Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EAP nå 70 000 kr for kjøp etter levering

Startet av xerxes, fredag 02. november 2018, klokken 21:28

« forrige - neste »

xerxes

Begynner nå å svi litt for oss uten millioninntekt å punge ut for å unlocke disse software funksjonene. En ting er å bake det inn i lånet til en prosent rente, en annen er å hoste opp 70 000 fra bufferkontoen, eller knekke sin BSU. Kjenner jeg er lettet jeg lyttet på magefølelsen og kjøpte både EAP pg FSD til totalt 70 000 kr. Særlig gleder jeg meg til å få HW3 gratis montert i løpet av 2019.

Tenker også at tilvalget vil prege bruktprisene i økende grad fremover- et slags klasseskille mellom biler med og uten EAP- (nesten som pre og post Model S nosejoben) etter hvert som V9 jevnt og trutt modnes og gradvis slippes ut i fri dressur. Det snakkes ofte om at rett type ekstrautstyr kanskje ikke øker verdien på bilen like mye som ekstrautstyret kostet (automatgir og skinnseter er en klassiker som sådan) men at det i det minste gjør bilen langt mer lettsolgt. Når det gjelder EAP (på mellomlang sikt) og FSD (på lang sikt) tror jeg faktisk man får pengene tilbake i ren reduksjon av verditap. I tillegg er den jo kos å ha på langturer mens man eier bilen da!

Noen som vet om FSD fortsatt er mulig å kjøpe sammen med ny/inventory bil ved å kontakte selger direkte («off the menu, som onkel Musk kaller det»)?

turfsurf

Er nok en riktig betraktning dette. Ingen gidder å kjøpe en bruktbil til f.eks 500k og punge ut 100k+ for EAP+FSD.

Kanskje er det dog riktigere å si at biler uten EAP vil få en vesentlig mindre kundegruppe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xerxes

Turfsurf: Ja det er også en fin måte å se det på. Mindre kundegruppe er ofte lik tregt salg og/eller lav pris. Hva som er symtom eller årsak er ikke lett å skille fra f.eks psykologiske mekanismer.

Når det kommer til å spå betydningen av AP tenker for øvrig det er relevant å dra fram noen gamle visdomsord fra onkel Musk: «folk har en tendens til å overvurdere hva som er mulig i et kortidsperspektiv, men undervurdere det samme i et langtidsperspektiv.»

Personlig håper jeg at den perfekte storm av «free supercharging», rentekampanje, AP/FSD, større plass og baggasjerom enn Model 3, luftfjæring og firehjulstrekk, og ikke minst økte avgifter på elbil/innføring av moms på elbiler, skal føre til at jeg kan selge min Model S i 2021 (4 år gammel) uten altfor stort tap. Jokeren er jo selvsagt hva annet som er på markedet da. Månedskostnadene ved å eie en Model S i fire år vil - f eks ved en restverdi på 50 prosent- da ha vært svært lave mtp hvilken herlig og sikker bil man har disponert i den perioden. Når det er sagt så er det alltid dyrt å eie bil, og alltid billigere å kjøpe busskort til 500 i mnd. Men YOLO...

o.b.lix

Sitat fra: xerxes på fredag 02. november 2018, klokken 21:28
Særlig gleder jeg meg til å få HW3 gratis montert i løpet av 2019.

Vi får nå se om det blir ettermontering neste år....
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

xerxes

Sitat fra: o.b.lix på søndag 04. november 2018, klokken 11:23

Vi får nå se om det blir ettermontering neste år....

Du har ikke kjøpt FSD forstår jeg?

Ja, kan være mer realistisk å tenke i 2020-21. Elon har sagt i siste podcast at full evne til generell selvkjøring vil være på plass om ett år. Med forbedringene som kom med 9.0, advanced summon om 6 uker, og at Tesla faktisk klarte komme i gang med Model 3 produksjonen til tross for alle negative spådommer, taler for at det ikke er en helt vill tanke. Men da trengs ny HW3, og tid til å validere evnen for almuebruk.

Uansett, poenget var at FSD pakken i et fire års perspektiv sannsynligvis betaler for seg selv, og forhåpentligvis vil den gi mye moro til eierne framover.

o.b.lix

#5
Sitat fra: xerxes på søndag 04. november 2018, klokken 14:20
Du har ikke kjøpt FSD forstår jeg?

Ja, kan være mer realistisk å tenke i 2020-21. Elon har sagt i siste podcast at full evne til generell selvkjøring vil være på plass om ett år.

Jo jeg har kjøpt FSD, og blitt lurt. Jeg kjøpte det når Elon sa at AP2 skule være like god som AP1 i desember 2016 (altså for to år siden), og hver oppdatering etter dette skulle den være bedre og bedre enn AP1. Fortsatt kan ikke AP2 lese fartskilt, og jammen har ikke AP2.5 dukket opp med dobbel radar, doble prosessor og dobbelt edningsnett som mangler på AP2.

Det betyr garantert at AP2 ikke kommer til å få FSD, fordi det vil være krav til redunans som AP2.5 har. Så da vil de si - sorry du får ikke FSD fordi det blir ikke lov. Kanskje de stapper i en AP3-databrikke i bilen, men den har alt for få sensorer til å få FSD, Må bli AP4 eller AP5 som får det.

Uansett, så vil det ta svært lang tid før de som har bestilt FSD blir oppgradert, blir vel som biler som kunne få ettermontert ludicruis, hengerfeste eller biodefence mode. Når du spør på servicesenteret, er svaret at det er dessverre ikke mulig enda.

Tesla er nok den beste bilen på markedet i dag, men FSD er bare et drømmeslott som bare folk som er så dumme som meg selv vil betale for.


Edit: AP2.5 har visst ikke doble radarer likevel, bare dobbelt ledningsnett til denne.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

spirrevipp

Sitat fra: o.b.lix på søndag 04. november 2018, klokken 18:01
Når du spør på servicesenteret, er svaret at det er dessverre ikke mulig enda.

Hehe... med mindre de sier at det tilbyr de ikke lengre.

Tiden vil vise hvordan det blir med FSD. Selv tror jeg tror det fremdeles vil være ganske mye lerret å bleke selv etter at første versjon er sluppet i Norge.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

"Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen."

Dette er salgsteksten for AP, og jeg har understreket alt jeg mener at de fortsatt må forbedre før de har levert det man faktisk har kjøpt. Holde seg innenfor kjørefeltet har jeg ikke underlinet, men det er situasjonsbetinget, så den kan også trekkes i tvil. Jeg klarer ikke se at de kan begynne å innføre FSD-features før de i det hele tatt har levert AP-pakken komplett, uten å få problemer med kundene. Hvis det å få dette til på skikkelig vis krever AP3 HW, så må de oppgradere AP-kunder også.

o.b.lix

Sitat fra: gr på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:59
"Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen."

Dette er salgsteksten for AP, og jeg har understreket alt jeg mener at de fortsatt må forbedre før de har levert det man faktisk har kjøpt. Holde seg innenfor kjørefeltet har jeg ikke underlinet, men det er situasjonsbetinget, så den kan også trekkes i tvil. Jeg klarer ikke se at de kan begynne å innføre FSD-features før de i det hele tatt har levert AP-pakken komplett, uten å få problemer med kundene. Hvis det å få dette til på skikkelig vis krever AP3 HW, så må de oppgradere AP-kunder også.

Hvor har du funnet denne?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear


o.b.lix

Oi.

Da er FSD enda større lureri enn jeg først trodde...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Sitat fra: gr på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:59
Dette er salgsteksten for AP, og jeg har understreket alt jeg mener at de fortsatt må forbedre før de har levert det man faktisk har kjøpt. Holde seg innenfor kjørefeltet har jeg ikke underlinet, men det er situasjonsbetinget, så den kan også trekkes i tvil. Jeg klarer ikke se at de kan begynne å innføre FSD-features før de i det hele tatt har levert AP-pakken komplett, uten å få problemer med kundene. Hvis det å få dette til på skikkelig vis krever AP3 HW, så må de oppgradere AP-kunder også.
Uhm, så du mener det ikke er mulig å utvikle funksjonalitet i parallell? F.eks kan de jo introdusere håndtering av rundkjøringer og lyskryss som en del av FSD uten at det påvirker EAP. Skjønner ikke helt tankegangen her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: gr på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:59
"Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen."
Bytte av kjørefelt, ramp on/off, og kjøre ut fra motorveien var vel allerede i v9 beta. Selvparkering og tilkalling fra garasjen kan de vel hevde allerede er der,
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:41
Sitat fra: gr på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:59
Dette er salgsteksten for AP, og jeg har understreket alt jeg mener at de fortsatt må forbedre før de har levert det man faktisk har kjøpt. Holde seg innenfor kjørefeltet har jeg ikke underlinet, men det er situasjonsbetinget, så den kan også trekkes i tvil. Jeg klarer ikke se at de kan begynne å innføre FSD-features før de i det hele tatt har levert AP-pakken komplett, uten å få problemer med kundene. Hvis det å få dette til på skikkelig vis krever AP3 HW, så må de oppgradere AP-kunder også.
Uhm, så du mener det ikke er mulig å utvikle funksjonalitet i parallell? F.eks kan de jo introdusere håndtering av rundkjøringer og lyskryss som en del av FSD uten at det påvirker EAP. Skjønner ikke helt tankegangen her.
Jo, de kan utvikle parallelt, men de kan ikke innføre denne funksjonaliteten på FSD-biler, med eller uten HW3, og ikke innføre det på EAP-biler.

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:43
Sitat fra: gr på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:59
"Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen."
Bytte av kjørefelt, ramp on/off, og kjøre ut fra motorveien var vel allerede i v9 beta. Selvparkering og tilkalling fra garasjen kan de vel hevde allerede er der,
Min AP2.5-bil med v9 final gjør ingen av delene, og det er det jeg forholder meg til. Det hender den klarer å se en faktisk parkeringsplass, og parkere der, men ofte ser den p-plasser på skrå av der de egentlig er, og oftest klarer den ikke se de i det hele tatt. At den bruker en evighet er en annen sak.

Kommer de med HW3 og får disse tingene til på FSD-biler, og sier de ikke klarer det på min AP2.5, så får de fint finne seg i å få det til på min bil også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA