Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S 100D vs P100D

Startet av Knut@@, lørdag 03. november 2018, klokken 10:12

« forrige - neste »

RonnyØ2

Man «trenger» ikke en 100 pakke heller.. Kanskje man ikke trenger Tesla i det heletatt?

300.000,- er dust mye penger i forskjell mellom p og vanlig, så burde absolutt vært med noe mer der.

RonnyØ2

Sitat fra: Àpache på søndag 04. november 2018, klokken 17:45
Skulle jeg had en P så var det for å slå den Porscha som kollegaen har og er meget stolt over, men det koster for mye penger for bare det.

Noen ganger er sånne små drypp motivasjon nok

Muffinman

Ikke bland "trenger" inn her, for da står du fort i bare skjorta ;)  Det riktige ordet er nok "ønsker". Så spørs det hva man ønsker. Om jeg skulle handle ny 100 kunne P være verdt det om den kom med et skikkelig sportslig understell. Men så kommer de ikke uten glasstak, og jeg ønsker _ikke_ glasstak. Så da holder vi heller liv i våre gode, gamle :)

Tesla91

Jeg har kjørt P100D i et halvt år snart og kommer aldri til å gå tilbake til en "kjipa" Tesla igjen. Man får benyttet "P"en flere ganger daglig som enkelte påpeker her inne og lite gir mer glede enn å se "turbogutta" som alltid skal yppe seg mot elbiler generelt, bremse rolig ned å late som ingenting når de ser hva som står på bakluken. Det er deilig det.

Når det er sagt så er ikke forsikringen så ille heller. Betalte ca.6500,- på 100D'en jeg hadde før, og betaler ca.9000,- på denne nå. 30' i årlig kjørelengde.

Byttet dekk i forrige uke og da hadde sommerhjula rullet vel 20 000km siden mai i år og har forsatt 8mm spordybe igjen på bakhjula og klar for nok en sommer til neste år. Så jeg vil vel si det er en myte at den "eter" dekk.


Muffinman

Oi, 8mm igjen etter 20.000km?  De fleste sommerdekk har 7-8mm som nye. Hvilke dekk har du?

Tesla91

Møffin: Nye sommerdekk ligger på 8-11mm alt etter merke... Jeg vet ikke hvilke dekk som står på annet enn at de fulgte med felgsettet jeg vant av Tesla?? Nå ligger de gode og varme på dekkhotell og venter på en ny sommersesong, selv etter 20' km siden mai. Gode er de hvertfall  ;)

Muffinman

#36
Snodig, for sommerdekkene jeg har kjøpt de siste årene har ligget mellom 7 og 8mm. Siste jeg kjøpte var i sommer, det var et sett Achilles ATR 2. De hadde 7,9mm. Vinterdekkene har litt mer, mener å huske jeg målte nye Hakka 8 til mellom 8,5 og 9mm. Michelin Super Sport har vel 7,2mm som nye om jeg ikke husker feil.

EDIT: Sjekket, og Michelin PSS er faktisk levert med referral hjulsettet. Det er ikke dermed sagt at alle har fått slik gummi. PSS har treadwear rating på 300, som ikke er spesielt slitesterkt - men ganske normalt for et dekk av denne typen.

EDIT2: Sjekket enda mer, og mønsterdybden varierer noe med dimensjonen. PSS i 245/35-21 (og 265/35-21) har 7,94mm mønsterdybde som nye.

mthoring

Har 6mm igjen på mine referraldekk etter en sommer ca 10.000km
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Sandvika

#38
Når 2,3t akslerer opp mot 1,2g induserer statisk elektrisitet i dekkene som suger opp gummi fra veibanen
(Muffin, dette er tråden hvor du egentlig skal lene deg tilbake og vise at du lever opp til signaturen din  ;). )

Knut@@

 8)

Nå koser jeg meg litt med diskusjonen her. Dog mønsterdybden er bittelitt på siden

samotholt

Hvor troverdig er det at man kjøper P og kjører som en Prest? :angel:
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Tesla91

Møffin: Du er hjertelig velkommen til å ta med deg dybdemåleren din en tur til Vianor Åsane, utenfor Bergen. Jeg ser ikke helt den at jeg skulle gidde å lyge på dekkene mindre slitasje.

Samotholt: Etter i overkant av 20'km i P100D siden mai har jeg et gjennomsnittlig forbruk på 208 Wh/km. (14000 av de kjørt på flotte veier nedover i Europa) Kanskje jeg bør utdanne meg til prest? ;)

Muffinman

Merk at jeg ikke har gjort annet enn å gjengi data fra spesifikasjonstabellen for Michelin PSS. Intet annet skal stå for min regning.

Men det kunne vært interessant å vite hvilken type dekk du har så jeg også kan kjøpe dem. Med 8mm mønster etter 20.000km tviler jeg på at det finnes et mer økonomisk alternativ.

samotholt

Sitat fra: Tesla91 på onsdag 07. november 2018, klokken 13:42
Samotholt: Etter i overkant av 20'km i P100D siden mai har jeg et gjennomsnittlig forbruk på 208 Wh/km. (14000 av de kjørt på flotte veier nedover i Europa) Kanskje jeg bør utdanne meg til prest? ;)
Virker som om praksisen er bestått  :laugh:

(men la meg tippe, familieferie )
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Klykken

Jeg får pes av sambo med vår vanlige S om jeg er for travel i en forbikjøring. Fikk regelrett juling i samme situasjon da vi hadde låneteslaen med ludicrous/tivolifunksjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA