brukt bilen til. Men hvis det er noen trøst så tror jeg at en X100 vil ha enda større verditap enn X75, hvis det er det du tenker på som dårlig investering.

Magnus Hansen

Sitat fra: gr på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:33
Jeg er redd e-Golf 300km vil tape seg ganske mye mer enn man har opplevd med de første e-Golfene. Når Golf Mk7 nå går ut, så er det slutten på e-Golf i følge VW, og da blir det en utgått bil, som neppe vil dra top dollar i bruktmarkedet. Tror ikke det blir noen katastrofe siden Golf er så populær bil, men det blir ikke slik som vår - som vi har hatt to år nå og antageligvis selger uten tap.


Skjønte ikke helt resonnementet. At Golf ikke blir tilgjengelig ny gjør jo bare tilbudssiden svakere. Fremdeles mange som har lyst på golf og må kjøpe brukt. Men når ID kommer (og antatt den er attraktivt priset og utstyrt) så vil det kanskje få større utslag. Nå er det ukjent hvor langt det går mellom MK7 forsvinner og ID ankommer, men er ikke overrasket hvis det blir et år. Den perioden tror jeg i alle fall det skal være greit å få en god pris for en brukt egolf.

GeirHM

Mitt poeng gikk fra å fraråde kjøp av eldre model s til å reflektere over det at dette forhøyede verditapet som altså gjelder disse, vil fange inn alle de av oss som har kjøpt nye dyre langrekkeviddebiler basert på veldig gode salg av våre brukte.

Og her har nok Magnus et poeng som virker i motsatt retning. For det er klart at vi jo fortsatt er tidlig i en veldig omfattende omstillingsprosess fra fossile biler.

Og det er jo positivt for oss, uansett om vi har e-Golf eller 2014 Model S eller en ny X.

Som en digresjon kan jeg nevne i denne sammenheng at jeg titter litt på Zoe 41kWt som en oppgradering av vår Leaf 24kWt. På Finn koster de billigste utgavene med over 10k på odometeret mer enn listeprisen til forhandlerne. Det sier jo litt om situasjonen vi - fortsatt, enn så lenge - er inne i.

Ps. Jeg vant diskusjonen med min lokale finansminister og kjører rundt i en 100. Men det er altså slettes ikke sikkert at jeg er noen økonomimester. Det har jeg aldri vært. Jeg ser på dette litt som jeg tror Jens Kristian gjør i et innlegg ovenfor. Denne bilen skal jeg ha lenge. Kanskje går det med den som det gikk med den første datamaskinen jeg satte sammen: Den ble raskt utdatert av selv den enkleste og billigste mobiltelefonen på markedet. Det skal jeg leve med fordi samtidig er den et vakkert smykke fra en teknologiomstilling det både er moro og viktig å delta i.

Finansministeren ser nok for seg at den tar oss inn i pensjonisttilværelsen. Så kan vi ta en kaffekopp på det restaurerte middelalderslottet nær Tarragona og glede oss over at vi fortsatt får det vi trenger av strøm aldeles gratis på laderen utenfor. Som en av få. I en TMX veteran.

geear

Hehe. Snakker vi ekte veteran eller dagens Tesla-begrep, hvor en 2013-modell er veteran?  :laugh:

Det er 30 år til madammen og jeg er veteraner, og jeg tror ikke vi har Model X lenger da gitt.   :laugh:

Magnus, jeg kan bare snakke for meg selv, og personlig ville jeg vært veldig forsiktig med å bruke mye penger på en utgående modell. Selv om det tar tid før ID dukker opp. Akkurat som jeg ikke engang ville vurdert å kjøpe Ampera-e slik stås er hos Opel nå. Vurderer derfor å selge e-Golfen nå mens vi fortsatt får omtrent det vi ga for to år siden.

JorEl

Nå har jeg solgt min E-golf fra 2015. Mange bilforhandlere ringte.. :o Jeg kjøpte en S75D 2018 :)
Den store fordelen, i mine el-øyne, er ladenettverket. 10-0 til Tesla. Den andre forskjellen er naturligvis batteristørrelsen. E-golfen var herlig og lettkjørt, men den er en bybil. Teslaen og SC er laget for å ferdes mellom byer. Hadde jeg tenkt på en brukt Tesla, hadde jeg gått for en eldre billigere med gratis SC.
Har ikke oversikten over alt Teslaen kan gjøre enda, men er veldig fornøyd med APPen og forvarmingen. E-golfen varmet lite, og man får ikke temperaturmåling fra kupèen. Luftfjæringen er genial om man skal inn på en "kjerrevei".
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

rsomby

Har hatt 2 stk model S siden mars 14, byttet fra 2014-2016 modell når facelift kom.
Jeg har også hatt en 2014 modell MB 250e i to år, og en egolf 300 2017 modell nå i over ett år.
Masse problemer med Model S, spesielt første. 75 dager på service på første bilen første året. Andre bilen var bedre men også med masse småplukk som aldri ble fikset tross gjentattet forsøk.
MB250e hadde en gang problemer med utløsing av ladeluken, ble fikset kjapt på stedet.
Golfen har vært inne å byttet radar.


DagfinnN

Jeg hadde en S85D i to år fra 2015. Byttet håndbrekk kaliper og et dørhåndtak. Kjørte drøyt 50k.
Har nå hatt en S100D i ett år. Har passert 20k. Helt feilfri.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

mthoring

En jeg kjenner godt hadde en MB 250E, og den var det så mye tull med at han fikk byttet den i en ny... :)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Apache

Sitat fra: JorEl på lørdag 10. november 2018, klokken 09:36
Nå har jeg solgt min E-golf fra 2015. Mange bilforhandlere ringte.. :o Jeg kjøpte en S75D 2018 :)
Den store fordelen, i mine el-øyne, er ladenettverket. 10-0 til Tesla. Den andre forskjellen er naturligvis batteristørrelsen. E-golfen var herlig og lettkjørt, men den er en bybil. Teslaen og SC er laget for å ferdes mellom byer. Hadde jeg tenkt på en brukt Tesla, hadde jeg gått for en eldre billigere med gratis SC.
Har ikke oversikten over alt Teslaen kan gjøre enda, men er veldig fornøyd med APPen og forvarmingen. E-golfen varmet lite, og man får ikke temperaturmåling fra kupèen. Luftfjæringen er genial om man skal inn på en "kjerrevei".

Hadde en splitte ny toppspekket eGolf 2018 mod fra April til September i år, men bytta den i Model S. Hvis man er høy som meg (192) så blir eGolfen litt liten, man stanger hodet i taket. Golf'en var egentlig en kjempefin bil men prisen for den i dag med tanke på rekkevidde er ikke verd pengene. Den er for høyt priset npr man får maks ca 200km rekkevidde på langkjøring.
Vedørende Model S så elsker ejg "summon" funksjonen da naboen parker så brett. Litt overraskende høyt forbruk i bykjøring o Oslo (snitt på opptil 290kw/h).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA