Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hoppe mellom drive, reverse eller park i bevegelse

Startet av Bombus, fredag 02. november 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

Bombus

Er det noe man burde tenke på her? Må det være full stans før man endrer mellom drive, reverse eller park? Spesielt ved manøvrering, da hopper man mye mellom D og R. Har vel stort sett alltid full stans før jag prøver å sette i P.

Det samme med elektronisk håndbrekk. Burde det brukes hele tiden eller kun i bakker/helninger? Fryser vel også fort på vinteren.

Hilsen fersk elbil-sjåfør

2018 Nissan Leaf

TB

P har en fysisk / mekanisk lås som kan bli skadet på enkelte merker om bilen er i bevegelse. Rapporter om kostbar reperasjon. Andre nekter å sette bilen i Park om den er i bevegelse.

Mellom D og R er er det bare en endring i elektrisk felt, ingen mekanisk endring. Her bør det være liten risiko for skade, og effekten vil normalt være liten i små hastigheter. Kraft eletrikk bør tole det godt med god margin.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Bombus

2018 Nissan Leaf

Trekkoppbil

Dersom bilen sklir bakover, så kan det være nyttig å gå fra drive til revers.
Min erfaring med Leaf, er at jeg får lettere kontroll med bilen i revers, når jeg ikke kommer opp bratte bakker og jeg sklir nedover igjen. Det virker som det er letter å få den til å stoppe i revers.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA